فولاد خوزستان / فاطمه باقری

سد فولاد خوزستان بر روی آلودگی

سد فولاد خوزستان بر روی آلودگی
کدخبر : 67050

فولاد خوزستان یکی از شرکت های پیشرو در حوزه حفاظت از محیط زیست می‌باشد که در محورهای کاهش آلاینده های هوا، بهینه سازی مصرف آب و بهبود فضای سبز... را در سال ۱۴۰۲ با هزینه‌ای نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان به اجرا درآورد و در حال حاضر ۷ پروژه زیست‌محیطی دیگر در دست اقدام دارد.

به گزارش فاطمه باقری خبرنگار پایگاه خبری رصد اقتصادی، مدیریت پسماند، حذف گازهای مخرب لایه ازون، جایگزینی خازن‌های حاوی روغن آسکارل، کاهش میزان انتشار گرد و غبار و تصفیه و بازیافت پساب‌های صنعتی از جمله اقدامات اصلاحی مناسب در قالب کنترل عملیات یا اجرای پروژه‌های زیست‌محیطی شرکت فولاد خوزستان در مسیر توسعه و بهره‌برداری از افزایش تولید در سال ۱۴۰۳ است.

با توجه به هدفگذاری توسعه‌ای و درآمدی از تولید در شرکت فولاد خوزستان، این شرکت توجه به مسائل زیست محیطی و انتفاع منطقه‌ای از افزایش حاصله تولید و فروش خود را در قالب عمل به مسئولیت‌های اجتماعی حائز اهمیت می‌داند. 

اهمیت کنترل غبار و آلاینده های ناشی از خردایش مواد اولیه، با توجه به توسعه شهر و نزدیک شدن مناطق مسکونی اهواز به این قطب تولیدی فولاد در جنوب کشور موجب شد تا پروژه هایی برای جلوگیری از انتشار غبار و آلاینده ها توسط فولاد خوزستان به اجرا درآید. پروژه توری باد در مساحت ۳۶ هکتار با ارتفاع ۲۸ متر و از جنس پلی پروپیلن بوده که تا کنون ۷۵ درصد پیشرفت داشته و انتظار می‌رود تا ۸۵ درصد از بادبردگی مواد اولیه پیشگیری کند.

از دیگر اقدامات فولاد خوزستان در حوزه محیط زیست می‌توان به سرمایه‌گذاری در تصفیه پساب های شهری و بازچرخانی آب اشاره کرد. برای نمونه از سال ۱۳۸۵ تصفیه خانه پساب صنعتی با ظرفیت ۳ هزار مترمکعب در ساعت راه‌اندازی کرده، از اردیبهشت ۱۴۰۲ پروژه دیگری را راه اندازی کرده که حدود ۷۰ درصد از پساب تصفیه شده دوباره تصفیه می‌شوند و این امر به کاهش مصرف آب شرکت منجر می شود.

این شرکت در سال ۱۴۰۲ تلاش کرد تا با پیاده‌سازی برنامه پایداری برای بهبود مستمر در عملکرد محیط زیستی و کاهش انتشار آلاینده ها نقشی اساسی را ایفا نماید که در این مسیر بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید انجام گرفت.

اقدام دیگر شرکت فولاد خوزستان ایجاد ۵۳۰ هکتار فضای سبز و پایش محیط شرکت در راستای کاهش آلاینده‌ها است که به گواه دستگاه‌های نظارتی، ۵ برابر فراتر از الزامات قانونی انجام داده است. از طرف دیگر سیستم‌های پایش عملکرد تجهیزات محیط زیستی استقرار پیدا کرده و به دلیل اینکه سیستم‌های مانیتورینگ آنلاین در این تجهیزات فعال است تمام اطلاعات مربوط به تصفیه خانه صنعتی به صورت مستقیم به سازمان محیط زیست ارسال خواهد شد.

فولاد خوزستان در ۲۰ سال گذشته در کنار رشد تولید، کاهش آلایندگی را مدنظر فعالیتی مجموعه فخوز قرار داد و در سال گذشته نیز با استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها بر روی تصفیه و بازچرخانی پساب و کاهش انتشار آلاینده ها تمرکز کرد. این شرکت در دوازده سال گذشته، ۵۰ درصد ظرفیت تولید خود را افزایش داده، در حالی که انتشار آلودگی ناشی از تولید کارخانه در این مدت ۵۵ درصد کاهش یافته است.

 مدیران شرکت فولاد خوزستان تلاش کردند با ایجاد طرح توری باد تاثیر بسزایی در کنترل آلایندگی داشته باشند.  ۱۹ پروژه زیست محیطی با هزینه‌ای نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان توسط این شرکت با توجه به بافت شهر اهواز و تاثیرپذیری در برابر گردوغبار طی سال گذشته انجام گرفت تا با بهره برداری آنها در سال ۱۴۰۳، دغدغه های مردم این شهر در زمینه آلودگی هوا را کاهش دهد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه