فولاد خوزستان | فاطمه باقری

رکوردهای متعدد تولید و فروش فخوز در سال ۱۴۰۲

رکوردهای متعدد تولید و فروش فخوز در سال ۱۴۰۲
کدخبر : 67426

پولادمردان شرکت فولاد خوزستان موفق شدند تا در سال ۱۴۰۲ رکوردهای متعددی از تولید و فروش فخوز را به ثبت برسانند. شرکت فولاد خوزستان در سال گذشته بزرگ‌ترین تامین‌کننده نیاز بازار داخلی به شمش فولادی و اسلب بود که ۱۹ درصد بازار شمش ایران و ۳۵ درصد بازار اسلب ایران را به خود اختصاص داده است.

به گزارش فاطمه باقری خبرنگار پایگاه خبری رصد اقتصادی، شرکت فولاد خوزستان از قطب‌های مطرح فولادی ایران در جنوب کشور است که بارها به عنوان یکی از بزرگترین عرضه‌کننده‌های فولاد در بورس کالا طی سال ۱۴۰۲ معرفی شد. فخوز که همواره نقشی اساسی در مسیر تولید نیازهای داخل با ثبت رکوردهای متعدد ایفا کرد در سال گذشته نیز در امر صادرات نیز پیشرو بود. 

فولاد خوزستان در سال ۱۴۰۲ با وجود محدودیت‌های انرژی که باعث از دست رفتن ۵۴۰ هزار تن از تولید برنامه‌ریزی‌شده این شرکت تنها در تابستان به دلیل قطعی‌های برق شد، توانست با مدیریت صحیح و تلاش شبانه‌روزی تمام کارکنان خود، نیازهای بازار داخلی فولاد را به بهترین نحو تامین کند.

مدیران فولاد خوزستان با در نظر گرفتن چالش تامین مواد اولیه و همچنین محدودیت تحریم ها برای نوسازی و اجرای پروژه ها، استراتژی توسعه از تکمیل زنجیره تا خودکفایی در تجهیزات را پیش گرفتند. به‌همین منظور، فولاد خوزستان در راستای تکمیل زنجیره ارزش سال گذشته، پروژه هایی بزرگ را دنبال کرد که از آنجمله می‌توان به افتتاح فولادسازی شادگان، بهره برداری از زمزم ۳، استخراج محصول در معدن خواف، احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر و سیکل ترکیبی، پیگیری پروژه‌های اسلب عریض، CBSI و پروژه نورد ورق عریض اشاره کرد.

حجم معامله فولاد این شرکت در سه محصول شمش فولادی، اسلب و آهن اسفنجی در رینگ داخلی بورس کالا در نیمه نخست ۱۴۰۲ به حدود یک میلیون تن رسید که عدد قابل توجهی بود. در حال حاضر این شرکت با استفاده از ظرفیت نیروی انسانی متخصص و برنامه‌ریزی صحیح در بخش‌های تولید بستری فراهم کرده تا در ماه های مختلف سال رکورد آماده به‌کاری خط تولید در فولاد خوزستان شکسته شود.

کارنامه فعالیتی فخوز در سال ۱۴۰۲ سرشار از ثبت رکورد‌های متعدد در امر تولید و فروش است. مقدار تولید بلوم و بیلت فخوز در اسفند 1402 به 175 هزار تن رسید. نرخ این محصول در اسفند ماه نسبت به بهمن 4 درصد افزایش یافت . مقدار فروش بلوم و بیلت در اسفند ماه 197 هزار تن بود که نسبت به بهمن تغییر خاصی نداشت. فخوز در آذر ماه ۱۴۰۲ به فروش 6 هزار میلیارد تومانی دست یافت. در دی ماه افت کرد و 5.2 همت فروش به ثبت رساند اما نهایتا فروش شرکت در بهمن ماه به 7.7 همت و در اسفندماه به 7.1 هزار میلیارد تومان رسید.

براساس کارنامه فعالیتی، فروش صادراتی فولاد خوزستان بالغ بر ۱۷ هزار و ۴۹۶ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ بوده که نسبت به عدد ۱۶ هزار و ۱۵۵ میلیارد تومان فروش صادراتی ۱۲ ماهه سال قبل از آن رشدی حدود ۹ درصد داشته است. این در حالی بود که در این مدت اقتصاد دنیا با رکود اقتصادی مواجه بوده و افت ساخت و ساز در چین به کاهش تقاضای محصولات فولادی در بازار جهانی دامن زد. با این حال کیفیت تولیدات فولاد خوزستان منجر شد تا این شرکت بتواند همچنان رشد صادرات داشته باشد و کمک کند تا رکورد تولید در فخوز ادامه یابد.

حجم کل معاملات شمش فولادی در بورس کالا در سال ۱۴۰۲، ۷ میلیون و ۹۴ هزار تن بوده است که از این معاملات بیش از ۱ میلیون و ۳۴۳ هزار تن آن، یعنی ۱۹ درصد کل حجم معاملات شمش در بازار داخلی، مربوط به عرضه‌های صورت‌گرفته توسط فولاد خوزستان بوده است.

شرکت فولاد خوزستان در سال ۱۴۰۲، بزرگ‌ترین تامین‌کننده نیاز بازار داخلی به شمش فولادی و اسلب بوده است و با فاصله قابل توجه نسبت به رقبا، ۱۹ درصد بازار شمش ایران و ۳۵ درصد بازار اسلب ایران را به خود اختصاص داده است.

فخوز، سهم بی‌بدیلی در تامین اسلب فولادی کشور دارد و ۸۲۰ هزار تن اسلب از طریق رینگ داخلی بورس کالا جهت تامین نیازهای نوردکاران محصولات تخت فولادی به بازار تزریق کرده که حاکی از سهم ۳۵ درصدی این شرکت از کل معاملات اسلب در ایران است. کل حجم معاملات اسلب در بورس کالای سال گذشته بیش از ۲.۳ میلیون تن بوده است.

این آمار حکایت از این دارد که محصولات فولاد خوزستان در بورس کالا پرتقاضا بوده اند. در واقع سیاست فولاد خوزستان در عرصه تولید، حضور مستمر و تاثیرگذار در بازارهای بین‌المللی، تامین نوردکاران داخلی و ارزآوری برای کشور است. بررسی از عملکرد فروش و تغییرات نرخ معاملاتی شمش فولاد خوزستان در بورس کالا از ۴ سال پیش تاکنون، نشان می دهد که در یک روند صعودی ملایم رشد کرده که تحت تاثیر ارتقای کیفیت محصولات شرکت بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه