فاطمه باقری | فاطمه باقری سردبیر

فولاد، چراغ اقتصاد ایران

فولاد، چراغ اقتصاد ایران
کدخبر : 67430

​کارنامه فعالیتی صنعت فولاد ایران طی یک‌سال گذشته نمایانگر آن است که در طول سال ۱۴۰۲، تولید فولاد در ایران از ۳۲ میلیون تن به نحوی افزایش یافته که به بالاترین میزان در تاریخ کشور رسیده است. این میزان رشد در تولید بیلت و بلوم با ۹.۲ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بود.

به گزارش فاطمه باقری خبرنگار پایگاه خبری رصد اقتصادی، براساس آمار منتشره از انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، بیشترین رشد تولید در مجموع تولید فولاد درسال ۱۴۰۲ کشور مربوط به بیلت و بلوم در زیرمجموعه فولاد میانی و به میزان ۲۰ میلیون و ۴۶۸ هزار تن بوده است که نسبت به ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ که  ۱۸ میلیون و ۷۴۳ هزار تن بود افزایش ۹.۲ درصدی داشته است. 

شرکت‌های فولادی بازار سرمایه موفق شدند تا تولید فولاد ایران را با وجود محدودیت‌های انرژی و تحریمی در تامین مواد اولیه و قطعات با همکاری شرکت‌های داخلی دانش‌بنیان و معدنی‌ها در بالاترین میزان تولید فولاد کشور قرار دهند. به سبب افت ۰.۴ درصدی تولید اسلب نیز در زیر مجموعه فولاد میانی از ۱۱ میلیون و ۶۹۰ هزار تن به ۱۱ میلیون و ۶۴۰ هزار تن رسید و مجموع رشد تولید فولاد میانی را به ۵.۵ درصد ثبت کرده است.

مجموع تولید فولاد میانی کشور در ۱۲ ماهه سال گذشته ۳۲ میلیون و ۱۰۸ هزار تن ثبت شده که نسبت به ۳۰ میلیون و ۴۳۳ هزار تن تولیدی در مجموع سال ۱۴۰۱ همانطور که اشاره شد، ۵.۵ درصد رشد داشته است.

پس از آن، تولید آهن اسفنجی بیشترین رشد تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۱۴۰۱) داشته است؛ طی این مدت بالغ بر ۳۳ میلیون و ۳۹۶ هزار تن آهن اسفنجی تولید شده که نسبت به ۳۱ میلیون و ۷۳۰ هزار تن تولیدی در مدت مدت مشابه سال ۱۴۰۱ رشد ۵.۳ درصدی را ثبت کرده است.   

از ابتدای سال گذشته تا پایان اسفند ماه، ۵۶ میلیون و ۷۳۸ هزار تن گندله سنگ‌آهن تولید شده (۳۵۳۹ تن آن تولیدی اسفند ماه) که حدود ۲۲۳۸ هزار تن بیش از میزان تولید آن در مجموع ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ (۵۴ میلیون و ۵۰۰  هزار تن) است و رشد ۴.۱ درصدی را نشان می‌دهد.

ظرف یکساله ۱۴۰۲، در مجموع قریب به ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن مقاطع تخت فولادی تولید شده که تفاوت چندانی با میزان تولید این مقاطع در مدت مشابه سال گذشته ( ۹ میلیون و ۶۲ هزار تن) نداشته و تنها ۰.۳ درصد بیشتر شده است.

طبق آمار میزان تولید محصولات فولادی در ۱۲ ماهه سال گذشته، ۰.۰۵ درصد کمتر از میزان تولید آن در سال ۱۴۰۱ است. از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان اسفند ماه حدود ۲۱ میلیون و ۵۹۴ هزار تن محصولات فولادی در کشور تولید شده بود که این رقم در سال ۱۴۰۲، حدود ۲۱ میلیون و ۵۸۵ هزار تن ثبت شده است.

همچنین در سال ۱۴۰۲ تولید مقاطع طویل فولادی نسبت به مدت مشابه سال  ۱۴۰۱، کاهش ۰.۳ درصدی داشته‌ است؛ بر این اساس کاهش تولید در مقاطع طویل فولادی و محصولات فولادی، زیر یک درصد است که چندان قابل توجه نیست. تولید مقاطع طویل فولادی ۱۲ میلیون و ۴۹۳ هزار تن در مجموع ۱سال ۱۴۰۲ ثبت شده است؛ این درحالیست که در سال ۱۴۰۱، ۱۲ میلیون و ۵۳۲ هزار تن مقاطع طویل فولادی در کشور به تولید رسیده بود. 

سال ۱۴۰۲ در مجموع سال خوبی برای صنعت فولاد ایران بود که توانست برای نخستین بار به رتبه های نهم و حتی هفتم فولاد سازان برتر جهان دست یابد ولی تداوم چالش‌های فرابخشی صنعت فولاد در حوزه انرژی باعث شد این صنعت نتواند این رتبه‌ها را در همه ماه های سال حفظ کند. بجز ناترازی انرژی لغو معافیت مالیاتی صادرات و وضع عوارض صادراتی زنجیره فولاد مشکلاتی را برای این صنعت ایجاد کرد که با تدبیر دولت سیزدهم این موارد در پایان سال اصلاح شد. 

جمهوری اسلامی ایران اکنون در بین ۷۱ کشور عضو انجمن جهانی فولاد، رتبه دهمین فولاد ساز را به خود اختصاص داده و پیش بینی شده با دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی در سال ۱۴۰۴ به جایگاه هفتمین فولادساز جهان برسد.

صنعت فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ با وجود چالش‌ ناترازی انرژی که موجب کمبود برق در تابستان و قطعی و کمبود گاز در زمستان شد، در بیشتر ماه‌های ۱۴۰۲ کماکان در رتبه دهم برترین فولاد سازان جهان قرار گرفت و البته در اسفندماه و نخستین ماه از سال ۲۰۲۴ میلادی توانست جایگاه خود را به نهمین تولیدکننده بزرگ جهان ارتقا دهد.

این درحالی است که در ۲ ماه خرداد و تیر که مشکلات کمبود برق و گاز گریبانگیر صنعت فولاد نبود، فولادسازان ایران توانستند برای نخستین بار در تاریخ صنعت فولاد به هفتمین فولادساز برتر جهان تبدیل شوند که البته این موفقیت در سایه کاهش تولید در سه کشور آلمان، ترکیه و برزیل باعث شد، رشد صادرات محصولات فولادی کشور رشد کم سابقه ای را در سال ۱۴۰۲ تجربه کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه