پاکسازی بدن

6 ماده غذایی برای پاکسازی و سم زدایی بدن| با این مواد غذایی به عملکرد مطلوب بدن کمک کنید

6 ماده غذایی برای پاکسازی و سم زدایی بدن| با این مواد غذایی به عملکرد مطلوب بدن کمک کنید
کدخبر : 64120

غذاهایی وجود دارند که فرایند سم‌زدایی را تسریع کرده و به پاکسازی کلی بدن کمک می‌کنند.

به گزارش رصد اقتصادی، سم زدایی یا پاکسازی بدن به معنی دفع مواد مضر است برخی غذاها می تواند به پاکسازی بدن کمک کنند،اصطلاح «سم» به آلاینده‌ها، مواد شیمیایی مصنوعی، فلزات سنگین و غذاهای فرآوری‌شده اشاره دارد که می‌توانند بر سلامتی تأثیر منفی بگذارند. سم زدایی سا پاکسازی بدن به معنای پیروی از یک رژیم غذایی برای حذف سموم از بدن است.

هرچند بدن به طور طبیعی از طریق کبد و کلیه می‌تواند این مواد مضر را از بین ببرد، اما در این میان غذاهایی وجود دارند که فرایند سم‌زدایی را تسریع کرده و به پاکسازی کلی بدن کمک می‌کنند.

رژیم غذایی سم‌زدایی که با عنوان رژیم «دیتاکس» شناخته می‌شود، به یک مداخله غذایی کوتاه‌مدت برای حذف سموم از بدن اشاره دارد.

سم‌زدایی می‌تواند شامل یک دوره روزه‌داری (فَستینگ) و یا یک رژیم غذایی متشکل از میوه، سبزیجات، آبمیوه و آب باشد. برخی از رژیم‌های سم‌زدایی از چای، مکمل‌ها و پاک‌کننده‌ها برای کمک به فرآیند سم‌زدایی استفاده می‌کنند.

هدف اصلی سم‌زدایی تحریک کبد برای بیرون راندن سموم از بدن، بهبود گردش خون و تأمین مواد مغذی ضروری برای سلامتی کلی است. به گفته متخصصان تغذیه، خوردن این ۵ ماده غذایی سم‌زدا می‌تواند به بدن کمک کند تا به طور طبیعی از شر سموم خلاص شود و عملکرد مطلوبی داشته باشد:

۱) مرکبات

مصرف مرکبات توانایی سم‌زدایی بدن را ارتقا می‌دهد. میوه‌های مرکباتی سرشار از ویتامین C هستند؛ این ویتامین یک ریزمغذی حیاتی است که فرآیندهای سم‌زدایی طبیعی بدن را تقویت می‌کند. ویتامین C برای تولید گلوتاتیون، ترکیبی که به مسیرهای سم‌زدایی کبد کمک می‌کند، ضروری است. مرکبات هم‌چنین حاوی مقادیر زیادی آب هستند که به آبرسانی بدن و دفع مواد زائد کمک می‌کنند. فلاونوئیدهای موجود در مرکبات می‌توانند از کبد محافظت کنند و عملکرد و سلامت آن را بهبود ببخشند.

۲) زردچوبه

ادویه زردچوبه، یکی دیگر از مواد غذایی با خاصیت سم‌زدایی بالا است. کورکومین، یک ترکیب فعال در زردچوبه، دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی است و به محافظت از کبد، که ارگان حیاتی بدن برای حذف سموم است، کمک می‌کند. کورکومین هم‌چنین می‌تواند تولید گلوتاتیون را تحریک کند؛ آنتی اکسیدانی که بدن برای تقویت فرآیند سم‌زدایی از آن استفاده می‌کند.

۳) پیاز و سیر

مواد غذایی، مانند پیاز و سیر، که گوگرد بالایی دارند نیز می‌توانند به سم‌زدایی طبیعی بدن کمک کنند. خوردن غذاهای غنی از گوگرد ممکن است سطح گلوتاتیون بدن را افزایش دهد. گلوتاتیون آنتی اکسیدانی است که در فرآیند سم‌زدایی طبیعی بدن نقش دارد و به بدن کمک می‌کند تا از شر سموم خلاص شود. علاوه بر این، سیر و پیاز حاوی آلیسین هستند و به حفظ سلامت کبد کمک می‌کنند.

 

۴) آجیل

آجیل سرشار از مواد مغذی است و فرآیند سم‌زدایی طبیعی را تقویت می‌کند. یکی از این مواد مغذی، فیبر است که به هضم کمک می‌کند و باعث دفع سموم از طریق دستگاه گوارش می‌شود. آجیل هم‌چنین سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین E است که به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد مضر در بدن کمک می‌کند.

علاوه بر این، آجیل حاوی چربی‌های سالم ضروری و اسیدهای آمینه، به ویژه آرژنین، گلوتاتیون و متیونین است که به ارتقای سلامت کبد کمک می‌کنند. علاوه بر این، آجیل منبع پروتئین‌های گیاهی است. بدن ما به پروتئین کافی نیاز دارد تا بتواند آنزیم‌های مورد نیاز برای سم‌زدایی را بسازد.

 

۵) کلم بروکلی

سبزیجات چلیپایی (مانند کلم بروکلی، جوانه‌های کلم بروکلی، کلم، آروگولا و تربچه)، به سم‌زدایی طبیعی کمک می‌کنند؛ زیرا سرشار از سولفورافان و ایندول-۳-کاربینول و هم‌چنین فیبر و سایر آنتی اکسیدان‌ها هستند که در مراحل مختلف سم‌زدایی نقش قابل توجهی دارند. به‌طور مثال، آنتی اکسیدان‌های موجود در کلم بروکلی از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند و فیبر به حرکت مواد زائد از طریق سیستم گوارش کمک می‌کند.

۶) آب

مصرف آب کافی در فرایند سم‌زدایی مهم است و به بدن کمک می‌کند تا سریع‌تر از شر سموم خلاص شود. بدن ما به آب کافی برای حل کردن سموم در آب نیاز دارد تا بتواند راحت‌تر آنها را از طریق ادرار و مدفوع دفع کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه