منطقه آزاد قشم

برنامه‌های فناورمحور و طرح‌های منطقه آزاد قشم

برنامه‌های فناورمحور و طرح‌های منطقه آزاد قشم
کدخبر : 61515

سازمان منطقه آزاد قشم با بسته های منتخب سرمایه گذاری در حوزه های مختلف اقتصادی شامل نفت و انرژی، شیلات و کشاورزی، زیست فناوری، بازرگانی بین الملل، ترانزیت کالا و صنعت آماده شده در دهمین دوره نمایشگاه بین المللی کیش اینوکس حضور یافت.

به گزارش رصد اقتصادی، دهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه، خصوصی‌سازی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری «کیش اینوکس۲۰۲۳» با حضور منطقه آزاد قشم و سایر مناطق آزاد کشور از 15 لغایت 18 آبان‌ماه جاری در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی منطقه آزاد کیش برگزار شد. در این رویداد مهم بین‌المللی که فرصت‌های سرمایه‌گذاری، بانک، بیمه و بورس را برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌آورد، سازمان منطقه آزاد قشم با حضوری فعال و برپایی غرفه اقدام به عرضه و معرفی طرح‌های مختلف در جهت جذب سرمایه‌گذاران کرد.

جزیره قشم دارای موقعیت منحصربه فرد از نظر جغرافیایی و ژئوپولتیک است و برخوداری از 500 کیلومتر ساحل، 17 میدان نفتی و گازی، قرارگیری در یکی از مهمترین آبراهه‌های بین المللی، برخورداری از نخستین ژئوپارک منطقه غرب آسیا و جاذبه های گردشگری فراوان، برخورداری از معافیت و مشوق های مالیاتی این جزیره را به یکی از مناطق جذاب برای سرمایه گذاری تبدیل کرده است.

سازمان منطقه آزاد قشم در سال جاری پس از حضور پررنگ در نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، مشهد، سلمانیه عراق، ایروان ارمنستان و شیامن چین، با حضور در «کیش اینوکس» حضور دیگری را در رویدادهای اقتصادی تجربه کرد. 6 میز تخصصی داخلی و بین المللی در غرفه منطقه آزاد قشم در دهمین دوره نمایشگاه کیش اینوکس طراحی شد که مدیران مربوط به حوزه های مختلف با حضور در این نمایشگاه به تشریح جزئیات فرصت ها و ظرفیت های موجود پرداختند. 

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری و توسعه قشم در این رویداد کیش اینوکس ۲۰۲۳، از ارائه بسته های سرمایه گذاری منتخب منطقه آزاد قشم در دهمین دوره نمایشگاه بین المللی کیش اینوکس خبر داد که این بسته های منتخب در حوزه های مختلف اقتصادی شامل نفت و انرژی، شیلات و کشاورزی، زیست فناوری، بازرگانی بین الملل، ترانزیت کالا و صنعت آماده شده و به زودی در زمینه بانکداری بین المللی و بیمه نیز خدمات شایان توجهی ارائه خواهد شد.

سرمایه گذاران متعدد در حوزه های نفت و انرژی، لجستیک و صنایع دریا پایه، شیلات و کشاورزی، صنایع و گردشگری با حضور در غرفه سازمان منطقه آزاد قشم ضمن آشنایی با فرصت ها و ظرفیت ها در جزیره نسبت به سرمایه گذاری در این منطقه ابراز علاقه کردند.

بسته‌ها و طرح‌های سرمایه‌گذاری قشم با هدف تسهیل فرآیند آغاز فعالیت سرمایه گذاری و منطبق بر نیازهای اصلی جزیره آماده شده و بررسی مطالعات اولیه و تعیین اولویت های اقتصادی این طرح ها می تواند موجب آسودگی خاطر سرمایه‌گذاران علاقه‌مند باشد. البته فرصت‌های سرمایه‌گذاری جزیره تنها به بسته‌های ارائه شده در نمایشگاه محدود نمی‌شود و امکان اجرای طرح‌های دیگر با فناوری‌های جدید و سرمایه گذاری بیشتر متفاوت با طرح‌های اولیه برای سرمایه گذاران علاقه مند وجود دارد.

ویژگی‌های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود. منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌شود. این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق – غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌های این منطقه آزاد تجاری – صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌های انرژی است.

علاوه بر این، در حاشیه دهمین دوره نمایشگاه کیش اینوکس طی نشست مشترک عادل پیغامی رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و مسئولان جزیره ججو کره جنوبی و معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری درخصوص افزایش همکاری ها به منظور تبدیل قشم به جزیره نوآوری گفت و گو شد.  جزیره ججو کره جنوبی به واسطه اقدامات انجام شده و ابتکارات خلاقانه در راستای دستیابی به توسعه و اکوسیتم تجاری جدید، به عنوان جزیره نوآور در این کشور شناخته شده است.

حضور استارآپ های پویا، تجارت های نوآورانه، رشد کسب و کارهای مدرن، استفاده از فناوری های نوین از جمله ویژگی های فضای اقتصادی ججو است که در آن تلاش می شود اکوسیستمی ایجاد شود که هم پول، و هم استعداد و تجربه را در بر بگیرد. از همین روی استفاده از تجربیات و مسیر طی شده در ججو می تواند کمک شایانی به برنامه ریزی من 

اسب برای توسعه پایدار جزیره قشم داشته باشد و نشست عادل پیغامی و جمعی از مدیران سازمان با مسوولان ججو نیز با همین هدف انجام شد.

به همین‌منظور، تفاهم نامه همکاری میان سازمان منطقه آزاد قشم و معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری به منظور هم افزایی در راستای تبدیل قشم به جزیره نوآور امضا شد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه