سازمان توسعه تجارت ایران

سند تجارت آزاد با اوراسیا در ماه‌های آینده امضا می‌شود

سند تجارت آزاد با اوراسیا در ماه‌های آینده امضا می‌شود
کدخبر : 61718

معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران در نشست خبری دومین‌ نمایشگاه اختصاصی اوراسیا از امضای تفاهم‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا در ماه‌های آینده خبر داد.

معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران در نشست خبری دومین‌ نمایشگاه اختصاصی اوراسیا از امضای تفاهم‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا در ماه‌های آینده خبر داد.

محمدصادق قنادزاده، معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت در نشست خبری دومین نمایشگاه اوراسیا با اشاره به ظرفیت تجارت۳۰ میلیارد دلاری ایران با اوراسیا، گفت: در حال حاضر ایران و اوراسیا در مورد متن و لیست کالاها برای تجارت آزاد به تفاهم رسیدند و به زودی در روسیه، پنج کشور و ایران تفاهم نامه تجارت آزاد را امضا می‌کنند و در صورت تصویب در مجلس از سال بعد اجرا خواهد شد.

محمدصادق قنادزاده در نشست خبری دومین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا، اظهار کرد: بر اساس این توافق ۸۷ درصد کالاها با تعرفه صفر بین ایران و اوراسیا مبادله خواهد شد. اما همیشه در موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد یک لیست منفی هم هست. در این موافقت‌نامه هم ۱۳ درصد کالاهای ما یا در لیست ممنوعیت واردات است یا تعرفه واردات آن‌ها صفر نخواهد بود که از جمله این کالاها می‌توان به خودرو، صنایع نساجی، محصولات کشاورزی و بخشی از لوازم خانگی اشاره کرد.

قنادزاده ادامه داد: اتحادیه اقتصادی اوراسیا از ۵ کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان تشکیل شده است و این اتحادیه از سال ۲۰۱۵ شکل گرفته که با جمعیت ۱۸۳ میلیون نفری ظرفیت خوبی را برای صادرات ما فراهم خواهد کرد.

معاون ارتقای کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا سالانه ۳۸۰ میلیارد دلار واردات دارند که‌ نشان‌ می‌دهد ظرفیت‌های فراوانی برای ایران وجود دارد.

وی بیان داشت: در سال ۱۳۹۵ قرارداد موقت تجارت ترجیحی ایران با این ۵ کشور منعقد شد که در نتیجه آن در سال اول انعقاد قرارداد، صادرات ما به این کشور رشد ۸۰ درصدی داشت.

قنادزاده اظهار داشت: از سال ۹۹ مذاکرات تجارت به اتحادیه اقتصادی آغاز شده است که طی یکی دو ماه آینده ۵ کشور برای ایران سند نهایی تجارت آزاد را امضا خواهند کرد و پس از آن نیز این سند در مجلس کشورها باید به تصویب برسد که پس از تصویب در مجالس کشورها پیش بینی می شود تجارت آزاد ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا از ابتدای سال شمسی آینده آغاز می شود.

تعرفه ۸۷ درصد اقلام کالایی صفر می‌شود

قنادزاده با بیان اینکه تعرفه ۸۷ درصد اقلام کالایی صفر می‌شود، تصریح کرد: پیوستن به اتحادیه اوراسیا کمک می‌کند بازارهای بزرگی در اختیار ایران قرار بگیرد و وضعیت رقابتی مناسبی پیدا خواهد شد، بر همین اساس به دنبال فراهم‌کردن زیرساخت‌ها هستیم.

معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه مناسبات سیاسی و اقتصادی خوبی با اعضای اتحادیه اوراسیا داریم، تأکید کرد: مطلع شدن بخش خصوصی از ظرفیت‌ها موجب افزایش مبادلات می‌شود و بر همین اساس در قالب نمایشگاه می‌توانیم به بخش‌های خصوصی و بدنه اقتصادی ایران اطلاع‌رسانی کنیم.

وی با بیان اینکه تجارت با این کشورها در هفت‌ماهه امسال ۹۱۳ میلیون دلار بوده است، گفت: لیست ۱۳ درصدی از کالاها با تعرفه عادی شامل بخشی از صنایع خودرویی، نساجی و کشاورزی می‌شود که توان تولید داخلی آن در کشور وجود دارد.

معاون سازمان توسعه تجارت با تأکید بر اینکه اتحادیه اقتصادی اوراسیا بازار بزرگ پیش روی ایران است، گفت: ایران بیشتر واردکننده مواد اولیه و کالاهای اساسی است، اما برای استفاده از ظرفیت صادراتی کالاهایی با ارزش افزوده بالاتر مانند تکنولوژی، محصولات دارویی و صنایع پیشرفته تجارت آزاد می‌تواند راهگشا باشد.

قنادزاده با بیان اینکه نخستین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا خرداد ۱۴۰۰ برگزار شده است، تصریح کرد: دومین نمایشگاه ۱۳ تا ۱۶ آذر برگزار خواهد شد که در ۱۵۰۰ متر، شرکت‌های بزرگ کشورهای عضو اتحادیه حضور خواهند داشت و بیش از یک هزار متر شرکت‌های ایرانی با پتانسیل همکاری با اعضا در اختیار گرفته‌اند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه