حضور فعالانه شرکت فولاد خوزستان در سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۲

تولید فولاد سبز از اولویت‌های فولاد خوزستان است ​| دستاوردهای درآمدی و پروژه‌های توسعه‌ای فخوز

تولید فولاد سبز از اولویت‌های فولاد خوزستان است ​| دستاوردهای درآمدی و پروژه‌های توسعه‌ای فخوز
کدخبر : 61166

سمپوزیوم کیش ۱۴۰۲ یک همایش برای فولادی‌های کشور بود که توسط انجمن آهن و فولاد ایران و در مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش در حاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی فولاد ایران برگزار گردید. رویداد سمپوزیوم امسال فولادی‌ها دارای تجربیات ارزنده‌ای بود که مدیران صنایع فولادی در انتقال دانش آن اهتمام ورزیدند. فولاد خوزستان نیز همچون ادوار گذشته با حضوری فعال از رکوردها، اهداف و دستاوردهای خود در این همایش رونمایی کرد.

به گزارش فاطمه باقری خبرنگار پایگاه خبری رصد اقتصادی، حضور در نمایشگاه‌های تخصصی به ویژه سمپوزیوم از دیدگاه مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان فرصتی برای شرکت‌های فولادی است تا برای ارتباط با مشتریان، صنعتگران، پژوهشگران و فعالان حوزه صنعت فولاد و همچنین معرفی محصولات و خدمات خود، ایجاد ارتباط با شرکت‌های دیگر و بهبود روابط تجاری اهتمام ورزند.

صنعت فولاد در بسیاری از شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی، نقش اساسی دارد، بنابراین حضور در نمایشگاه های صنعت فولاد امری ضروری است. امین ابراهیمی معتقد است که نمایشگاه سمپوزیوم پل ارتباطی شرکت های فولادی جهت انتقال دانش و تجربیات صنعت فولاد می‌باشد که در این میان فعالان فولادی کشور همچون شرکت فولاد خوزستان با ارائه دستاوردها و تجربیات خود که در تعامل با دانش‌بنیان‌ها و متخصصین دانشگاه‌ها به دست آورده‌اند را در مسیر توسعه‌ این صنعت به سمت استفاده از فناوری‌های فولادسبز برای شرکت‌ها و صنایع پایین‌دست دیگر به بحث و بررسی می‌گذارند. 

دستاوردهای درآمدی فخوز در نیمه نخست سال ۱۴۰۲

شرکت فولاد خوزستان که در نیمه نخست امسال با وجود محدودیت برق صنایع با رشد ۷۳/۲ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته موفق شد درآمد ۲۴۲ هزار و ۶۹ میلیارد و ۸۳۵ میلیون ریالی از فروش محصولات خود در بازار داخلی را به دست آورد.

شرکت فولاد خوزستان از پیشتازان عرصه دانش فنی و تعاملات علمی با جامعه دانشگاهی در جنوب کشور، قصد دارد تا با استفاده از دانش فنی در جهت تعالی اهداف این شرکت برنامه‌های خود را با حرکت در مسیر دستیابی به فناوری‌های فولاد سبز و تامین قطعات و تجهیزات موردنیاز در داخل برای صرفه‌جویی ارزی به انجام برساند. برای رسیدن به این مهم فولاد خوزستان سرمایه‌گذاری ۴۰ همتی را برای پروژه‌های توسعه‌ای فخوز به انجام رسانیده است که موجب شد فخوز تا پایان سال ۱۴۱۰ به ظرفیت ۱۳ میلیون ۶۰۰ تنی دست پیدا کند.

یکی از عواملی که سبب شده واحدهای فولادسازی به سمت تولید فولاد سبز پیش بروند، انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای است. به همین منظور، واحدهای فولادسازی باید به سمت کاهش تولید این گازها پیش بروند. مورد دیگر، کاهش مصرف انرژی و برق است که در این راستا نیز باید انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین انرژی‌‌‌های فسیلی شوند. روش دیگر، چگونگی انتقال از روش‌های تولید سنتی به روش تولید فولاد سبز است.

در کنار فعالیت‌های تولیدی و عملکرد موفق در کسب درآمد، سیاست راهبردی شرکت فولاد خوزستان همواره بر حفظ و بهبود محیط زیست قرار گرفته است و برای این مسیر، تولید فولاد سبز با چهار محور در دستور کار این شرکت قرار دارد. اول تولید با هیدروژن سبز در تولید آهن اسفنجی، دوم، تولید برق با انرژی تجدیدپذیر‌‌‌، سوم، جذب و ذخیره‌‌‌سازی دی‌‌‌اکسیدکربن در فرآیندها و چهارم استفاده از قراضه و بازیافت.

ابرچالش‌‌‌ها در زمینه تولید سبز، هزینه و سرمایه‌گذاری است که این موضوع توسط شرکت‌های فعال و بزرگ صنعت فولاد همچون فولاد خوزستان در تعامل با سرمایه‌گذاران از طریق جذب، بانک‌ها و همکاری شرکت‌های بالادست و پایین‌دست صنعت فولاد که از طریق حضور فعالانه و معرفی در رویدادها اکثرا حاصل می‌شود، به انجام می‌رسد.

سرمایه‌گذاری ۴۰ همتی فولاد خوزستان در پروژه‌های توسعه‌ای

شرکت فولاد خوزستان با سرمایه‌گذاری ۴۰ هزار میلیارد تومانی در پروژه‌های توسعه‌ای همچون پروژه احداث نیروگاه بادی که قرارداد فاز اول آن با صندوق توسعه ملی به امضا رسیده است و احداث نیروگاه فولاد شادگان ازجمله آنها می‌باشد که مناقصه نیروگاه خورشیدی فولاد خوزستان نیز به زودی برگزار خواهد شد.

پروژه فولادسازی شرکت فولاد شادگان به‌عنوان یکی از پروژه‌های مهم گروه فولاد خوزستان بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اولین آرک کوره قوس الکتریکی این شرکت تا ۱۰ روز آینده انجام خواهد شد. 

بنابر اعلام مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان، تا دی ماه سال جاری اولین ذوب‌گیری واحد فولادسازی شرکت فولاد شادگان انجام خواهد گرفت و اولین شمش فولادی این پروژه نیز تا پایان سال جاری ریخته‌گری خواهد شد. 

علاوه بر پروژه‌های توسعه‌ای در جهت توسعه پایدار اقتصادی با افزایش تولید و درآمد، شرکت فولاد خوزستان

اقدامات شایسته‌ای در حوزه حفاظت از محیط زیست به عمل آورده است که نتیجه این فعالیت‌های دریافت تندیس زرین محیط زیست و کسب عنوان مرد فولادی کشور به مدیرعامل این شرکت می‌باشد.

شرکت فولاد خوزستان، طی یک سال اخیر برای پروژه‌های زیست‌محیطی، هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام داد و درحال‌حاضر ۳۰ دستگاه غبارگیر در شرکت فولاد خوزستان برای کنترل آلاینده‌ها، فعال و ۱۷ غبارگیر نیز در مرحله راه‌اندازی کرده است. پروژه توری بادی (Wind Fencing) فولاد خوزستان نیز در این زمینه به دلیل اینکه برای نخستین‌بار توسط این شرکت در کشور اجرا خواهد شد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که کاهش ۸۵ درصدی آلودگی ناشی از تولید فولاد را در پی خواهد داشت. 

بهره‌برداری از پروژه زیست‌محیطی کنترل غبار تاور ۱۷ فولاد خوزستان به روش (EPC)، از جمله اقدامات اخیر شرکت در این زمینه بوده که منجر به کاهش شدید انتشار غبار در محیط‌زیست اطراف شده است. بهره‌برداری از پروژه بازچرخانی پساب صنعتی فولاد خوزستان، یکی دیگر از پروژه‌های شاخص و برجسته شرکت در این حوزه در سال‌های اخیر است.

ایجاد و نگهداشت ۵۲۵ هکتار فضای سبز به‌همراه توسعه شبکه آبیاری قطره‌ای با هدف پوشش ۸۰ درصد فضای سبز شرکت، همچنین احداث انبار پسماندهای ویژه و جابه‌جایی سایت فرآوری سرباره، از دیگر اقدامات فولاد خوزستان است که در راستای حفظ محیط‌زیست توسط شرکت فولاد خوزستان به انجام رسید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه