فولاد سفیددشت

اولین تولید اسلب با تکنولوژی ایرانی در شرکت فولاد سپیددشت

اولین تولید اسلب با تکنولوژی ایرانی در شرکت فولاد سپیددشت
کدخبر : 66229

شرکت فولاد سپیددشت با توانایی تولید سالیانه ۸۰۰ هزار تن اسلب به عرض‌های مختلف ۸۰ تا ۱۳۰ سانتیمتر، در دو ضخامت ۱۵۰ و ۲۰۰ میلیمتری و قابلیت افزایش ظرفیت تولید تا یک میلیون تن تختال و اسلب در سال، موفق به تولید اولین اسلب با دانش تماما ایرانی در هفته دوم ماه پایانی سال ۱۴۰۲ شده است.

به گزارش رصد اقتصادی، شرکت فولاد سفیددشت نخستین کارخانه فولادسازی کشور است که با تکنولوژی ایرانی و با اتکای حداکثری بر دانش متخصصین داخلی طی چند مرحله وارد فاز بهره‌برداری شده است. این شرکت در زمان کوتاهی توانست به موفقیت‌های بزرگی مانند راه‌اندازی واحد تولید گازهای صنعتی و تولید نخستین ذوب در کوره فولادسازی دست پیدا کند.

با ورود به مراحل مختلف، این شرکت نخستین فاز بهره‌برداری را با واحد احیا از آبان‌ماه سال ۱۳۹۵ آغاز کرد و ظرف مدت کوتاهی توانست از ظرفیت اسمی خود عبور کند. راه‌اندازی واحدهای مختلف از جمله کوره قوس، ریخته گری، کوره LF، و غیره، باعث افزایش سودآوری، تولید محصول جدید، اشتغال‌زایی و ارزش افزوده محصولات شده، تاثیر بسزایی در شکوفایی این شرکت داشته است.

در هفته گذشته اولین اسلب تولید شده با ضخامت ۲۰۰ میلی متر و عرض ۱۳۰ سانتی متر با ماشین ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد سپیددشت، توسط نیروهای توانمند و متعهد ایرانی و بدون حضور کارشناسان خارجی و صرفا با تکیه بر توان و دانش فنی بومی تولید شد.

تکنولوژی تولید اسلب در واحد مذکور، توسط شرکت “MME” طراحی و تامین و توسط شرکت فولاد پایا اجرایی شده است که طی ماه‌های آینده این محصول به بازارهای داخلی و خارجی عرضه خواهد شد.

باتکمیل شدن واحد فولادسازی سپیددشت، اشتغالزایی این طرح ۷۰۰ نفر بطور مستقیم و ۳۵۰۰ نفر نیز بطور غیرمستقیم خواهد بود.

اولویت شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری در سال جدید تثبیت تولید واحد احیاء مستقیم با ظرفیت نامی و ایجاد آمادگی برای راه اندازی از واحد فولادسازی و ریخته گری است. لازم به ذکر است که از محصول آهن اسفنجی واحد احیای مستقیم این شرکت برای تولید اسلب در واحد فولادسازی استفاده خواهد شد.

استراتژی این شرکت در مسیر رشد تولید همانند شرکت فولاد مبارکه است و هدف‌گذاری آینده خود را در تولید محصول باارزش افزوده بالاتر غیرقابل رقابت تعریف کرده است.

با راه اندازی این واحد اسلب، شرکت فولاد سپیددشت نخستین طرح از طرح‌های هفتگانه فولادی است که بعد از سالها تلاش طی یکی دو سال گذشته باهم‌افزایی و تلاش همه جانبه سازمان ایمیدرو، مدیریت راهبردی شرکت ملی فولاد ایران، مشاور و پیمانکاران، مشکلات پیش روی این واحد مرتفع و به بهره‌برداری رسیده و درحال حاضر هر دو فاز آن تکمیل شده است و محصول تولیدی آن اسلب می باشد.

بر اساس گزارش آماری انجمن فولاد در ۱۰ ماهه سال جاری، تولید  فولاد میانی (بیلت و بلوم و اسلب) به ۲۷ میلیون و ۹۵ هزار تن رسید. در بخش فولاد میانی، ۱۶ میلیون و ۹۷۴ هزار تن سهم تولید بیلت و بلوم و ۱۰ میلیون و ۱۲۱ هزار تن سهم تولید اسلب بوده است. تولید بیلت و بلوم افزایش ۸.۲ درصدی داشته و تولید اسلب هم ۱ درصد افزایش داشته است.

در این گزارش، رشد تولید مقاطع تخت فولادی مثبت ۰.۱ درصد و رشد تولید مقاطع طویل هم فولادی منفی ۰.۷ درصد اعلام شده است.تولید مقاطع تخت ۷ میلیون و ۵۸۶ هزار تن بوده که ۷ میلیون و ۲۴۳ هزار تن سهم ورق گرم، ۱ میلیون ۹۷۶ هزار تن هزار تن سهم ورق سرد و ۱ میلیون ۴۲۹ هزار تن سهم ورق پوششدار بوده است.

تولید آهن اسفنجی نیز طبق گزارش انجمن فولاد با افزایش ۹.۱ درصدی به ۳۰ میلیون و ۲۴ هزار تن رسیده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه