با نگاهی به طرح‌های توسعه‌ای معدنی و صنعتی چادرملو بررسی شد

دلایل رشد ۳۶ درآمدی کچاد در ۸ ماهه سال ۱۴۰۲ | چادرملو از سودآورترین فعالان صنعت فولاد و بازار سرمایه

دلایل رشد ۳۶ درآمدی کچاد در ۸ ماهه سال ۱۴۰۲ | چادرملو از سودآورترین فعالان صنعت فولاد و بازار سرمایه
کدخبر : 62024

بررسی کارنامه فعالیت شرکت معدنی و صنعتی چادرملو نشان می‌دهد که کچاد با دستیابی به ۳۷.۴ همت درآمد و رشد ۳۶ درصدی همواره به عنوان سودآورترین فعالان صنعت فولاد و بازار سرمایه کشور محسوب می‌شود.

زهرا قلباربند -خبرنگار رصد اقتصادی؛ شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در سال گذشته با وجود کاهش قیمت‌ها در بازار جهانی ، محدودیت های انرژی و رشد شدید هزینه‌های تولید توان خود را بر ارتقای بهره‌وری و افزایش تولید متمرکز کرد و با تداوم این روند در سال جاری موفق شد یک عملکرد قابل قبول از خود به نمایش بگذارد. 

توسعه متوازن حلقه‌های زنجیره، موجب شده است تا این شرکت با کمترین دغدغه و چالش، روند تولید فولاد را دنبال کند. عزم چادرملو در حفظ و یا رشد تولید در بخش های مختلف زنجیره و توسعه هدفمند در صنایع پائین دستی فولاد در جهت ایجاد ارزش افزوده بیشتر شده است.  

کچاد که در نیمه نخست سال جاری درآمد 270 هزار و 706 میلیارد ریالی را با رشد 31 درصدی در مقایسه با ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۱ به دست آورد. توانست خوشنامی خود را در بازر سرمایه با تحقق بالاتر از برنامه‌از پیش تعیین شده در بخش های مختلف تولید کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و فولاد تثبیت کند. 

چادرملو با سرمایه ثبتی و ثبت نشده 19.2 و 7.9 هزار میلیارد تومانی در عملکرد آبان و 8 ماه سال مالی جاری خود موفق شد تا یک رشد فروش چشمگیر را در بازارهای داخلی و صادراتی را به ثبت برساند. کچاد با اجرای صحیح و تبیین طرح ها و برنامه های خود در راستای توسعه زنجیره فولاد به ویژه در صنایع پائین دستی توانسته‌ است یکی از اثرگذارترین و سودآورترین شرکت‌های فعال در حوزه صنایع معدنی باشد.  

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با در اختیار داشتن زنجیره تولید فولاد تا پایان آبان ۱۴۰۲ موفق شد با رشد ۳۶ درصدی درآمد نسبت به دوره مشابه سال گذشته مبلغ ۳۷.۳ هزار میلیارد تومان به دست بیاورد. کچاد در آبان‌ماه امسال از فروش داخلی فولاد، گندله، کنسانتره آهن، آهن اسفنجی، عرضه برق تولیدی نیروگاه و فروش صادراتی فولاد بالغ بر 4.9 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرد. 

به گفته مدیرعامل چادرملو، استراتژی توسعه این شرکت فعال و خوشنام بازار سرمایه در حوزه صنعت و معدن، بر پایه هوشمندسازی، انتقال تکنولوژی، بومی‌سازی و توسعه زیست‌بوم فناورانه بنیان نهاده شد. به همین منظور، کچاد در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۸۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته در طرح‌های خود سرمایه‌گذاری انجام داده است. 

در حال حاضر حدود ۳۵ طرح با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۵ میلیارد یورو از سوی چادرملو در حال اجراست که نقش قابل‌توجهی در اشتغال‌زایی خواهد داشت. با توجه به اینکه اجرای طرح‌‌های توسعه در شرایط فعلی نیازمند زیرساخت‌هاست که مهم‌ترین آن موضوع برق می‌باشد به همین منظور چادرملو پروژه احداث نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی سیکل ترکیبی که تا سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و همچنین عملیات ساخت یک نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی جدید در منطقه خضرآباد یزد را در دستور کار خود قرار داده است. علاوه بر این، کچاد دو نیروگاه خورشیدی۱۰ مگاواتی جدید نیز در منطقه‌‌های بهاباد و اردکان را در دست اجرا دارد. 

در حوزه تامین انرژی آب نیز شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، پروژه تامین آب واحدهای خود را از طریق انتقال آب خلیج‌‌فارس به منطقه اردکان با ۸۲۰ کیلومتر در قالب شرکت واسکو را به انجام می‌رساند. 

همچنین، دو پروژه معدنی که به تازگی در داخل مجموعه چادرملو آغاز شده است عبارتند از؛ عملیات باطله برداری از معدن دی ۱۹ که با مشارکت شرکت سنگ‌‌آهن مرکزی ایران انجام می‌شود و تاکنون نزدیک به ۱۳۰ میلیون تن باطله‌‌برداری آن انجام شده است؛ و پیش‌بینی می‌کنیم تا اواخر سال‌جاری به بهره‌برداری از سنگ‌‌آهن برسد. 

دیگر طرح معدنی چادرملو عملیات اکتشاف آنومالی ۱۰ در منطقه ساغند به عنوان دومین منبع تامین خوراک کارخانه‌های چادرملو در آینده است که به صورت مشارکت انجام می‌شود. 

در حوزه صنعتی نیز طرح کنسانتره یک میلیون تنی عصرنوین بهاباد از طرح‌های توسعه‌ای چادرملو است که با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۲۰۰ میلیارد تومان اجرا شده است و طبق اعلام تا اواخر امسال به بهره‌‌برداری خواهد رسید.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه