پتروشیمی ایلام

مسیر روشن پتروشیمی ایلام در کسب درآمد و اشتغالزایی

مسیر روشن پتروشیمی ایلام در کسب درآمد و اشتغالزایی
کدخبر : 48009

روند رو به رشد پتروشیمی ایلام در سال جاری با خلق زنجیره ارزش در راستای دستیابی به افزایش تولید پایدار و اشتغالزایی سبب شده تا این شرکت مسیری رو به بالا، روشن و شفاف را برای کسب درآمد و اشتغالزایی در پیش بگیرد.

به گزارش رصد اقتصادی، اقدامات و فعالیت‌های شرکت پتروشیمی ایلام در به دست‌آوردن درآمدهای حاصله از افزایش تولیداتی که نتیجه زحمات کارکنان و برنامه‌ریزان مدیریتی این شرکت است، در سال جاری روندی رو به افزایش را نشان می‌دهد. عملکرد پتروشیمی ایلام در سال جاری نشان می‌دهد که تیم مدیریتی این شرکت علاوه بر برنامه‌هایی در جهت بیشتر شدن سهم خود در بازار با افزایش تولید، توانسته به خوبی نقشی اساسی در ایجاد اشتغال و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر بومی‌سازی با حفظ  محیط زیست را ایفا نماید.

پتروشیمی به عنوان صنعت ارزش‌آفرین یکی از مولفه‌های اقتصادی قدرت در کشور محسوب می‌شود که در شرایط سخت تحریم‌های ظالمانه موجب گشایش در اقتصاد ملی شد. در سال ۵۷ تولید محصولات پتروشیمی یک و‌ نیم میلیون تن بوده است و اکنون به برکت انقلاب اسلامی و مجاهدت متخصصان این صنعت با وجود تحریم‌ها، تولید محصولات پتروشیمی۶۰ برابر و معادل ۹۰ میلیون تن افزایش یافته است.

با توجه به سیاست‌های دولت سیزدهم در تحقق مسئولیت‌های اجتماعی  در استان‌های مختلف و استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود در این مسیر، نقش مهم پتروشیمی‌ها در حمایت از عدالت اجتماعی، ایجاد کسب‌وکارهای بومی در جوامع محلی، اشتغال و کارآفرینی، آموزش و فرهنگ‌سازی و افزایش تعامل با ذی‌نفعان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و صنعت پتروشیمی ایران در سال‌های اخیر دستاوردهای ارزشمندی را در عمل به مسئولیت‌های اجتماعی ثبت کرده است.

حدود 11 درصد ذخایر گاز کشور، معادل 14 تریلیون فوت مکعب و هم چنین بیش از 5 درصد ذخایر نفت خشکی ایران، معادل 11/87 میلیارد بشکه، در استان ایلام واقع گردیده است. استان گازخیز ایلام بعد از عسلویه، بزرگترین ذخایر گازی کشور را داراست. با احداث پالایشگاه گاز ایلام به منظور پالایش گاز میادین گازی تنگ بیجار و کمان کوه واقع در استان ایلام، طرح مجتمع پتروشیمی ایلام جهت استفاده از محصولات اتان، C3+ ، C5 این پالایشگاه، پس از مطالعات اقتصادی در سال ۱۳۸۱ به تصویب رسید.

صنعت پتروشیمی از ارکان اصلی تکمیل زنجیره ارزش و موتور‌ محرکه‌ توسعه اقتصادی کشور محسوب می‌شود که نقش بسزایی در تولید ناخالص داخلی داشته است و ایلام در یک سال گذشته دستاوردهای قابل توجهی شامل تولید DMDS CHAVAR65 ، راه‌اندازی پروژه زیست‌محیطی ZLD و حمایت از تولید کاتالیست ساخت داخل کسب نموده و با دریافت عنوان ارزشمند «نوآور سبز » برگ زرین دیگری را در صنعت پتروشیمی به نام خود ثبت نمود.

در حال حاضر مجتمع پتروشیمی ایلام دارای 3 فاز می باشد که دو فاز اول و دوم آن عملیاتی و به مرحله تولید و بهره برداری رسیده است و فاز سوم آن در حال ساخت می باشد. این پتروشیمی نزدیک به 1200 نفر پرسنل دارد.

به گفته مدیرعامل این شرکت، از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون معادل سه میلیارد یورو پروژه در صنعت پتروشیمی استان ایلام برنامه‌ریزی و اجرا شده‌ است .

افتتاح اولین و پیشرفته‌ترین طرح تصفیه پساب شیمیایی کشور توسط پتروشیمی ایلام نوبدبخش اقدامات این شرکت در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و اهمیت حفظ محیط زیست است. پروژه ساماندهی پساب فوق شور مجتمع پتروشیمی ایلام با استفاده از سیستم« ZLD» به همت متخصصان داخلی و در راستای حفظ محیط زیست ، احترام به حقوق شهر‌وندان و بازیابی ۱۰۰ درصد پساب تولیدی ناشی از فرآیندها و استفاده مجدد در شرکت پتروشیمی ایلام با ظرفیت ۳۵ و نیم متر مکعب بر ساعت راه‌اندازی شد. برای اجرای این طرح ۶ میلیون و ۳۵۰ هزار یورو سرمایه‌گذاری شده است.

این پروژه یک روش ابداعی و جدید به منظور بازیافت حداکثری پساب‌های املاح بالای باقی مانده از آب شیرین‌کن‌های متداول با راندمان بسیار بالا می‌باشد.

براساس این گزارش، پتروشیمی ایلام در راستای حمایت از شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان ، با آزمایش موفقیت‌آمیز «کاتالیست» ساخت داخل در واحد HDPE از خروج۶ میلیون دلاری ارز از کشور جلوگیری کرد. این کاتالیست ضمن رقابت با نمونه‌های چینی و ژاپنی با مزیت‌های “در دسترس‌بودن”، “صرفه‌ اقتصادی” و “جلوگیری از خروج ارز از کشور” اکنون در قلب رآکتور واحد پلی‌اتیلن سنگین پتروشیمی ایلام مورد استفاده قرار گرفته است. با توجه به نیاز ۳۰ تنی پتروشیمی ایلام به کاتالیست سالانه، هزینه تولید این محصول در داخل کشور معادل حد اکثر ۷۰ درصد هزینه تمام شده نمونه خارجی است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه