فاطمه باقری | فاطمه باقری سردبیر

اقتصاد در ورای محدودیت های بین المللی

اقتصاد در ورای محدودیت های بین المللی
کدخبر : 61738

اقتصاد بین‌المللی با اثر گرفتن از تفاوت‌های بین‌المللی میان منابع تولیدی و ترجیحات مصرف‌کنندگان و نهادهای بین‌المللی سر و کار دارد. اقتصاد بین‌المللی بدنبال توضیح الگوها و نتایج معامله‌ها و تعاملات میان مردم کشورهای مختلف مانند بازرگانی، سرمایه‌گذاری و مهاجرت است.

به گزارش فاطمه باقری سردبیر پایگاه خبری رصداقتصادی، طبق نظریه آدام اسمیت تا زمانی دو کشور به تجارت می‌پردازند که از این راه منفعت کسب نمایند و اگر تجارت برای آن‌ها سودی نداشته باشد از تجارت دست می‌کشند بر اساس نظر آدام اسمیت تجارت بین دوکشوربا توجه به مزیت مطلق است وقتی یک کشور کالایی را با کارایی بیشتری نسبت به کشور دیگر تولید می‌کند (یا مزیت مطلق دارد) و کالای دوم را نسبت به کشور دیگر با کارایی کمتر تولید می‌کند (یا عدم مزیت مطلق دارد) در این صورت هر دو کشور با تخصص در تولید کالایی که در آن مزیت مطلق تخصص یافته و سپس از مبادله آن با یکدیگر منافعی بدست می‌آورند این امر موجب افزایش تولید کل و رفاه جهانی می‌شود و تحت این شرایط اقتصاد جهانی می‌تواند از تقسیم کار و تخصص به میزان بیشتری برخوردار شود.

در دیدگاه سوداگران فقط یک کشور با ضرر به دیگران می‌تواند سود کسب کند و کنترل دولت بر فعالیت‌ها باید زیاد باشد ولی در دیدگاه آدام اسمیت تمام کشورها می‌توانند از تجارت سود ببرند و قائل بر این بودند که دولت در امور اقتصادی دخالتی نداشته باشد.

عنصر اقتصاد در فرایند جهانی شدن مورد توجه بسیاری از نظریه پردازان بوده‌است به گونه‌ای که که حتی آن را مقدم بر دیگر ابعاد می‌دانند بسیاری از صاحب نظران پیشینه جهانی شدن اقتصاد را به چند دهه پیش و حتی قرن ۱۶ می‌دانند برخی از اندیشمندان ظهور جهانی شدن را به پیدایش و رشد سرمایه‌داری مربوط می‌دانند. پیشرفت‌های عظیم در حوزه فناوری و ارتباطات به تدریج همگرایی اقتصادهای ملی و محلی را با اقتصاد جهانی تسهیل ساخت و بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی به شبکه جهانی اتصال دارند.

 می‌توان گفت جهانی شدن اقتصاد دارای دو بعد است یک بعد آن مربوط به آزادسازی تجارت بین‌المللی کالاها و خدمات باعث می‌شود تولیدکنندگان در نقاط دوردست با هم در ارتباط باشند بعد دیگر آن عبارت است از آزادسازی جریان سرمایه بین‌المللی این ویژگی جهانی شدن در اثر رشد توسعه تکنولوژی سبب آن گردیده که همه جنبه‌های اقتصاد در یک گستره جهانی ادغام یا مرتبط شده و تبادلات و تعاملات اقتصادی و تجاری در سطح جهانی به گونه بی‌سابقه‌ای افزایش یافته‌است.

مزیت نسبی در اقتصاد با جهانی شدن رابطه مستقیم دارد زمانی که کشوری براساس مزیت های نسبی که دارد برای خود جایگاه ویژه ای ایجاد کند و ارتباطات جهانی خود را براساس سود و منفعت شکل دهد می تواند در بعد جامعه جهانی مانور دهد و حرفی برای گفتان داشته باشد. گسترش و سرمایه گذاری در صنعت فولاد، پتروشیمی و معدن به عنوان یک صنعت مادر میتواند تاثیر به سزایی در رشد و پیشرفت اقتصادی کشور در زمینه صادرات، تولید و اشتغال زایی و...داشته باشد.توسعه صنعت فولاد ، پتروشیمی و... موجب سازندگی، توسعه یافتگی و پیشرفت کشور و جوامع مختلف شده است.

 همواره میبینم کشورهایی که در صنعت پیشی گرفته اند در حوزه سرمایه گذاری و تولید فولاد پیشرفت چشم گیری داشته اند. با نگاهی دقیق تر به زندگی روزمره خود متوجه حضور صنعت فولاد میشوید که هر روز با آن سروکار دارید. بخش زیادی از تجهیزات و قطعات مورد استفاده روزانه ما از فولاد تولید شده است. تولیدات پتروشیمی، شمش فولاد و سیمان ، مواد معدنی ، زغال سنگ، مس، گوگرد و گل گوگرد، سنگ مرمر و تراورتن ... از جمله تولیداتی هست که جایگاه ویژه ای در اقتصاد ایران دارند و به عنوان مزیت نسبی ایران محسوب می شوند و لازم است در راستای رسیدن به برند جهانی تلاش شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید