میربیزنس بانک، تسهیل‌گر تجارت با روسیه

میربیزنس بانک، تسهیل‌گر تجارت با روسیه
کدخبر : 55514

شرکت سهامی «میربیزنس بانک» یک بانک روسی با ۱۰۰ درصد سرمایه خارجی است که موسس و تنها سهامدار آن بانک ملی ایران است که به دلیل امکان انجام مراودات بانکی مستقیم با بانک‌های ایرانی، می‌تواند به عنوان یک تسهیل‌گر تجارت با روسیه عمل کند.

زهرا قلباربند-خبرنگار رصد اقتصادی، «میربیزنس بانک» در ژانویه ۲۰۰۲ به ثبت رسیده و فعالیت خود را با دریافت مجوز شماره ۳۳۹۶ از بانک مرکزی فدراسیون روسیه در تاریخ ۱۵ آوریل ۲۰۰۲ رسما آغاز کرد. در حال حاضر بانک براساس مجوز عمومی شماره ۳۳۹۶ مورخ ۲۳ مه ۲۰۱۸ فعالیت می‌نماید.  

میربیزنس بانک (Mir Business Bank) یک بانک دیجیتال در روسیه است که در حوزه بانکداری الکترونیکی، پرداخت الکترونیکی، و ارائه خدمات مالی برای شرکت‌ها و فعالان اقتصادی فعالیت می‌کند. این بانک  به دلیل ارائه خدمات بانکی مبتنی بر فناوری‌های نوین، ظرفیت بالایی در جذب مشتریان داشته و به عنوان یکی از پیشگامان بانکداری الکترونیکی در روسیه شناخته می‌شود. 

در سال‌هایی که کشورهای منطقه و خصوصا آسیا و آفریقا مورد هجمه‌های اقتصادی به بهانه تحریم‌های سیاسی قرار گرفته‌اند، سیاستی مبتنی بر تجمیع اهداف با هدف دستیابی به توسعه اقتصادی میان اکثریت این کشورها به وقوع پیوسته و در حال گسترش است. کاهش ارزش دلار و کم‌شدن سیطره این اسکناس غربی که سبب‌ساز دستیابی به اهداف سیاسی اروپا و غرب بر جهان شده بود، نتیجه افزایش تعاملات کشورهای مورد ظلم تحریمی است که در آسیا، آفریقا و حتی آمریکای جنوبی دست به دست هم داده‌اند تا خلأ امکانات و تجهیزات موردنیاز معیشت و اقتصاد یکدیگر را پر کنند. خلأیی که در نتیجه تحریم روابط بانکی بیش از پیش احساس می‌شود. 

بدین منظور میربیزنس بانک به عنوان یکی از پیشگامان بانکداری دیجیتال در روسیه هم‌اکنون تنها بانک روسی می‌باشد که از امکان انجام مراودات بانکی مستقیم با بانک‌های ایرانی بهره‌مند است. این بانک که متعلق به بانک ملی است، بسیار پرقدرت عمل کرده و همکاری بسیار خوبی با فعالان اقتصادی و تجار دارد. 

«میربیزنس بانک» دارای یک شعبه در آستراخان و یک دفتر عملیاتی در کازان است که خدمات بانکی متعددی را به مشتریان ارائه می‌دهند. در آینده نزدیک کارت‌های بانکی میربیزنس بانک برای ارائه به شهروندان روسیه در شعب این بانک در مسکو، کازان و آستاراخان آماده می شوند. 

ثبت قرارداد تجاری برای شرکت‌های روسی صادرکننده کالا و خدمات به ایران و یا واردکننده کالا از ایران، گشایش اعتبارات اسنادی به درخواست شرکت‌های روسی و به نفع اشخاص و شرکت‌های ایرانی براساس شرایط و ضوابط مقرر، ابلاغ و پرداخت، تنزیل و یا انتقال اعتبارات اسنادی صادره از هر یک از بانک‌های جمهوری اسلامی ایران، صدور و ابلاغ انواع ضمانت‌نامه‌های بانکی و یا ضمانت‌نامه متقابل به درخواست شرکت های ایرانی یا روسی، صدور کارت بانکی «میر» برای اشخاص حقیقی جهت استفاده در مصارف روزانه در روسیه و کشورهای حوزه اوراسیا از خدمات «میربیزنس بانک» است. 

همچنین «میربیزنس کلاب» و دریافت خدمات مالی و لیزینگ خرید تجهیزات صنعتی و تولیدی و کشاورزی با تامین مالی شرکت «میراث» که از شرکت‌های گروه میربیزنس بانک می‌باشد و در زمینه تامین مالی در قالب عقود اسلامی در جمهوری تاتارستان فعالیت دارد، از دیگر خدمات میربیزنس بانک می‌باشد. 

میربیزنس بانک با نرخ مناسبی ارزهای صادرکنندگان را به روبل می‌خرد؛ یعنی امسال برای اولین بار شرکت‌ها از این نرخی که میربیزنس ارزها را می‌خرد استقبال کردند. طبیعتاً وقتی میربیزنس روبلی بخرد و رفع تعهد هم انجام شود، پول‌ها و کشورهای واسطه برای تسهیل معاملات بین ایران و روسیه کنار می‌روند.

شایان ذکر است که این بانک با استفاده از خدمات بانک ملی و با مساعدت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به خرید ارز حاصل از صادرات جمهوری اسلامی ایران به روسیه و یا کشورهای منطقه و نیز عمل به تعهدات صادراتی از طریق سیستم «سنا» بانک مرکزی اقدام می‌نماید. 

از دیگر خدمات میربیزنس بانک می‌توان به آشنایی با شرکت‌های برتر روسیه از طریق افتتاح حساب بانکی برای شرکت‌های مقیم روسیه و شرکت‌های غیرمقیم همچون شرکت‌هایی که در زمینه نفت، پتروشیمی و حمل ونقل فعال می‌باشند، اشاره کرد. 

شرکت‌های غیرمقیم با ارائه مدارک لازم پس از ترجمه رسمی به زبان روسی و تایید مدارک توسط سفارت روسیه در کشور محل اقامت آنها، اقدم به اخذ کداقتصادی از اداره مالیات روسیه نموده و پس از آن می‌توانند به ارزهای رایج (یورو، درهم، دلار، روبل و ریال) نزد میربیزنس بانک افتتاح حساب نمایند و با استفاده از بانکداری اینترنتی منابع مالی خود را مدیریت کرده و به ارسال و دریافت وجوه مبادرت نمایند. از مزایای این روش می‌توان به معافیت از پرداخت مالیات در روسیه اشاره کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه