رپرتاژ اگهی /

اشتباهات رایج در حمل تیرآهن و میلگرد

اشتباهات رایج در حمل تیرآهن و میلگرد
کدخبر : 47680

پروسه خرید آهن آلات شامل انتخاب درست محصول مطابق با نیاز پروژه، تعیین مقدار دقیق آن، خرید از شرکت‌های بازرگانی و یا کارخانه‌ها و در انتها، حمل و نقل آن‌ها به محل پروژه است.

 دراین‌بین، شاید به مرحله آخر توجه چندانی نشود. اما باید گفت که از بسته‌بندی صحیح و اصولی محصولات گرفته تا انتخاب نوع وسیله برای حمل و نقل آن‌ها، همگی حائز اهمیت بوده و در صورت بروز مشکل و یا انجام اشتباه، می‌تواند سبب وارد آمدن آسیب مکانیکی به آهن آلات و نیز ضرر و زیان اقتصادی به جیب کارفرما شود. ازآنجایی‌که میلگرد و تیرآهن دو مقطع فولادی پرفروش در کشور هستند، در این مقاله به بررسی اشتباهات رایج در حمل تیرآهن و میلگرد خواهیم پرداخت.

 

 

نکات کاربردی حمل و نقل میلگرد و تیرآهن

میلگرد و تیرآهن هر دو در دسته مقاطع طویل فولادی قرار می‌گیرند و حمل و نقل آن‌ها باید با دقت بالایی انجام شود. در همین راستا، پارامترهایی وجود دارند که چگونگی انتخاب وسیله نقلیه مناسب و نحوه بارگیری آهن آلات را تعیین می‌کنند تا از اشتباهات رایج حمل تیرآهن و میلگرد جلوگیری به عمل آید.

 

 

 

وزن و سایز میلگرد و تیرآهن

نخستین و مهم‌ترین فاکتور، وزن است. وزن میلگرد و وزن تیرآهن در تعیین وسیله نقلیه مناسب بسیار مهم است. کوچک‌ترین سایز هر شاخه تیرآهن وزنی در حدود 72 کیلوگرم دارد و این مقدار برای تیرآهن‌های سایز بزرگ تا 4 تن نیز می‌رسد. هرچه که وزن افزایش یابد، به تناسب آن قیمت تیرآهن کارخانه و انبار نیز افزایش خواهد یافت. حال اگر قرار باشد چندین شاخه از آن‌ها جابجا شوند، وزن کل بسیار بالا خواهد رفت. بنابراین با هر نوع وسیله‌ای امکان حمل و نقل آن‌ها وجود ندارد. مثلاً برای حمل تیرآهن‌ها با وزن بیش از 4 الی 5 تن از تریلی کفی یا لبه‌دار استفاده می‌شود. میلگرد نیز شرایط مشابهی داشته و به‌عنوان‌مثال، در تناژ کم می‌توان از نیسان برای حمل میلگرد استفاده کرد و در تناژ بالا نیز از تریلی یا کامیون استفاده می‌شود.

 

مسافت حمل تیرآهن و میلگرد

مسافت حمل و نقل تیرآهن و میلگرد از چند جهت مهم است. نخست اینکه هرچه مسافت طولانی‌تر باشد، بر هزینه حمل و نقل میلگرد و تیرآهن افزوده خواهد شد. دوم اینکه در مسافت‌های طولانی و یا مسیرهای جاده‌ای کوهستانی که شرایط جوی در آن‌ها پایدار نیست، باید مراقبت‌های لازم از میلگرد و تیرآهن به عمل آید تا در صورت مواجهه با برف و باران، دچار زنگ‌زدگی نشوند. ضمن اینکه، مهار شدن کامل این آهن آلات در پشت وسایل نقلیه برای جلوگیری از لغزش و یا سقوط آن‌ها در مسیرهای پر پیچ‌وخم بسیار مهم است.

در رابطه با تأثیر مسافت باید به این نکته اشاره کرد که اگر قرار باشد محصولات میلگرد و تیرآهن خریداری شده به کشورهای دیگر صادر شوند، باید که از روش‌هایی غیر از روش حمل و نقل جاده‌ای که برای حمل تیرآهن و میلگرد به صورت بین‌شهری و نیز درون‌شهری است، استفاده شود.

مهم‌ترین روش‌های حمل تیرآهن و میلگرد

 

 شامل موارد زیر می‌شوند:

  • حمل و نقل جاده‌ای: این روش کم‌هزینه‌ترین روش حمل آهن آلات است که شامل استفاده از وسایلی چون تریلی، کامیون، خاور، نیسان و وانت می‌شود. یکی از اشتباهات رایج حمل تیرآهن و میلگرد در این روش، عدم توجه به ظرفیت حمل بار نوع وسیله نقلیه و نیز تناژ بار است.
  • حمل و نقل ریلی: با حمل و نقل ریلی می‌توان هم میلگرد و تیرآهن را از شهری به شهر دیگر و هم به مقصد کشورهای همسایه جابجا کرد. این روش هزینه بالاتری نسبت به روش‌های جاده‌ای دارد چراکه برای مسافت‌های طولانی‌تر و تناژ بالا کاربرد دارد.
  • حمل و نقل دریایی: گران‌ترین روش حمل آهن آلات همین روش است و تنها برای صادرات میلگرد و تیرآهن به کشورهای دور و نزدیک مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

ظرفیت و ابعاد وسیله نقلیه

ازآنجایی‌که میلگرد و تیرآهن معمولاً در طول‌های 6 و 12 متر به فروش می‌رسند، حمل و نقل آن‌ها با وانت و نیسان حتی برای مسافت‌های کوتاه خطرناک است. چراکه هرلحظه امکان لغزش به جلو و یا عقب وجود داشته که منجر به صدمات جدی به عابرین پیاده و خودروها می‌شود. بنابراین، انتخاب وسیله‌ای که هم بتواند وزن تمام بار را تحمل نماید و هم ابعاد مناسبی برای حمل تیرآهن و میلگرد داشته باشد، اهمیت بسزایی دارد.

 

تعرفه حمل بار

تعرفه حمل بار میلگرد و تیرآهن رابطه تنگاتنگی با وزن این مقاطع و مسافت محل بارگیری تا محل پروژه دارد. بااین‌حال، اخیراً شاهد یک جو رقابتی هستیم که باربری‌ها از وزن آهن آلات صرف‌نظر کرده و تنها مسافت جابجایی و هزینه نوع وسیله نقلیه را در تعرفه بار لحاظ می‌کنند.

 

هزینه حمل و نقل تیرآهن و میلگرد

برای برآورد هزینه حمل و نقل میلگرد و تیرآهن باید که تمامی نکات گفته‌شده در بالا موردتوجه قرار گیرند. بر همین اساس، سازمان حمل و نقل کشوری سالانه تعرفه‌های مصوب برای حمل و نقل انواع بار طبق وزن، نوع وسیله نقلیه و مسافت اعلام می‌کند.

 

اشتباهات رایج حمل تیرآهن

تیرآهن‌ها به دلیل وزن بسیار بیشتری که نسبت به میلگرد دارند، حمل و نقل آن‌ها مستلزم حساسیت و دقت بیشتری است. به دلیل اینکه فروش تیرآهن به دو شکل شاخه‌ای و بندیل صورت می‌گیرد، در صورت حمل بندیل تیرآهن باید توجه کرد که فقط امکان حمل 5 بندیل در هر ظرفیت وجود دارد.

ضمن اینکه، اگر تیرآهن‌های خریداری شده شامل چندین سایز متفاوت هستند، تنها امکان بارگیری هر ظرفیت تا ۲ سایز امکان‌پذیر است. البته این مقدار در زمان خرید تیرآهن از کارخانه رعایت می‌شود. از طرفی، درصورتی‌که تیرآهن‌ها از انبار خریداری شوند، امکان بارگیری تا ۳ سایز در یک ظرفیت وجود دارد.

هم‌چنین، هزینه بارگیری و باسکول، هزینه کمیسیون باربری، هزینه بیمه، مبلغ ارزش‌افزوده و عواملی ازاین‌دست نیز نباید در هنگام حمل تیرآهن فراموش شوند. راهنمای خرید تیرآهن می‌تواند پیرامون خرید و نحوه بارگیری و حمل آن اطلاعات مفیدی را در اختیار خریداران قرار دهد.

 

 

اشتباهات رایج حمل میلگرد

باوجوداینکه وسایل و روش‌های حمل تیرآهن و میلگرد اغلب مشابه هستند، اما در برخی جزئیات انبارداری، حمل و نقل و نیز نحوه بسته‌بندی آن‌ها برای حمل تفاوت‌هایی وجود دارد. یکی از نکاتی که اغلب خریداران به آن توجه نمی‌کنند، خرید میلگرد از کارخانه‌هایی است که قیمت ارزانی دارند اما مسافت آنها از شهر محل پروژه زیاد است. این‌چنین، هزینه‌های تمام‌شده پروژه افزایش خواهد یافت. مثلا قیمت میلگرد درپاد تبریز در بازار مناسب بوده اما خرید میلگرد از این کارخانه برای پروژه‌هایی که در جنوب و یا شرق ایران باید اجرا شوند، به دلیل مسافت طولانی چندان به‌صرفه نیست. مهم‌ترین اشتباهات رایج در حمل و نقل میلگرد به شرح زیر هستند:

  • قرار ندادن میلگردها بر روی یک پایه به‌منظور جلوگیری از تماس با کف وسیله نقلیه و عوامل دیگر
  • نپوشاندن روی میلگردها در هنگام جابجایی در شرایط نامساعد جوی
  • استفاده از وسایل حمل و نقل غیراستاندارد برای حمل میلگرد
  • نبستن میلگردها به صورت کاملاً محکم و آزاد گذاشتن ابتدا و انتهای آن‌ها
  • قرار دادن میلگردها بر پشت وسایلی چون وانت و نیسان و کشیده شدن میلگردها بر روی زمین
  • انبار کردن میلگرد به صورت غیراصولی و در شرایط مرطوب
  • عدم توجه به هزینه‌های جانبی مانند هزینه انبارداری، هزینه بارگیری و بیمه شدن بار

 

 

جمع‌بندی

ازآنجایی‌که میلگرد و تیرآهن پرمصرف‌ترین مقاطع فولادی در کشور هستند، هزینه‌های زیادی صرف حمل و جابجایی آن‌ها می‌شود. از انتخاب وسیله نقلیه و روش حمل و نقل مناسب تا سالم رساندن بار به مقصد، باید تمام مراحل با دقت بالایی انجام شوند تا اشتباهات رایج در حمل تیرآهن و میلگرد به حداقل برسد و از این طریق، در هزینه‌ها صرفه‌جویی به عمل آمده و نیز از وارد آمدن آسیب‌های مکانیکی به بار جلوگیری شود.

 

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسئولیتی بابت آن ندارد ..... 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه