قیمت دلار

قیمت دلار سقوط کرد | قیمت دلار توافقی امروز 13 بهمن 1401

قیمت دلار سقوط کرد | قیمت دلار توافقی امروز 13 بهمن 1401
کدخبر : 48763

قیمت دلار توافقی در هفته جاری با نوسان همراه بود. قیمت دلار توافقی امروز با کاهش مواجه شد.

قیمت دلار مدام در حال بالا و پایین رفتن است.قیمت دلار ثبات ندارد. قیمت دلار در صرافی و در بازار متفاوت است. قیمت دلار دیگر ارزان نمی شود. قیمت دلار را چه کسی تعیین می کند؟
 

بازار متشکل امروز شاهد افت اندک قیمت دلار بود. نرخ دلار متشکل امروز با 43 هزار و 162 تومان معامله شد.

سیگنال آمریکایی قیمت دلار را فریز کرد

در ساعات پایانی دیروز، سیگنالی قوی از سوی آمریکا به بازار ایران مخابره شد. رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران در تازه‌‌ترین اظهارات خود عنوان کرد که آمریکا به دنبال تغییر حکومت در ایران نیست و این کشور تجارب ناراحت‌کننده‌ای در این زمینه در خاورمیانه داشته است.

او گفت: آماده تداوم مذاکرات غیرمستقیم با ایران هستیم و آمریکا به دنبال نوشتن متن ترحیم برجام نیست. مالی بیان کرد: آمریکا تمایلی ندارد که مرده یا زنده بودن برجام را اعلام کند و گزینه نظامی دشوار و خطرناک است؛ رئیس جمهور آمریکا تنها در صورت لزوم به آن متوسل خواهد شد.

این اظهارت تاثیر خود را به شکل محدودی در بازار ارز امروز نشان داد. هر چند معامله‌گران ریزش بیشتر قیمت دلار را انتظار داشتند اما این خبر توانست جو منفی حادثه اصفهان و بالا گرفتن تنش‌های احتمالی ایران و اسرائیل را اندکی تلطیف کند.

در این میان باید به سفر وزیر امور خارجه قطر به تهران و اظهارات او درباره پیام برجامی آمریکا به تهران نیز اشاره کرد که توانست بازار سردرگم روزهای اخیر را با روند نزولی همراه کند.

میانجی‌گری قطر برای فرار از تنش قیمت دلار

برخی معامله‌گران سفر وزیر خارجه قطر را با هدف میانجی‌گری و کمک به از سرگیری مذاکرات به تهران تفسیر کردند. نقشی که قبلا هم قطر تلاش داشت در کنار عمان ایفا کند.

به نظر می‌رسد بُرندگی شمشیر اخبار نامساعد بین‌المللی، که در روزهای گذشته بازار ارز را احاطه کرده بود، با سیگنال‌های روز گذشته کمی کُندتر شده و فعالان بازار امید دارند، حداقل تا پایان هفته، سیگنال منفی بازار را تحت تاثیر قرار ندهد و روند قیمت دلار کاهش داشته باشد.

برداشت برخی کارشناسان بازار این است که تمایل طرف آمریکایی حل تنش‌های هسته‌ای از منظر دیپلماسی است و این می‌تواند به احیای برجام و سروسامان دادن به بازار سرمایه و ارز کمک کند.

امروز سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱، قیمت دلار تهران ۲۷۰ تومان ارزان‌تر از دیروز شد. روند قیمت دلار در بازارهای موازی در همان محدوده روز گذشته قرار داشت.

دلار هرات در قیمت ۴۳ هزار و ۸۰۰ تومان باقی ماند. دلار سلیمانیه در آخرین معامله نقدی ۲۰ تومان افزایش داشت و به قیمت ۴۴ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. درهم امارات نیز روند افزایشی محدودی داشت اما از پله سوم کانال ۱۲ هزار تومان نیز فراتر نرفت. این اسکناس با قیمت ۱۲ هزار و ۳۸۰ تومان معامله شد.

قیمت دلار ریزش می کند؟

 به نقل از اکوایران، در مقابل این دیدگاه، برخی از فعالان ارزی باور دارند که دلار با تثبیت بالای مرز روانی 40 هزار تومانی، با تقاضای تازه‌ای مواجه خواهد شد که قیمت این ارز را به سطوح بالاتری هدایت خواهد کرد

گروه اول به افزایش قیمت دلار در مهر سال 99 اشاره می‌کنند؛ یعنی زمانی که اسکناس آمریکایی به‌یکباره تا مرز 32 هزار تومانی بالا رفت و بعد ناگهان تا مرز 20 هزار تومانی افت کرد.

گروه دوم اما عنوان می‌کنند که در هفته‌های اخیر بارها سقف‌های مختلفی برای قیمت دلار عنوان شده ولی هر بار این ارز با رفتن به سطوح نرخ‌های بالاتر، زمینه‌ساز جا ماندن برخی از معامله‌گران شده است.

برخی تحلیلگران باور دارند با ثبت بالاترین قیمت تاریخ اسکناس آمریکایی و ورود بازیگران هیجان‌زده به بازار، فرصت بزرگی در اختیار مالداران و بازارساز قرار می‌گیرد که معامله‌گران تازه‌کار را نقره‌داغ کنند و با فشار فروش خود این ارز را به زیر مرز 40 هزار تومان بازگردانند.

در این شرایط، انتظار می‌رود که برخی معامله‌گران در انتظار واکنش دلار به مرز 40 هزار تومان باقی بمانند. تثبیت بالای این مرز می‌تواند به مرور هراس معامله‌گران برای ورود به بازار را کم کند. گفته می‌شود در صورتی که اسکناس آمریکایی به زیر محدوده 38 هزار و 800 تومان برگردد، الگوی کاهشی فعال خواهد شد.

نحوه خرید دلار سهمیه‌ای

در این راستا، فروش ۲۰۰۰ دلار در بانک ملی این گونه است که متقاضیان واجد شرایط می‌توانند پس از ثبت درخواست و خرید ارز از طریق اپلیکیشن «بله»، ارز خود را از طریق یکی از شعب تعیین شده بانک ملی دریافت کنند.

همچنین، بررسی وضعیت فروش ارز در بانک صادرات نیز حاکی از آن است که متقاضیان با در دست داشتن کارت ملی و کارت بانک صادرات می‌توانند به شعب تعیین شده این بانک مراجعه کنند و ارز بگیرند.

علاوه بر این، مشاهدات از شعب تعیین شده بانک تجارت برای فروش ارز بیانگر این است که متقاضیان باید مدارکی چون کارت ملی، کارت بانکی و سیم‌کارت به نام خود به همراه داشته باشند و خرید کنند.

بانک ملت نیز از دیگر بانک‌های تعیین شده برای فروش ارز به مردم است و شعبه های منتخب این بانک نیز اعلام شده که از امروز فروش ارز را شروع کرده اند. گفتنی است؛ نرخ فروش این ارز نیز هر دو ساعت یکبار تغییر می‌کند.

قیمت دلار سهمیه‌ای

دلار سهمیه‌ای بر اساس نرخی که در بازار توافقی ارز تعیین می‌شود قیمت می‌خورد. این قیمت همه روزه روی سایت بازار متشکل ارزی قرار می‌گیرد. امروز هشتم آذرماه 1401، قیمت دلار توافقی 34 هزار و 108 تومان است.

اما در بلندمدت قیمت دلار چه می‌شود؟

آخرین باری که دلار وارد کانال ۳۳ هزار تومان شد، تیرماه سال جاری و بعد از شکست مذاکرات دوحه بود. آن زمان بازارساز با ارزپاشی و اخبار برجامی جدید توانست دلار را رام کند و حتی آن را تا کانال ۲۹ هزار تومان هم برساند. این بار احتمالا چشم امید بازار برای کاهش قیمت دلار به اخبار سیاسی است. اما برخی از معامله‌گران معتقدند رشد قیمت دلار هیجانی نبوده و دلار در کانال ۳۱ یا ۳۲ هزار تومان ماندگار است. مگر اینکه اخبار سیاسی خاصی مخابره شود.

اما مساله این است که اگرچه ایران به مذاکرات هسته‌ای جدید چراغ سبز نشان داده، اما این چراغ سبز با موافقت طرف آمریکایی و اروپایی همراه نشده است.

منابع بلوکه شده آزاد نمی‌شود؟

البته شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در توئیتی خبرآزادسازی این منابع را رد و اعلام کرد «آزاد شدن و انتقال پول‌های بلوکه شده ایران در ازای آزادی باقر و سیامک نمازی، کذب است و صحت ندارد.»

البته بسیاری از کارشناسان معتقدند کاهش قیمت دلار ارتباطی با این خبر ندارد. چراکه خبرآزادسازی منابع بلوکه شده ایران، بارها چه از سوی دولت سیزدهم و چه از سوی دولت دوازدهم بارها مطرح شده است. در دفعات نخست تزریق ۷ میلیارد دلار ارز، قیمت دلار را تحت تاثیر قرار می‌داد و بارها دولت توانست با این اخبار بازار را کنترل کند. اما مدت‌هاست که بازار نسبت به چنین اخباری بی‌تفاوت است و براساس آن حرکت نمی‌کند.

اما بازار چگونه مهار شد؟ بسیاری از معامله‌گران معتقدند که بازار ارزفعلا تحت تاثیر هیچ خبری نیست و روال معمول خود را طی می‌کند و فعلا در حال کانال‌سازی است. به عبارتی معامله‌گران حرفه‌ای انتظار ندارند که روند رشد قیمت دلار دائمی باشد و دلار، هر روز رکورد قیمتی جدیدی را ثبت کند. از نظر آنها این افت و خیز و نوسان محدود، روند طبیعی دلار است.

اگرچه برخی دیگر معتقدند که احتمالا بازارساز وارد بازار ارز شده است. چراکه هم روز جمعه منابع سنگینی به بازار تزریق شد و هم از اظهارات جدید صالح‌آبادی می‌توان اینگونه برداشت کرد که دولت برای مهار بازار برنامه دارد و اجازه نمی‌دهد که دلار به زودی کانال عوض کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه