دارو لاغری

کشف جدید محققان آمریکایی | با مصرف این دارو لاغر می‌شوید

کشف جدید محققان آمریکایی | با مصرف این دارو لاغر می‌شوید
کدخبر : 63123

سرمایه‌گذاران با افزایش اخیر خریدهای زیست‌فناوری جذب شده‌اند. کنفرانس جی‌پی‌ مورگان که قرار است به زودی برگزار شود از لحاظ تاریخی کانونی برای معامله است.

داشتن اندام زیبا و متناسب از آرزوهای هر فردی می تواند باشد. اما جدا از بحث زیبایی، توازن اندام و وزن مناسب ارتباط مستقیمی با سلامتی جسمی و روحی شخص دارد. امروزه در بازار شاهد افزایش تقاضا برای قرص لاغری و کاهش وزن از سوی بسیاری از افراد جامعه می باشیم. قرص لاغری به عنوان نوعی مکمل به فرد دارای اضافه کمک می نماید تا بتواند دوره کاهش وزن خود را با موفقیت و کسب نتیجه لازم بگذراند. البته نکته ای که در مورد کاهش وزن اصولی و درست وجود دارد این است که افراد دارای اضافه وزن تنها مصرف قرص کاهش وزن را ملاک برای لاغر شدن قرار ندهند، بلکه در کنار مصرف این قرص، تغذیه سالم و ورزش را نیز در برنامه زندگی خود داشته باشند.

سرمایه‌گذاران زیست‌فناوری یا بیوتکنولوژی پس از بیش از دو سال اخراج کارکنان و کاهش قیمت سهام، با احساس خوش‌بینی دوباره به بزرگترین رویداد معاملاتی سال می‌روند.

شرایط تغییر کرده است زیرا داروسازان بزرگ دوباره کیف‌های خود را برای خرید باز می‌کنند و در برخی موارد بیش از دو برابر قیمت سهام شرکت را صرف درمان‌های امیدوارکننده می‌کنند. شرکت‌هایی که داروهای کاهش وزن، درمان‌های هدفمند سرطان و سایر داروهای پر سر و صدا تولید می‌کنند، همگی امیدوارند که در ردیف بعدی قرار گیرند.

برد لونکار، سرمایه‌گذار سابق و موسس بیوتک‌تی‌وی شبکه‌ای که اخبار و ویدیوهای آموزشی در مورد صنعت دارو تولید می‌کند، گفت: «همه چیز برای اولین بار پس از مدت‌ها به‌روز و رو به جلو است.»

وقتی همه بازیگران اصلی صنعت هفته آینده در کنفرانس سالانه مراقبت‌های بهداشتی جی‌پی مورگان در سانفرانسیسکو جمع شوند، مدیران شرکت‌های زیست‌فناوری ارزش خود را محک خواهند زد. این رویداد مدت‌هاست که به دلیل تدبیر و ایجاد زمینه‌ای برای خریدهای بالقوه مشهور بوده است، اگرچه سال‌های اخیر کمتر برگزار شده است.

اما ورق در حال برگشتن است. بر اساس داده‌های جمع آوری شده توسط بلومبرگ، داروسازان بیش از 50 میلیارد دلار معاملات بیوتکنولوژیکی را در سه ماهه چهارم اعلام کردند که 27 میلیارد دلار فقط در ماه دسامبر بود. در نمودار پیش رو رنگ مشکی نشان دهنده معاملات فایزر-سیگان به تنهایی و رنگ آبی نشان دهنده کل معاملات جهانی صنعت است.   

دارو لاغری

مایک گایتو، رئیس جهانی بانکداری سرمایه‌گذاری مراقبت‌های بهداشتی جی پی مورگان، در مصاحبه‌ای گفت: «خوش‌بینی قابل قبولی وجود دارد. هزینه بدهی، حساسات و نگرش کلی در حال بهبود است. ما ادغام و تملیک ((M&A زیادی در زمینه زیست‌فناوری داشته‌ایم و من انتظار دارم که در سال 2024 ادامه یابد.»

داروسازان بزرگ روی خرید دارایی‌های در مراحل پایانی با پتانسیل درآمد بیشتر متمرکز شده‌اند تا جایگزین داروهای پرفروش قدیمی و محصولاتی شوند که مورد پسند قرار نگرفته‌اند، مانند واکسن‌های کووید. در حالی که این روند قرار است امسال ادامه پیدا کند، تنها تعداد انگشت شماری و نه بسیاری از زیست‌فناوری‌ها با این شرایط مطابقت دارند. به عنوان مثال، شرکت مرک اند کو. قبل از اینکه داروی موفق سرطان کیترودا در اواخر این دهه حفاظت از حق ثبت اختراع خود را از دست بدهد، در جستجوی معاملات است.

گایتو گفت: «همه مسیرهای رشد یکسان یا چرخه‌های عمر ثبت اختراع یکسان ندارند، که در واقع برای محیط M&A عالی است.»

برخی از داروسازان بزرگ برای دستیابی به محصولات جدید تحت فشار هستند زیرا داروهایی دارند که تحت قانون کاهش تورم کنترل قیمت دارند. این داروها عبارتند از الیکوییس، یک رقیق کننده خون ساخته شده توسط بریستول مایرز و فایزر.

نیک شیپلی، مدیر ارشد حمایت از گروه تجاری صنعتی BIO، گفت: «این به معنای تمایل کمی بیشتر برای انجام برخی از این معاملات است.»

هیچ کمبودی در زمینه شرکت‌های بیوتکنولوژی که به دنبال خواهان هستند وجود ندارد. به گفته استیفل، اخیراً تعداد شرکت‌هایی که به طور عمومی گزینه‌های استراتژیک را بررسی می‌کنند - که معمولاً نشانه‌ای از ناامیدی است- به رکورد بالایی رسیده است. به گفته فیرس بیوتک در سال گذشته 57 درصد اخراج بیشتر در سراسر صنعت وجود داشت. نرخ‌های بهره بالاتر، تهدید برای قیمت داروهای جدید و رکود پس از همه‌گیری باعث فرار سرمایه‌گذاران در جستجوی صنایع کم‌ریسک‌تر شده است و کسب درآمد کافی برای ادامه حیات را برای شرکت‌ها سخت‌تر می‌کند. بسیاری از شرکت‌های بیوتکنولوژی آزمایش‌های بالینی را متوقف یا تعطیل کردند.

اهداف بالقوه

«نیازهای داروسازی زیاد است. اریک توکات، رئیس بانک سرمایه‌گذاری در سنترویو پارتنترز گفت: شکاف درآمدی بزرگ است. بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط بلومبرگ، بانک سرمایه‌گذاری بوتیک در سال گذشته در مورد حدود 70 درصد از معاملات بیوفارمای بزرگ‌تر از یک میلیارد دلار مشاوره داده است.»

کاهش وزن یکی از داغ‌ترین ترندهای مراقبت‌های بهداشتی در سال 2023 بود و شرکت‌هایی که در حال توسعه درمان‌های نسل بعدی هستند، مشتریان زیادی در سانفرانسیسکو خواهند داشت. یکی از این داروسازها کارموت تراپتیک، ماه گذشته موافقت کرد که توسط روشه هولدینگ به مبلغ 3.1 میلیارد دلار خریداری شود.

همین امر در مورد درمان‌های هدفمند سرطان نیز صدق می‌کند. تصاحب 43 میلیارد دلاری شرکت سیگن توسط فایزر و قرارداد 10.1 میلیارد دلاری شرکت اب‌وی برای شرکت ایمونوژن نشان‌دهنده شرط‌بندی قابل توجهی است که شرکت‌ها در این زمینه انجام می‌دهند. شرکت‌های دیگری که چنین درمان‌هایی را توسعه می‌دهند، شرکت ژاپنی دائیچی سانکیو است که اخیراً حقوق سه داروی خود را به مبلغ 22 میلیارد دلار به شرکت داروسازی مرک فروخته است، و همچنین به شرکت داروسازی و زیست‌فناوری گیلیاد ساینسز.

بانکداران همچنین انتظار دارند معاملات بیشتری شامل شرکت‌هایی با داروهای اختلالات سیستم عصبی مرکزی شود. بریستول در ماه گذشته در یک معامله سریع که تنها در عرض دو هفته انجام شد، موافقت کرد که شرکت توسعه دهنده داروی اسکیزوفرنی، کارونا تراپتیکز، را به مبلغ 14 میلیارد دلار خریداری کند. اب‌وی اوایل ماه دسامبر اعلام کرد که قصد دارد سروال تراپتیکز را که در حال توسعه داروهای جدید برای بیماری پارکینسون و اسکیزوفرنی است، در قراردادی 8.7 میلیارد دلاری خریداری کند.

نمودار پیش رو ارزش کل معاملات اعلام شده در سطح جهانی را از سال 2018 نشان می‌دهد. همانطور که ملاحظه می‌گردد معاملات بیوفارما هنوز به سطح قبل از همه‌گیری بازنگشته است.

دارو لاغری

ایمونولوژی همچنین یک حوزه محبوب برای خریداران احتمالی است. در ماه آوریل، مرک با خرید شرکت پرومتئوس بیوساینسز به مبلغ 10.8 میلیارد دلار موافقت کرد تا مجموعه داروهای خود را برای درمان بیماری های خودایمنی تقویت کند. ایمونووات نیز در حال توسعه درمانی برای بیماری‌های خود ایمنی هستند.

بسیاری از معاملات اخیر شامل شرکت‌هایی با محصولاتی بود که قبلاً در بازار هستند. اما بیشتر شرکت‌های زیست‌فناوری سال‌ها تا فروش دارو فاصله دارند؛ اگر اصلا تا این حد هم پیش بروند. راب دیویس، مدیر اجرایی مرک، در 4 ژانویه گفت که شرکت‌هایی که مطالعات در مراحل میانی تا پایانی دارند، اهداف خوبی برای خرید هستند.

توکات گفت: «احساس نیاز به اقدام قبل از از بین رفتن برخی از این دارایی های جذاب وجود دارد.»

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه