میلگرد

قیمت میلگرد آجدار از 1401 تا 1402

قیمت میلگرد آجدار از 1401 تا 1402
کدخبر : 53441

همواره عوامل متعددی بر نرخ میلگرد آجدار موثرند از جمله این عوامل می توان به نرخ دلار و طلا و همچنین تصمیمات سیاسی منطقه ، تورم جهانی ، میزان عرضه و تقاضا ، نرخ شمش و سنگ آهن و همچنین کیفیت مواد اولیه اشاره داشت.

عوامل موثر بر قیمت میلگرد آجدار

همواره عوامل متعددی بر نرخ میلگرد آجدار موثرند از جمله این عوامل می توان به نرخ دلار و طلا و همچنین تصمیمات سیاسی منطقه ، تورم جهانی ، میزان عرضه و تقاضا ، نرخ شمش و سنگ آهن و همچنین کیفیت مواد اولیه اشاره داشت.

در ابتدای سال 1401 بازار جهانی آهن و فولاد تحت تاثیر جنگ اوکراین و روسیه ملتهب بود و در فصل بهار شاهد افزایش قیمت آهن آلات و همچنین افزایش قیمت میلگرد آجدار بودیم. به گونه ای که قیمت میلگرد 12 ذوب آهن اصفهان در 20 فروردین ماه 1401مبلغ 18هزار و 500 تومان بود.

درپایان خرداد ماه قیمت میلگرد آجدار در کانال 19 هزار و 250تومان قرار داشت و قیمت شمش هم 16 هزار تومان بود. البته این افزایش قیمت در فصل تابستان نیز ادامه دار بود چرا که با اعمال برخی محدودیت ها در حوزه برق از یک سو ، کشدار شدن روند احیای برجام، افزایش نرخ تورم، افزایش قیمت دلار تا کانال 33 هزار تومان، اخبار سیاسی منفی و تاثیر روانی آن بر بازار و صدور قطعنامه علیه ایران توسط شورای حکام از سوی دیگر بر جو روانی و التهابات بازار آهن موثر بود. اما از اواسط تیرماه روال کاهش قیمتی مشاهده گردید و نرخ ارماتور 12 ذوب در 15 تیرماه برابر 18هزار و 300 تومان بود و در ابتدای مرداد قیمت میلگرد آجدار 12 ذوبی به 17هزار و 450 تومان و در پایان شهریور ماه به 16هزار و 300 تومان رسید.

 

در فصل پاییز اما بازار آهن درگیر رکود و سکون شد و نرخ میلگرد آجدار تقریبا ثابت بود و بعضا نیز رنج های کاهشی به دلیل ضعف تقاضا مشاهده می شد به گونه ای که قیمت میلگرد آجدار 12 ذوب آهن اصفهان در دوم مهر ماه به مبلغ 16 هزار و 300 تومان بود. اما از اواسط پاییز روال افزایشی را در پیش گرفت و در 15 آبان ماه قیمت میلگرد به 17هزار تومان و در اواخر فصل پاییز به 19 هزار و 750 تومان رسید.

 

بازار آهن در ابتدای فصل زمستان صعودی شد و قیمت میلگرد 12 مطابق نمودار روی 20 هزار و 300 تومان بود و در ابتدای بهمن ماه به 22 هزار و 200تومان رسید و در ابتدای اسفند ماه به 29هزار و 200 تومان رسید و پایان سال نیز قیمت ها در بازار آهن و دلار به صورت دستوری کنترل و تا حدی تعدیل شد به گونه ای که قیمت دلار تا 48 هزار تومان پایین آمد و قیمت میلگرد آجدار 12 ذوب روی 29هزار و 100 تومان و میلگرد راد همدان به کیلویی 27 هزار تومان رسید، اما در تعطیلات نوروز نرخ دلار به صورت چراغ خاموش افزایش یافت و تا محدوده 54 هزار تومان رسید و پس از گذشت یک هفته از تعطیلات در 19 فروردین ماه نرخ دلار روی 51 هزار تومان قرار گرفت و قیمت میلگرد آجدار 12 راد همدان به 27 هزار و 900 تومان رسید.

معاملات بازار آهن در هفته نیمه تعطیل پس از تعطیل شفافیت چندانی نداشت و 142هزار تن شمش بلوم با قیمت 18 هزار و 700 تومان در بورس کالا به فروش رسید.از 90 هزار تن میلگرد عرضه شده نیز بالغ بر 70 هزار تن با قیمت 21 هزار و 900 تومان به فروش رسید.

اختلاف قیمت شمش و میلگرد بورسی حدود 17 درصد برآورد شد در حالیکه این رقم بایستی 11 درصد باشد. البته مازاد 6 درصدی نرخ میلگرد را می توان به محدودیت عرضه آن نسبت داد.

در واقع برای پیشگیری از کاهش قیمت بخشی از محصول به صورت اعتباری به فروش رسید و همین امر منجر به افزایش میانگین نرخ معاملاتی شد. شایان ذکر است اکثر قیمت های اعلامی در هفته گذشته همسو با نرخ دلار و متاثر از هیجانات ناشی از آن بالا اعلام شد و با نرخ شمش بورسی هم تراز نبود.

 

نمودار قیمت میلگرد آجدار 12 راد همدان

یکی از میلگردهای با کیفیت بازار، میلگرد راد همدان است که مطابق تصویر زیر میلگرد 12راد همدان در سال 1401 نوسانات زیادی را تجربه کرد.

همانطور که در نمودار مشاهده می شود در بهار سال 1401 قیمت آهن آلات و از جمله نرخ آرماتور تقریبا روند ثابتی داشت و تغییر چندانی را تجربه نکرد اما پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری بازار آهن آلات نوساناتی را تجربه کرد که شاید بتوان این نوسانات را ناشی از هیجانات و جو روانی بازار و همچنین ناشی از نوسانات نرخ ارز اعلام داشت. از سویی دیگر با امدن فصل تابستان و قطعی برق یا تعطیلات مقطعی برخی کارخانه ها محصولات بازار آهن افزایش قیمت جزیی را تجربه کردند.

در تابستان سال گذشته قیمت میلگرد تا حدودی شیب صعودی را تجربه کرد البته در این شرایط دولت نیز در تلاش برای ثابت نگه داشتن نرخ ارز بود تا بدینوسیله کنترل بازار و از جمله بازار آهن و میلگرد را بدست بگیرد.

در شهریور ماه فنر نوسانی قیمت ثابت شد و حتی در برخی روزها شاهد کاهش رنج قیمتی بودیم.

در ابتدای فصل پاییز نیز نوسانات ارز به موازات نوسانات نرخ آهن آلات بود اما باز هم بازار التهابات روانی را تجربه نمی کرد.

اما در فصل زمستان نوسانات نرخ دلار، التهابات روانی و خبرهای توافق ایران و عربستان همه یکسو شدند و نرخ ارز در حول محور 45 هزار تومان بود و تا پایان سال نرخ ارز روی 50 هزار تومان قرار گرفت و قیمت میلگرد نیز همچون فنر فشرده شده که رها شود بالا رفت و این افزایش قیمت نه تنها بازار آهن بلکه بازار مسکن را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

قیمت میلگرد امروز در بازار

از آنجایی که میلگرد یکی از مهم ترین ابزار مورد استفاده در ساختمان سازی است و همواره قیمت میلگرد یکی از عواملی است که مهندسان ،پیمانکاران و سوله سازان پیگیر آن هستند و از دگر سو میلگرد انواع مختلفی دارد و هر نوع ساده و اجدار و انواع آج های آن کاربرد خاص خود را دارند.

اولین الویت مهندسان تشخیص نوع میلگرد و اندازه آن است که بتوانند خرید مناسب پروژه خود را انجام دهند بعد از این مرحله نیز قیمت و بودجه مورد نیاز برای پروژه پراهمیت است هر چند که قیمت سایر مقاطع فولادی از جمله قیمت تیرآهن غالبا سهم کمتری را نسبت به قیمت میلگرد آجدار در هزینهه های کلی پروژه به خود اختصاص میدهد.

از همه مهم تر این مساله است که قیمت امروز میلگرد با قیمت روز قبل آن تفاوت دارد. همچنین در روزهای ملتهب و نابسامان بازار نیز قیمت میلگرد به صورت لحظه ای و نیاز به تایید نهایی اعلام می گردد.

به طور کلی یک کارشناس خرید حرفه ای آهن آلات باید توانایی تحلیل و بررسی بازار را داشته باشد و بر اساس نوسانات و عوامل موثر بر قیمت اهن آلات و همچنین بررسی نمودار نرخ میلگرد توانایی انتخاب زمان مناسب خرید را داشته باشد.

البته یک راهکار مناسب برای خرید آهن آلات در زمان مناسب نیز وجود دارد آن هم گرفتن مشاوره از کارشناسان حرفه ای در شرکت های عرضه کننده آهن آلات است.

یکی از این شرکت ها مجموعه آهن پرایس می باشد که با سابقه بیش از 50 سال فعالیت در بازار آهن عرضه کننده آهن آلات صنعتی و ساختمانی می باشد و مشاوران فروش حرفه ای مجموعه با ارائه مشاوره رایگان همراه خرید مطمئن شما خواهند بود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه