فولاد خراسان | فاطمه باقری

عملکرد مناسب فولاد خراسان در سال ۱۴۰۲

عملکرد مناسب فولاد خراسان در سال ۱۴۰۲
کدخبر : 65203

شرکت فولاد خراسان که یک عملکرد مناسب را در سال گذشته از خود برجای گذاشت، در عملکرد ۹ ماهه تولید ۶۸۰ هزار تن شمش فولاد و به همین مقدار در بخش فروش شمش و میلگرد با ۱۰ درصد رشد فروش همراه شد.

به گزارش رصد اقتصادی، مجتمع فولاد خراسان به عنوان قطب تولید فولاد در شرق کشور است که انواع محصولات فولادی اعم از گندله، آهن اسفنجی، شمش و میلگرد در این مجتمع عظیم صنعتی تولید می‌شود.

 فخاس در سال گذشته از عملکرد مناسبی برخوردار بود و سهم ۵ درصدی از کل تولید میلگرد، سهم ۴ درصدی از کل تولید شمش، سهم ۳ درصدی از کل تولید آهن اسفنجی و همچنین سهم ۳ درصدی از کل تولید گندله کشور را به خود اختصاص داد.

شرکت مجتمع فولاد خراسان موفق به ثبت رکوردهای پیاپی در سه ماهه ابتدایی امسال شد و به دنبال تحقق رشد تولید و همچنان به دنبال تحقق ادامه روند موفق و روبه‌رشد خود در سال جاری است. هدفگذاری که در عملکرد ۹ ماهه این شرکت مشاهده می‌شود.

فخاس از ابتدای سال تا پایان آذرماه ۱۴۰۲ توانست در بخش فروش با ۱۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته به ثبت برساند. همچنین ۶۳۵ هزار تن شمش و میلگرد به فروش رسانده است.

فولاد خراسان به منظور توسعه ظرفیت و تکمیل زنجیره تولید و چرخه تامین مواد اولیه، افزایش ارزش افزوده و کاهش مخاطرات تولید، پروژه تولید کنسانتره با ظرفیت دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال در محل معادن شهرستان سنگان از طریق شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق خراسان را در دست اجرا دارد. عملیات اجرایی این پروژه به صورت قرارداد (EPC) به کنسرسیومی متشکل از شرکت‌‎های ایرتیک و کیسون واگذار شده و مبلغ ارزی قرارداد، ۷۱ میلیون یورو و مبلغ ریالی آن، ۹،۰۰۰ میلیارد ریال است. در حال حاضر این پروژه از پیشرفت ۲۹٫۳۲ درصدی برخوردار بوده و مطابق با آخرین برنامه زمان‌بندی شده، در اواخر ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهد رسید.

طرح احداث، بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات فاضلاب نیشابور به روش بیع متقابل شامل تامین مالی، طراحی و مهندسی تکمیلی، تدارک و تامین و حمل مصالح و تجهیزات به محل اجرای پروژه و تاسیسات، نصب، آزمایش، راه‌اندازی، بهره‌برداری و نگهداری و تعمیر تاسیسات به ظرفیت ۴۰ هزار متر مکعب در شبانه‌روز و ۲۸۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری (اصلی و فرعی) و خط انتقال و نصب ۵۰ هزار فقره انشعاب فاضلاب در اقطار مختلف و بهره‌برداری و نگهداری کل طرح در ازای واگذاری امتیاز استفاده از پساب فاضلاب تصفیه‌شده خروجی از تاسیسات، برای یک دوره ۲۵ ساله در دستور کار شرکت قرار گرفته است.

مبلغ کل سرمایه‌گذاری طرح ۱۱ هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده و مراحل اجرایی پروژه طی سال جاری آغاز شده است.

با توجه به اینکه فولاد خراسان به عنوان یکی از شرکت‌های فولادی برجسته کشور، همواره به دنبال حفظ محیط زیست پیرامون خود و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی موجود در تولید فولاد بوده است، اقدامات مطلوبی را در این زمینه به انجام رسانیده است.

از جمله اقدامات مجتمع در این زمینه می‌توان به سرویس‌کاری مداوم غبارگیرها در واحدهای تولید گندله و آهن اسفنجی، تعویض بگ‌فیلترهای سیستم تصفیه دود و غبار در واحد فولادسازی، تفکیک ضایعات نسوز در مبدا و جمع‌آوری آن‌ها برای فروش و بازیافت، تکمیل فاز ۲ انبار فولادسازی در راستای کاهش انتشار غبار، احداث حوضچه در انتهای کانال جمع‌آوری کننده روغن، نصب استراکچر و پوشش ایستگاه‌های پمپاژ کولینگ تاورها در فولادسازی ۱ و ۲، طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی غبارگیر تر بر روی نوارهای خط احیا مستقیم، تعویض آجر نسوزهای کوره پیش‌گرم نورد به منظور افزایش بازدهی و کاهش مصرف انرژی، نصب و راه‌اندازی غبارگیر ریمیت پایل در خط احیا مستقیم، توسعه ۲٫۵ هکتار فضای سبز مجتمع، راه‌اندازی حوضچه ۳۶۰ هزار مترمکعبی به منظور جمع‌آوری آب‌های سطحی و مدیریت منابع آبی و کاهش برداشت از ذخایر آبی زیرزمینی و تفکیک زباله‌ها و مدیریت پسماند اشاره کرد.

در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی هم مجتمع فولاد خراسان، همواره یکی از شرکت‌های متعهد و پیشروی فولادی کشور در این حوزه بوده و اقداماتی نظیر کمک به تامین تسهیلات خود اشتغالی در شهرستان نیشابور، راه‌اندازی پویش مهر هم‌دلی، انعقاد قرارداد با مراکز درمانی جهت معاینه و آزمایش‌های پزشکی ادواری پرسنل، حمایت‌های مالی از ورزشکاران شهرستان نیشابور و حضور موثر در برگزاری مناسبت‌های مذهبی انجام داده است.

در این میان از اقدامات شرکت مجتمع فولاد خراسان در راستای تکریم سرمایه‌های انسانی مجموعه نیز نباید غافل شد که شامل استقرار نظام برنامه‌ریزی استراتژیک منابع انسانی، استقرار سیستم مدیریت دانش، ارتقای سطح سلامت کارکنان و ارتقای سطح رضایت کارکنان است که افزایش بهره‌وری سرمایه انسانی را به همراه داشته است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه