پتروشیمی زاگرس

رونق فروش و توسعه پتروشیمی زاگرس در سال 1402

رونق فروش و توسعه پتروشیمی زاگرس در سال 1402
کدخبر : 65050

شرکت پتروشیمی زاگرس با افزایش 12 درصدی فروش ماهانه در دی 1402 و پیش‌بینی سود ناخالص 30 درصدی برای سال مالی، به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های متانول با گرید AA در دنیا، در مسیر رشد و توسعه پایدار قرار دارد.

به گزارش رصد اقتصادی، شرکت در آخرین برآورد خود، پیش بینی فروش 31194 میلیارد تومانی با حاشیه سود ناخالص 30 درصدی برای سال مالی 1402 را داشته که موفق شد تا پایان دی 1402 حدود 73 درصد بودجه خود را از لحاظ مبلغ فروش، پوشش دهد.

گزارش ماهانه زاگرس از نظر مقداری حاکی از آن است که در دی 1402 موفق به فروش 141,001 تن محصول شده است که نسبت به ماه گذشته افزایش 11 درصدی را به همراه دارد. میانگین فروش ماهانه شرکت تا پایان این ماه مبلغ 2,284 میلیارد تومان است.

مجموع فروش پتروشیمی زاگرس که در سال ۱۳۷۹ با هدف رقابت در بازارهای جهانی و همچنین با توجه به وجود منابع غنی گاز در منطقه پارس جنوبی و موقعیت استراتژیک منطقه در بندر عسلویه احداث شد، در سال مالی 1402 مبلغ 22,845 میلیارد تومان است.  

فاز اول زاگرس از سال 1380 آغاز و با ظرفیت سالانه یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار تن متانول گرید AA در سال 1385 پایان یافت. با خاتمه عملیات اجرایی فاز دوم در سال 1388، شرکت پتروشیمی زاگرس با ظرفیت تولید سالانه سه میلیون و سیصد هزار تن در زمره پنج شرکت برتر بزرگ تولیدکننده این محصول در دنیا قرار گرفت.

قیمت فروش محصولات داخلی در بورس انرژی و بر پایه نرخ‌های اعلامی صنایع پایین‌دستی پتروشیمی تعیین شده و به‌صورت تحویل در محل سایت پتروشیمی زاگرس صورت می‌گیرد.

محصولات صادراتی نیز عمدتا به‌ صورت ترم CFR عرضه شده و قیمت فروش آن‌ها بر مبنای قیمت جهانی و با استناد به منابع معتبر بین‌المللی و پس از تائید کمیته فروش منتخب هیئت‌مدیره انجام می‌شود.

متانول با گرید AA تنها محصول پتروشیمی زاگرس است. کلیه تاسیسات و خطوط طرح‌ریزی شده برای تولید این محصول با بالاترین گرید بوده و تولید هیچ نوع گرید و محصول دیگری در این مجتمع امکان‌پذیر نیست.

فرآیند تولید متانول در شرکت پتروشیمی زاگرس، به‌دلیل بهره‌گیری از پدیده جدید اتوترمال در تولید گاز سنتز و همچنین بازیافت هیدروژن از گاز برج و تزریق مجدد آن به گاز سنتز، دارای ویژگی‌هایی است که کلیه واحدهای تولیدی متانول موجود در ایران فاقد آن هستند. 

با در نظر گرفتن قیمت متانول پلتس به میزان 293 دلار بر تن و میانگین دلار 40 هزار تومان در سال 1402، EPS تحلیلی زاگرس در پایان سال جاری مبلغ 10٬690 ریال پیش‌بینی می‌شود. 

پتروشیمی زاگرس توانایی تولید ۲۷.۵ درصد متانول ایران و ۱۱.۸ درصد تجارت جهانی متانول را دارا می‌باشد و چین و هند بازار های صادراتی شرکت هستند. 

گروه پتروشیمی معاملات متعادلی دارند، گزارش ماهانه زاگرس نشان می‌دهد که در دی 1402 موفق به فروش 1,604 میلیارد تومان محصول شده است که نسبت به ماه گذشته رشد 12 درصدی داشته است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه