رئیس هیات عامل ایمیدرو خبر داد:

احیای ۵۰۰ معدن متروکه

احیای ۵۰۰ معدن متروکه
کدخبر : 20554

رئیس هیات عامل ایمیدرو خبر از تحقق احیا و فعال‌سازی ۵۰۰ معدن کوچک داد و تصریح کرد: این تعداد به میزان هدف اولیه پایه پیشنهادی برای ایجاد طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک بوده است.

به گزارش رصد اقتصادی ، وجیه اله جعفری روز گذشته در شورای هماهنگی طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک که به صورت ویدئوکنفرانس با حضور ملارحمان مشاور هیات عامل، آقاجانلو معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی، طاهرزاده مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، عظیمی مدیراجرایی طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک، خلوصی مدیر برنامه‌ریزی و نظارت استراتژیک ایمیدرو، غرقی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادر‌کنندگان سنگ آهن و جانشین رئیس کمیته معدن در اتاق بازرگانی، دیودیده مجری طرح ایجاد زیربناهای لازم در معادن بزرگ و مناطق معدنی و همچنین نماینده سازمان نظام مهندسی معدن ایران برگزار شد، افزود: از ابتدای امسال تا ۲۳ خرداد ماه امسال، ۱۰۱ معدن کوچک احیا و فعال شده است.

به گفته رئیس هیات عامل ایمیدرو، از ابتدای اجرای طرح (سال ۹۸) تا خرداد ماه امسال، ۵۰۰ معدن احیا و فعال شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه اجرای این طرح همچنان ادامه دارد، گفت: انجام اقدامات کلینیکی مناسب، زمینه مطلوب تری برای احیا این نوع معادن ایجاد می‌کند که در نهایت به افزایش اشتغال و تولید در معادن خواهد انجامید.

رئیس شورای هماهنگی طرح در ادامه با اشاره به اینکه کارگروه، هماهنگیِ بیشتری با ساختار وزارت صنعت معدن و تجارت داشته باشد، اظهارکرد: این امر موجب خواهد شد تا معادن غیرفعال نیز وارد مدار تولید و اشتغال شده و طرح نیز تقویت شود.

وی گفت: با توجه به تحلیل‌های آماری جدید در صورت نیاز، ساختار دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت صمت قابل بازبینی خواهد بود و چنانچه مواردی برای سرعت بخشیدن به اجرای طرح، نیاز به اصلاح اداری دارد، تصمیم‌سازی برای اقدام لازم میسر خواهد شد.

استفاده از قالب شرکت‌های سهامی عام

جعفری همچنین درباره تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری در معادن کوچک گفت: بسته‌ها باید به گونه‌ای باشند که بتوان اقدام یکپارچه بر روی آنها انجام داد و در این مسیر، استفاده از قالب "شرکت‌های سهامی عام پروژه"، خروجی مطلوب تری در برخواهد داشت.

در این جلسه، امیرعلی طاهرزاده مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، گزارشی از نحوه اجرای طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک، توسعه زیرساخت ها، تهیه بسته‌های مزایده معادن در استان ها، تهیه پرسشنامه برای سازمان نظام مهندسی معدن ارائه داد.

همچنین سید رضا عظیمی مدیر اجرایی طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک با اشاره به تاثیر ورود سازمان نظام مهندسی معدن در سرعت گرفتن اجرای طرح فوق، گفت: کارگروه‌های استانی مشترک با حضور نمایندگان سازمان نظام مهندسی معدن ایران و استان ها، خانه معدن ایران و سازمان‌های صمت استان‌ها تشکیل شده است که می‌تواند هم افزایی قابل توجهی در اجرای فرآیندهای طرح و موارد تشخیصی کلینیکی معادن غیر فعال و قابل توسعه داشته باشند و فرآیندهای اداری در سازمان صمت استانها را نیز تسریع کند.

وی با برشمردن برخی چالش و مشکلات برای فعال‌سازی معادن گفت: بر اساس پرسشنامه‌های تکمیل شده تا کنون و بر مبنای اظهار معدنداران و نمایندگان تکمیل‌کننده فرمهای فوق، ۲۳درصد از این معادن مشکل نقدینگی، ۸ درصد نیاز به اکتشاف تکمیلی، ۱۴درصد مشکل بازار، ۳ درصد مشکل زیرساخت، ۱۵ درصد موانع اداری، ۲۱درصد تامین تجهیزات معدنی و ۱۱ درصد تامین نیروی انسانی ماهر بر دارند.

وی در ادامه گفت: چنانچه بررسی‌های تکمیلی و کلینیکی نیز پس از تکمیل پرسشنامه‌ها انجام شود قطعاً اطلاعات جامع تری برای تصمیم‌سازی و موارد عدم تطابق تهیه خواهد شد.

شاهسوارانی نماینده سازمان نظام مهندسی نیز اعلام کرد: تاکنون اطلاعات ۳۰۲۷ معدن غیرفعال از طرف شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برای تکمیل پرسشنامه به سازمان نظام مهندسی معدن ایران ارائه کرده که از این میزان، تعداد ۲۴۱۷ معدن نیز وارد سامانه سطام شده است.

وی گزارشی نیز از ارائه و توسعه زیرساخت‌ها در استان‌ها و شهرستان‌ها از جمله معادن کهگیلویه و بویراحمد، الیگودرز و ملایر ارائه کرد.

در این نشست حاضرین در جلسه، گزارش و توضیحاتی درباره عملکرد و نیز راهکارهای تسهیل در اجرای طرح ارائه کردند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه