یارانه

حذف یارانه در کوبا | یارانه در این کشور حذف شد

حذف یارانه در کوبا | یارانه در این کشور حذف شد
کدخبر : 63501

دولت کوبا قصد دارد به خاطر بحران اقتصادی پیش آمده ناشی از تحریم‌های آمریکا، یارانه بنزین و گازوییل را حذف کند.

یارانه سود اقتصادی است که معمولاً دولت‌ها به تولیدکنندگان کالا برای تقویت بازار رقابتی کشورها پرداخت می‌کنند و این یارانه‌ها ممکن است مستقیم یا غیرمستقیم باشد. همچنین یارانه‌ها به دو نوع یارانه‌های صادراتی و یارانه‌های داخلی کشورها تقسیم می‌شوند. یارانه‌های صادراتی مساعده‌های قابل تفویض در نزد شرکتهایی است که دولت به شرط صادرات محصولاتشان این یارانه‌ها را در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌دهد. یارانه‌های داخلی کشورها نیز کمکی است که به صورت غیر مستقیم به مردم پرداخت می‌شود.

راشاتودی نوشت: دولت کوبا قصد دارد به خاطر بحران اقتصادی پیش آمده ناشی از تحریم‌های آمریکا، یارانه بنزین و گازوییل را حذف کند.

از روز ۱ فوریه سال ۲۰۲۴ دولت کوبا تخصیص یارانه سوخت را متوقف کرده و قیمت بنزین و گازوئیل در این کشور ۵ برابر خواهد شد.

این سیاست با هدف کاهش کسری بودجه این کشور در دستور کار قرار گرفته و بنا به گفته ولادیمیر رکوئرو، وزیر دارایی کویا، قرار است قیمت بنزین در این کشور از ۰.۲ دلار به ازای هر لیتر معادل ۲۵ پزوبه ۱۳۲ پزو معادل ۱.۱ دلار افزایش یابد که رشد ۵۲۸ درصدی دارد. از طرفی قیمت گازوئیل هم از ۳۰ پزو معادل ۰.۲۵ دلار به ۱۵۶ پزومعادل ۱.۳ دلار افزایش خواهد یافت که رشد آن ۵۲۰ درصدی خواهد بود.

ماه گذشته میلادی، الهاندرو گیل، وزیر اقتصاد کوبا، اعلام کرد که به خاطر تحریم‌های آمریکا این کشور با کمبود ارز خارجی روبرو شده و دولت دیگر توان تأمین یارانه سوخت را ندارد.

قرار شده دولت کوبا با ایجاد برخی پمپ بنزین‌هایی و تخصیص آنها به گردشگران خارجی، آنها را مجبور کند تا پول بنزین خود را به ارز خارجی پرداخت کنند.

در کنار بنزین و گازوئیل، دولت کوبا قصد دارد با هدف حل بحران اقتصادی خود، قیمت سیگار، تنباکو، گاز مایع، آب، گاز، حمل و نقل و انرژی را هم افزایش دهد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه