منطقه ویژه سرخس | فاطمه باقری

نقش‌ ویژه منطقه آزاد سرخس در توسعه کریدور شرق

نقش‌ ویژه منطقه آزاد سرخس در توسعه کریدور شرق
کدخبر : 66017

معاون اقتصادی منطقه ویژه اقتصادی سرخس در گفت‌وگو با فاطمه باقری خبرنگار رصد اقتصادی، به بیان ویژگی‌های منطقه ویژه اقتصادی سرخس و نقش مهمی که در توسعه کریدور شرق ایفا می‌کند و همچنین زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در حوزه لجستیک این منطقه پرداخت.

به گزارش رصد اقتصادی، احسان جلایر در حاشیه برگزاری دومین نشست کارگروه هماهنگی توسعه کریدور شرق ، گفت: جایگاه منطقه ویژه سرخس با توجه به جایگیری این منطقه در شمالی‌ترین نقطه کریدور شرق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سرخس دروازه ورودی کشور به حوزه CIS و بالعکس می‌باشد که دارای ظرفیت ویژه‌ای در حوزه ترانزیت کالاست.

وی افزود: با راه‌اندازی خط راه آهن شمال به جنوب که سرخس را از طریق ظرفیت‌های ریلی خود به منطقه ویژه چابهار متصل می‌کند، می‌تواند نقشی اساسی را به دلیل دارابودن پتانسیل حمل و نقل ریلی به کشورهای چین و حوزه CIS ایفا نماید. با این ظرفیت جنوب کشور و به ویژه منطقه آزادچابهار به کشورهای فوق از طریق ظرفیت ریلی سرخس متصل خواهند شد و تاثیری شگرف در مبادلات و تجارت کالاها را برعهده خواهد داشت.

معاون اقتصادی منطقه ویژه اقتصادی سرخس تاکید کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه انجام شده و تجمیع گمرکات شهرستان سرخس در منطقه و از طرفی لزوم خدمت‌رسانی هرچه بهتر به سرمایه‌گذاران و مراجعان، ضرورت توسعه زیرساخت‌های مناسب رفاهی بیش از گذشته احساس می‌شد. به همین منظور، ۴۰ واحد سوئیت آپارتمان در سایت منطقه احداث شد که این فضا به منظور رفاه حال سرمایه‌گذاران و بازدیدکنندگان از این منطقه طراحی و اجرا شده است. همچنین قرار است در مجاورت این واحدها، فاز دوم این سوئیت آپارتمان‌ها هم احداث شود.

جلایر با اشاره به پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه احداث واحدهای اداری جدید برای واگذاری به شرکت‌های حمل‌ونقل و سرمایه‌گذاران نیز، گفت: علاوه‌براین، پارک تفریحی ساریکا در زمینی به مساحت یک هکتار احداث شده که شامل بخش‌هایی همچون فضای سبز و سکو برای استراحت بازدیدکنندگان و رانندگان، رستوران، کافی شاپ و… است.

وی در خصوص سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در حوزه لجستیک سرخس، افزود: اتفاق ویژه‌ای که طی چندسال گذشته در منطقه ویژه و اقتصادی سرخس افتاد اینست که در زمینه بارگیری، تولیدی و به صورت ویژه در حمل‌ونقل جذب سرمایه‌گذار انجام شده است. 

معاون اقتصادی منطقه ویژه اقتصادی سرخس به سه پروژه حوزه لجستیک در این منطقه اشاره کرد که با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان در زمینه‌های تخلیه و بارگیری، شبانه‌روزی شدن درب واحد واردات شرکت‌های تولیدی و سایت فرآورده‌های سوختی در دهه فجر ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسیدند.

جلایر درباره این پروژه‌ها که در حوزه لجستیک منطقه سرخس از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند، گفت: پروژه ساخت دومین پایانه تخلیه و بارگیری منطقه ویژه اقتصادی سرخس با اعتبار هزار میلیارد تومان در دو خط ریلی به طول ۱۲۰۰ متر اجرا شده است و باعث افزایش سرعت در بارگیری و اشتغال مستقیم ۳۰ نفر می‌شود.

وی ادامه داد: نخستین سایت لجستیکی فرآورده‌های سوختی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس نیز توسط دیگر شرکت بخش خصوص با اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان اجرا شده است. این پروژه باعث اشتغال مستقیم ۳۰ نفر می‌شود. فاز نخست شبانه‌روزی شدن درب واحد واردات گمرک منطقه ویژه اقتصادی سرخس ویژه شرکت‌های تولیدی،پروژه دیگری بود که با هدف افزایش مبادلات و معاملات بین ایران و کشورهای آسیای میانه و روسیه انجام شده است.

احسان جلایر با اشاره به زیرساخت‌های ایجاد شده در سرخس و امکان حمل‌ونقل ریلی، هوایی و جاده‌ای، این منطقه را بهترین قطب لجستیکی شرق کشور عنوان کرد و گفت: به همین منظور تعاملات گسترده‌ای با دیگر مناطق آزاد کشور از جمله منطقه آزاد ماکو در حال انجام است تا علاوه‌بر ایجاد اشتغال، شاهد پیشرفت‌های خوبی در حوزه لجستیک در این منطقه باشیم.

وی بیان کرد: تعامل میان منطقه آزاد ماکو ومنطقه ویژه سرخس با هدف ایجاد زنجیره تامین و تجهیزات لجستیک انجام می‌شود تا زمینه تبادل کالا میان مناطق آزاد ماکو و ویژه اقتصادی سرخس فراهم گردد.

گفتنی است، منطقه ویژه اقتصادی سرخس در سال ۱۳۷۵ با هدف محرومیت‌زدایی، ایجاد اشتغال و استقرار واحد‌های تولیدی و صنعتی به همت آستان قدس راه‌اندازی شد. در این سال‌ها زیرساخت‌های متعددی توسط این آستان مقدس و نیز بخش خصوصی ایجاد شد تا در کنار کمک به اقتصاد کشور، زمینه ایجاد اشتغال را به ویژه برای مردم بومی منطقه محروم سرخس فراهم کند.

پس موافقت مجلس با لایحه تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد تجاری صنعتی و به دنبال آن تایید مصوبه مجلس در شورای نگهبان، این زیرساخت‌ها همچنان در حال توسعه است تا بتواند پاسخگوی نیاز سرمایه‌گذاران، صاحبان کالا و… باشد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه