حذف یارانه قطعی شد ! جایگزین یارانه فاش شد + مبلغ

حذف یارانه قطعی شد ! جایگزین یارانه فاش شد + مبلغ
کدخبر : 13328

امروز یکی از رسانه های معتبر کشور خبری منتشر کرده است مبنی بر این که نمایندگان مجلس طرحی ارائه کرده اند که بر اساس آن به تمام حامل‌های انرژی سهمیه و یارانه ای تحت عنوان وان داده شود.

یارانه انواع گوناگونی دارد . یارانه نقدی هر ماه واریز می شود . یارانه کالا نیز از مهرماه به مردم پرداخت خواهد شد . جزئیات جدید از یارانه را در ادامه می خوانید : 

 


خبرداغ :  محمدرضا گلزار در مراسم ازدواج لاکچری شادمهر عقیلی + عکس لورفته


 

 این طرح که ظاهرا باعنوان طرح وان (مخفف واحد انرژی) شناخته می شود قرار است در دستور کار این هفته کمیسیون انرژی مجلس قرار گیرد. به نظر می رسد بهارستان نشینان از این که طی ۱۰۰ روز اول نشستن بر کرسی نمایندگی مجلس، طرح خاصی برای معیشت مردم نداشته اند از خود رضایت چندانی ندارند. این امر به اذعان دو نفر از نمایندگان نیز رسیده بود که عملکرد مجلس در این ۱۰۰ روز در حوزه معیشت مردم چندان قابل توجه نبوده است.

 


خبرداغ : همه چیز در مورد یارانه 240 هزار تومانی + زمان واریز یارانه جدید


 

شاید به همین دلیل است که طرح هایی برای ایجاد تحول بنیادین در نظام یارانه ای توسط برخی نمایندگان مجلس مطرح می شود چرا که فقط با اصلاح نظام یارانه می توان به سرعت در معیشت مردم تغییر ایجاد کرد.

 

حذف یارانه نقدی

 

بنا به اعلام ایلنا، نمایندگان ارائه کننده این طرح، در طرح خود پیشنهاد کرده‌اند بهتر است برای رسیدن به مصرف بهینه، به جای آنکه فقط – مثل شرایط کنونی – بنزین به صورت سهمیه‌بندی و دو نرخی عرضه شود، سهمیه‌ بندی تمام حامل‌های انرژی در دستور کار قرار گیرد. درواقع بر اساس این طرح، برق، آب، گاز، بنزین، گازوئیل، نفت سفید و… توامان سهیمه‌بندی شوند.

 

ایلنا در این خبر آورده است که براساس طرح پیشنهادی مجلس به هر فرد، مقداری وان داده می‌شود درواقع یارانه‌ای که دولت می‌خواهد به هر فرد دهد به شکل وان خواهد بود، به این صورت که یک فرد ماهانه ۵۰ وان دارد که می‌تواند آن را مصرف کند و باقیمانده وان خود را در بورس بفروشد.

 

در خبر ایلنا به این موضوع که در صورت تصویب این طرح، تکلیف یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی چیست نشده است اما به نظر می رسد اگر یارانه وان شامل همه حامل های انرژی مصوب شود، فلسفه پرداخت یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و حتی یارانه معیشتی زیر سوال خواهد رفت.

 

اجرای چنین طرحی دور از ذهن است

آلبرت بغازیان استاد اقتصاد دانشگاه در مورد این طرح با ایلنا گفتگو کرده و اظهار کرده است که در علم اقتصاد یارانه یا برای تولید پرداخت می‌شود که هزینه تولید پایین بیاید، دولت این یارانه را از جایی به صورت مالیات برای کالاهایی مثل سیگار و یا سیمان که پیامد خارجی منفی دارند، جمع آوری می‌کند و در جای دیگر با فرض وجود پیامد مثبت مثل کشاورزی، زنبورداری و یا آموزش و پرورش تزریق می‌کند و تا این حد متوقف می‌شود. اینگونه نیست که نمایندگان بخواهند بابت تمام حامل‌های انرژی سوبسید پرداخت شود.

 

وی افزوده است: اینکه به هر کد ملی سهمیه بنزین و گازوئیل داده شود و یا تحت عنوان طرح وان همه حامل‌های انرژی سهمیه‌بندی شود، اساسا دور از ذهن است. گفته می‌شود که هدف این است یارانه را به همه مردم برسانیم اینکه به هر کد ملی یک سهمیه بنزین، گازوئیل، برق و گاز بدهیم و اگر مصرف نکرد در بورس بفروشد، شدنی نیست. اصلا ساز و کار بورس چگونه باید باشد؟ یعنی هر کس بگوید من یک کارت و سهمیه دارم و آن را وارد بورس می‌کنم؟ نمایندگان باید فکر کنند چنین چیزی عملی است یا خیر؟

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: این طرح‌ها مربوط به زمانی است که اقتصاد در یک حالت باثبات قرار گرفته نه اینکه از سر بیکاری طرح‌های ابتکاری ارائه دهیم، اکنون باید به دولت اجبار کنند چرا تورم لحظه به لحظه رشد می‌کند؟

 

سهمیه بنزین مردم را چگونه می توان در بورس عرضه کرد؟

وی تاکید کرد: اگر قدرت خرید مردم بالا برود نیازی به دادن یارانه به این صورت وجود ندارد، به نظر من به صلاح نیست که دولت مشغول سازو کار این چنینی شود، دولت قطعا کارهای مهمتر از این دارد. تجربه ثابت کرده ما نمی‌توانیم در چنینی اموری موفق شویم، ما یک طرح مسکن مهر را که طرف قراردادها و بازار آن مشخص بود، نتوانستیم پیش ببریم و حال بیاییم سهمیه بنزین مردم را در بورس عرضه کنیم؟

 

بغزیان گفت: به نظر بنده فقط از فرط بیکاری این طرح‌ها داده می‌شود و نهایتا عملی نمی‌شود، عدالت در رشد اقتصادی، کاهش بیکاری و ثبات قیمت است، بنابراین این طرح از نظر اجرایی از قبل محکوم به شکست است.

 

 

منبع : ایلنا 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه