رپرتاژ اگهی

راهکار اصلی انتخاب نهال گردو در مناطق سردسیری بویژه کوهستانی؛ گرمسیری و معتدل چیست؟

راهکار اصلی انتخاب نهال گردو در مناطق سردسیری بویژه کوهستانی؛ گرمسیری و معتدل چیست؟
کدخبر : 38927

یکی از مهم ترین اقدامات پیش از احداث باغ و خرید نهال گردو؛ توجه به شرایط اقلیمی و آب وهوایی در منطقه و باغ است. که با کسب آگاهی از این موضوع؛ میتوانیم بهترین نهال گردو را برای باغ خریداری نماییم. در این مطلب قصد داریم تا آگاهی لازم درباره انواع شرایط آب وهوایی را بدست آورده و با توجه به آن، ارقام نهال گردو سازگار را برای باغ انتخاب کنیم. پس با ما همراه باشید.

چگونه بدانیم آب و هوای منطقه ما سردسیری است یا گرمسیری و معتدل؟

آب وهوا و شرایط اقلیمی متنوع؛ شرایط محیطی خاصی را در منطقه ایجاد میکنند. که به این ترتیب فقط ارقام خاصی از درختان قابلیت سازگاری و تحمل آن شرایط را خواهند داشت. از این رو پیش از خرید نهال گردو باید به شرایط آب وهوایی و منطقه باغ خود توجه نموده و بدانیم در کدام دسته بندی سردسیری؛ گرمسیری یا معتدل قرار میگیرد.

ویژگی آب وهوای سردسیری چیست؟

مناطق سردسیری در فصل زمستان دارای سرمای شدید و در فصل تابستان آب وهوای معتدلی دارند. اختلاف دمای شب و روز در این مناطق بسیار زیاد است. در فصل زمستان بارش های برف سنگین در این مناطق، باعث ایجاد یخبندان های طولانی میشود. معمولا رطوبت در این مناطق کمتر است. دمای هوای گرم در فصل تابستان به طور میانگین 10 درجه سانتیگراد و در فصل زمستان کمتر از 3- درجه سانتیگراد است.

 در این مناطق نوسانات دمایی بسیار زیادتر است. در مناطق کوهستانی هوا سردتر و در مناطق دره ای معمولا تابستان ها گرم و زمستان ها معتدل است. تابش نور خورشید در فصل تابستان بسیار زیاد و در زمستان کم است. از مهم ترین ویژگی ها در مناطق سردسیری میتوان به زمستان های سرد و طولانی و بهار های کوتاه مدت اشاره نمود. سرمای هوا از اوایل ماه آذر آغاز شده و تا اواخر فروردین ادامه خواهد یافت.

بارندگی در این مناطق اغلب در تابستان کمتر و در زمستانها به صورت بارش برف انجام میشود. مناطق کوهستانی با ارتفاع بیش از 3000 متر از سطح دریا همیشه پوشیده از برف اند.

ویژگی های آب و هوای گرمسیری چیست؟

آب وهوای گرمسیری دارای 4 دسته اصلی: خشک، مرطوب یا ساوانا؛ مرطوب یا موسمی؛ بارانی یا استوایی میباشد. مناطق گرمسیری اغلب در مدار استوایی قرار دارند. در این مناطق دمای هوا به زیر 0 درجه سانتیگراد نخواهد رسید. معمولا در این مناطق یخبندان نیز رخ نمیدهد. در مناطق گرمسیری با ارتفاع بالا (کوهستانی) درجه هوا به شدت کاهش میابد. اغلب در این مناطق، تغییرات دمایی در ماه های مختلف کمتر است. بارندگی در این مناطق بین 100 تا 9000 میلی متر در سال است.

در مناطق گرمسیری رطوبت بیشتر است. میانگین دمای سالانه در مناطق گرمسیری بین 18 تا 26 درجه سانتیگراد است. تابش نور خورشید در طول سال وجود دارد. در مناطق با ارتفاع بالاتر معمولا دما کمتر است. در این مناطق آب وهوا معتدل و یا سرد است. این مناطق چهار فصل نیستند. بلکه یک فصل خشک و بارانی هر فصل تکرار میشود.

ویژگی های آب و هوای معتدل چیست؟

آب وهوای معتدل به شرایطی گفته میشود که وزش باد گرم به همراه بارندگی متوسط وجود دارد. این شرایط در مناطق بین استوایی و قطبی دیده میشود. آب وهوای معتدل در 2 دسته دریایی و قاره ای قرار میگیرد. در مناطقی که در مجاورت آب هستند؛ رطوبت زیاد است. اختلاف دمای سرد و گرم در این مناطق به 25 درجه سانتیگراد میرسد.

b63dcaec-91e7-4dbf-a6ca-7f39edaab9c2

 دامنه دما در مناطق معتدل قاره ای بیشتر است. این مناطق 4 فصل هستند. اختلاف دما در تابستان و زمستان زیاد است. تابش نور خورشید در فصل تابستان بیشتر است. در این مناطق در طول سال ممکن است باران ببارد. هر چه به سمت جنوب کره زمین پیش برویم بارندگی ها اغلب در فصل زمستان اتفاق میوفتد.

بهترین ارقام نهال گردو سردسیری چه ویژگی هایی دارند؟

همانطور که دانستید؛ مناطق سردسیری دارای زمستان های طولانی و با دمای بسیار کمی هستند. از این رو هنگام انتخاب نهال گردو سردسیری باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • ارتفاع از سطح دریا : مناطق سردسیری در کشورمان اغلب در مناطق مرتفع تر قرار دارند. به این ترتیب باید از ارقامی در این مناطق استفاده کنیم که ارتفاع از سطح دریا تا 3000 متر را داشته باشند. به این ترتیب از سوختن درختان در اثر سرمای شدید پیشگیری خواهیم نمود.
  • حداقل و حداکثر دمای قابل تحمل نهال گردو : نهال گردو سردسیری باید قادر به تحمل دماهای بسیار سرد در فصل زمستان باشد. در غیر اینصورت درخت رفته رفته ضعیف شده و کاهش محصول دهی و حتی مرگ درختان را شاهد خواهیم بود.
  • نیاز به دریافت نور خورشید : با توجه به تابش کمتر نور خورشید در مناطق سردسیری باید از ارقامی استفاده کنیم که نیاز کمی به دریافت نور خورشید داشته باشند. همانطور که میدانید درختان با دریافت نور خورشید و انجام عملیات فتوسنتز، انرژی مورد نیاز خود را تولید میکند. بنابراین فقدان نور خورشید میتواند به عدم رشد و یا ضعیف شدن درختان منجر بشود.
  • نیاز سرمایی : درختان برای تکمیل دوره سرمایی و بیدار شدن از خواب زمستانه خود نیازمند به قرار گیری تحت دمای مشخصی در فصل پاییز و زمستان هستند. نهال گردو سردسیری باید نیاز سرمایی بالاتری داشته باشد. تا پس از پایان زمستان از خواب بیدار شده و جوانه زنی خود را آغاز کند.
  • دیرگل یا زودگل بودن نهال گردو : در مناطق سردسیری به علت زمستانهای طولانی که دارد؛ بهترین انتخاب؛ استفاده از ارقام نهال گردو دیرگل است. دیرگل بودن درخت؛ از سوختن جوانه های گل در برابر سرمای شدید زمستانه و یا سرمازدگی ناگهانی بهاره جلوگیری میکند.

بهترین ارقام نهال گردو سردسیری در کشور کدامند؟

ارقام نهال گردو ژنوتیپ به خصوص نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 9؛ نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 8، نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 7، نهال گردو چندلر پیوندی و نهال گردو فرنور پیوندی؛ بهترین نهال گردو سردسیری به خصوص در مناطق کوهستانی به حساب میایند.

d31a56d1-552f-4151-aafa-30c40466ce20

بهترین ارقام نهال گردو گرمسیری چه ویژگی هایی دارند؟

در این مناطق به علت گرمای شدید هوا و تابش شدید نور خورشید باید از ارقامی در باغ استفاده کنیم که بیشترین تحمل گرمایی را از خود  نشان میدهند. همچنین این ارقام باید بتوانند در برابر خشکی هوا نیز مقاومت متناسبی را از خود نشان بدهند. چراکه گرما و خشکی شدید میتواند باعث سوختن درخت و یا ضعیف شدن آن بشود. درختان ضعیف بهترین میزبان برای حمله آفات و بیماری ها به حساب میایند.

بهترین ارقام نهال گردو گرمسیری در کشور کدامند؟

نهال گردو پکان آمریکایی؛ نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 6 گرمسیری بهترین انتخاب ها برای کاشت در مناطق گرمسیری به حساب میایند. در مناطق گرم و مرطوب نیز باید از ارقام نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 5 گرم و نیمه خشک؛ نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 7 بهره ببرید.

بهترین ارقام نهال گردو معتدل چه ویژگی هایی دارند؟

بهترین شرایط آب وهوایی برای کاشت اکثر ارقام نهال گردو؛ آب وهوای معتدل است. در این مناطق تقریبا تمامی ارقام نهال گردو قادر به رشد و محصول دهی خواهند بود. البته باید توجه داشته باشید که برخی از درختان در برابر رطوبت زیاد حساسیت نشان داده و ممکن است دچار بیماری های قارچی بشوند. بنابراین در مناطق با بارندگی زیاد از کاشت این ارقام خودداری شود.

بهترین ارقام نهال گردو معتدل در کشور کدامند؟

همانطور که اشاره شد اکثر ارقام نهال گردو قادر به رشد در این مناطق خواهند بود. البته ارقام نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 4 معتدل؛ نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 7، نهال گردو چندلر پیوندی؛ بهترین نهال گردو معتدل در کشور به حساب میایند.

چگونه باید نهال گردوی متناسب با شرایط اب وهوایی متناسب در منطقه باغمان را خریداری کنیم؟

اولین گام در خرید بهترین نهال گردو در باغ؛ آگاهی از شرایط آب وهوایی و اقلیمی در منطقه میباشد. سپس با توجه به آن باید نهال گردویی که بیشترین سازگاری با شرایط باغ را دارد را انتخاب و خریداری نماییم. به عنوان سومین قدم؛ باید نهال را از نهالستان مطمئن گردو خریداری نماییم.

به این ترتیب ریسک های ناشی از بیماری درختان و یا عدم مطابقت رقم ارسالی با رقم انتخاب شده توسط باغدار به صفر میرسد. از طرف دیگر نهالستان های مجوزدار؛ شناسنامه مخصوص به همراه نهال ارائه میدهند؛ که اطلاعات لازم درباره نوع رقم و تولید کننده و... در آن درج میشود. خرید نهال گردو شناسنامه دار؛ بیشترین سازگاری و عملکرد را از باغ به همراه خواهد داشت.

 نهالستان مجوزدار گردو؛ به همراه نهال ها کارت گارانتی معتبر ارائه میدهد؛ تا در صورت بروز هرگونه مشکل؛ درخواست باغداران قابل پیگیری و پشتیبانی باشد.

نهالستان پالیز با بیش از نیم قرن تجربه آماده خدمت رسانی به کلیه باغداران در سرتاسر کشورمان میباشد. این نهالستان علاوه بر فروش نهال گردو شناسنامه دار؛ کلیه مجوزهای لازم از جمله شناسنامه و کارت گارانتی 2 ساله معتبر و.... را به شما باغداران محترم ارائه میدهد. همچنین با ارائه مشاوره در خصوص نحوه انتخاب و خرید نهال گردو و احداث باغ و کاشت و نگهداری از باغ گردو به شما در دستیابی به بهترین باغ گردو کمک میکند. برای کسب اطلاعات بیشتر شما میتوانید مقالات تخصصی ما را در سایت پالیز مطالعه فرمایید.

نتیجه گیری

باغداری و احداث باغ گردو یکی از بهترین راه ها برای کسب درآمدهای بالای میلیونی و میلیاردی به حساب میاید. انتخاب هوشمندانه ارقام نهال گردو و رسیدگی مناسب به باغ گردو؛ به سرعت شما را به سودآوری از باغ میرساند. در این مطلب شرایط آب وهوایی متعدد در کشور مورد بررسی قرار گرفته و بهترین نهال گردو که با آن ها سازگاری کامل دارد؛ به شما معرفی شد. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با مشاوران ما در نهالستان پالیز به صورت رایگان در ارتباط باشید.

برای خرید عمده نهال گردو پیوندی و بذری شناسنامه دار و ثبت سفارش می توانید به وبسایت نهالستان پالیز به آدرس https://paliznahal.ir/ مراجعه نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا ارتباط با مشاوران ما به صورت رایگان و همه روزه میتوانید از طریق راه های ارتباطی با ما تماس بگیرید.

شماره تماس : واحد پشتیبانی و فروش نهالستان پالیز ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸ – ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

آدرس دفتر : آذربایجان غربی، میاندوآب، خیابان ۲۴ متری فرهنگیان شرکت پالیز

آدرس گلخانه : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، کمربندی شمالی، میدان ولایت، اتوبان ولایت

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسولیتی بابت آن ندارد ...

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه