پتروشیمی تندگویان | فاطمه باقری

تداوم سوددهی برای سهم شگویا و پروژه جدید تندگویان در سال ۱۴۰۲

تداوم سوددهی برای سهم شگویا و پروژه جدید تندگویان در سال ۱۴۰۲
کدخبر : 57138

پتروشیمی تندگویان در کنار کسب رکوردها و افتخارات سال گذشته در سال ۱۴۰۲ هم برنامه‌های خود را مبتنی بر افزایش تولید در جهت کسب درآمد بیشتر و جذب بازارهای جدید ادامه داده است. براساس گزارش منتشره سه‌ماهه از شگویا، پتروشیمی تندگویان در این دوره موفق به شناسایی 2772 میلیارد تومان سود خالص شد. این بدان معنی است که شرکت در گزارش 3 ماهه خود موفق به شناسایی 116 تومان سود به ازای هر سهم شده است.

به گزارش فاطمه باقری خبرنگار رصد اقتصادی، دستاوردهای پتروشیمی تندگویان در سال گذشته از افتخارات و رکوردهایی بود که شگویا در سال جاری هم با یک برنامه منسجم در جهت رشدتولید و افزایش سهم تداوم بخشید که این مهم با اقبال خواستار سهامداران و سرمایه‌گذاران مواجه شده است. 

گزارش 3 ماهه 1402 شگویا منتشر شد و مطابق با این گزارش شرکت در این دوره موفق به شناسایی 2772 میلیارد تومان سود خالص شد. این بدان معنی است که شرکت در گزارش 3 ماهه خود موفق به شناسایی 116 تومان سود به ازای هر سهم شده است. سود شرکت نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد 72 تومانی داشته است.

پتروشیمی تندگویان که سال گذشته با تولید یک میلیون و ۲۱۶ هزار تن محصول و سودآوری ۳۵۰۰ میلیارد تومانی، دو رکورد تولید و کسب سود را بهبود بخشید، سال جاری پروژه مهم تولید گرید پنبه مصنوعی (Staple) با ظرفیت ۶۶ هزار تن محصول را در نیمه دوم به بهره‌برداری خواهد رساند.

تحلیل نماد تاثیرگذار شگویا

بررسی عملکرد شرکت‌ها و سود و زیان برگرفته از برنامه‌ها و فعالیت آنها در افزایش یا کاهش میزان سودآوری نقشی اساسی در جذب سرمایه‌گذاری‌ها و سهامداران دارد. نقشی که در نمادهایی تاثیرگذار همچون پتروشیمی تندگویان به وضوع مشاهده می‌شود.

​پتروشیمی تندگویان در سال ۱۴۰۱، سود خالص این پتروشیمی ۴درصد رشد داشته و رکورد بی‌سابقه‌ای با بیش از یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سودآوری را به ثبت رسانده است.وضعیت عرضه محصولات پتروشیمی شهید تندگویان در بورس حاکی از آن است که این پتروشیمی در کنار رکورد سودآوری و تولید موفق به حکمفرما کردن آرامش تولید شده است.

فعالان بازار سرمایه معتقدند که شگویا در روند هفتگی و ماهانه صعودی در روند روزانه نزولی و در اصلاح موج صعودی تایم بالاتر می‌باشد. 

شرکت پتروشیمی تندگویان از جمله شرکت‌های بورسی صنعت محصولات شیمیایی کشور به شمار می‌رود که قبل از تغییر نرخ ارز محاسباتی خوراک پتروشیمی‌ها با کاهش در حاشیه سود مواجه بود. حال با تغییرات ایجاد شده در بهای تمام شده محصولات شیمیایی، باید شاهد تغییرات روند حاشیه سود فصلی در مجموعه‌های شیمیایی باشیم.

در حال حاضر شگویا در کف موج صعودی هفتگی در 12500 و سقف در 19000 بسته شده است. این سهم در حال حاضر در محدوده مقاومتی سقف موج نزولی روزانه است که در صورت بسته شدن کندل قدرتمند روزانه بالای 16728 ریال , در اصلاحات سهم را با حد احتمال ضرر 1470 می‌شود خریداری کرد. ولی در صورت پولبک و ادامه اصلاح , احتمال شکست کف 14700 و رسیدن به محدوده مشخص شده هم وجود دارد.

پروژه‌ جدید تندگویان در جهت افزایش توان تولید و سودآوری 

تولیدات پتروشیمی تندگویان در سال ۱۴۰۱، نسبت به سال گذشته بیش از یکصد هزار تن افزایش داشته است. او به محدودیت‌های تامین خوراک "پارازایلین" در پتروشیمی شهید تندگویان اشاره کرده و اظهار امیدواری کرده است که با بهره‌برداری از طرح پارازایلین پتروشیمی بوعلی زمینه افزایش تولید و سودآوری فراهم شود.

​رفع موانع و گلوگاه‌ها و تداوم پایداری تولید رکورد عملکرد تولید ماهیانه بالای یکصد هزار تن در ۱۰ ماه از سال ۱۴۰۱، صعود شش پله‌ای و کسب رتبه ۴۹ از منظر فروش در رتبه بندی یکصد شرکت برتر کشور IMI-۱۰۰ براساس ارزیابی سال مالی ۱۴۰۰ توسط سازمان مدیریت صنعتی از دستاورد‌های پتروشیمی تندگویان در سال گذشته بود. 

شرکت پتروشیمی تندگویان در سال گذشته بالغ بر ۶۶۵ هزار تن معادل ۸۷ درصد برنامه مصوب خود فروش داشته است. تولید این شرکت در سال گذشته بالغ بر ۱،۲۱۶،۱۲۸ تن بوده که براین اساس ۸۶ درصد از برنامه مصوب تولید و ۷۷ درصد ظرفیت اسمی این شرکت تحقق یافته که نسبت به عملکرد سال پیش از آن (۱۴۰۰) ۴۹۳، ۱۰۵ تن افزایش داشته است.

پس از بهره‌برداری هفتمین خط ریسندگی کارخانه نخ پلی استر، انبار مکانیزه و رباتیک با ۴۲ ربات صنعتی به عنوان پیشرفته‌ترین انبار صنعت پتروشیمی آن هم پس از بیست‌سال بلاتکلیفی، امسال پروژه مهم و کلیدی تولید گرید پنبه مصنوعی (Staple) با ظرفیت ۶۶ هزار تن محصول آماده بهره برداری خواهد شد.

علاوه بر این هفتمین خط ریسندگی کارخانه نخ پلی استر و فاز نخست طرح «اس. اس. پی» با هدف متنوع‌سازی تولید گرید‌های پلی‌اتیلن ترفتالات بطری و نساجی هم آماده بهره‌برداری خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه