فولاد خوزستان

اقدامات فولاد خوزستان برای تحقق تولید ۱۳/۶ میلیون تن

اقدامات فولاد خوزستان برای تحقق تولید ۱۳/۶ میلیون تن
کدخبر : 67493

شرکت فولاد خوزستان که سالی درخشان را در ۱۴۰۲ برای صنعت فولاد ایران و مجموعه خود رقم زد، در برنامه‌ریزی‌های بلندمدت خود، تولید بیش از 13 میلیون تن را برای 10 سال آینده هدف‌گذاری کرده است و قصد دارد تا با اجرای 145 پروژه به ارزش 23 هزار میلیارد تومان در سال‌های آتی، این شرکت را در جایگاه واقعی خود قرار دهد.

به گزارش رصد اقتصادی، انتشار آمار و گزارش افزایش تولید فولاد در ایران در هفته‌های اخیر از سوی انجمن جهانی فولاد، از اتفاقات بینظیر خبری در صنایع روبه رشد و پیشرفت کشور است که انتظار می‌رود همسو با توسعه فولادسازی در کشور، نیازهای این صنعت برای تداوم مسیر توسعه نیز تامین شود.​

آخرین آمار انجمن جهانی فولاد حاکی از رشد تولید فولاد جهان در دوماهه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. در فوریه ۲۰۲۴ برابر ۱۴۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد در جهان تولید شد؛ همچنین تولید جهانی فولاد در دو ماه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی (ژانویه و فوریه) ۳۰۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تن بود.

تولید فولاد ایران در فوریه ۲۰۲۴ برابر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن و ژانویه و فوریه ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بود؛ تولید ماه فوریه کشور در سال ۲۰۲۴ نسبت به فوریه ۲۰۲۳ برابر ۱۴.۳ درصد و تولید دو ماه نخست امسال میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶.۵ درصد رشد داشت. با توجه به اهداف سند چشم‌انداز توسعه کشور در افق 1404 و ظرفیت‌سازی برای تولید 55 میلیون تن فولاد، این رشد تولید همگام با استراتژی‌های توسعه‌ای کشور است. هرچند انتظار می‌رود هم‌زمان به تامین زیرساخت‌های این بخش نیز توجه شود.

براساس آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز آمار تولید فولاد کشور در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۳۲ میلیون تن رسید که بالاترین میزان در تاریخ فولاد کشور است. بیشترین نرخ رشد تولید در زنجیره فولاد با ۹.۲ درصد برای شمش فولادی و ثبات در تولید محصولات فولادی در سطح سال گذشته معادل ۲۱.۵ میلیون تن از  مهم‌ترین موضوعات این گزارش بود.

توسعه بخش صنعت و معدن با توجه به پتانسیل‌های این حوزه میتواند هم به ایجاد اشتغال و هم به رونق اقتصادی کشور کمک کند. از این رو برای افق‌های بلندمدت صنعت فولاد کشور، هدف‌گذاری‌های مهمی انجام شده است. صنعت فولاد با توجه به پتانسیل‌های خود و اجرای طرح‌های توسعه‌ای، در افق 1404 به ظرفیت 55 میلیون تن دست خواهد یافت و این مهم با هماهنگی‌های صورت گرفته با تولیدکنندگان و اهالی این صنعت امکان‌پذیر است.

 شرکت‌های بزرگ فولادی، توسعه این صنعت را با اجرای پروژه‌های گوناگون بر عهده گرفته‌اند و این هدف مهم با برنامه‌ریزی این شرکت‌ها در دسترس قرار گرفته است. شرکت فولاد خوزستان از قطب‌های مطرح تولید فولاد کشور است که بزرگترین و اساسی‌ترین برنامه‌ها را برای تحقق فرایندهای تولید، رفع نیازهای داخل، درآمدزایی از طریق صادرات محصولات تولیدی با کیفیت و اشتغالزایی در جنوب ایران را به انجام می‌رساند.

شرکت فولاد خوزستان در برنامه‌ریزی‌های بلندمدت خود قصد دارد تولید بیش از 13 میلیون تن را برای 10 سال آینده هدف‌گذاری کند و با اجرای 145 پروژه به ارزش 23 هزار میلیارد تومان در سال‌های آتی، این شرکت را در جایگاه واقعی خود قرار دهد. این پروژه‌ها به طور متوسط ۳۴ درصد پیشرفت دارند. ۸۰ پروژه در مرحله اجرا، ۳۲ پروژه در مرحله مناقصه و مابقی در دست طراحی قرار دارند که ارزش سرمایه‌گذاری پروژه‌های در حال اجرا به ۱۲هزار میلیارد تومان می‌رسد. 

فخوز که همواره استراتژی خود را برای رسیدن به برنامه‌های تولید و درآمد، بر محوریت توسعه بنیان گذاشته است برای سال ۱۴۰۳ برنامه تمرکز بر طرح های توسعه و افزایش تولید در جهت تحقق «جهش تولید» برای رفع نیازهای داخل و سودآوری را در دستور کار خود و مجموعه‌های ذیربط تولیدی در این گروه بزرگ فولادی کشور قرار داده است. از جمله این برنامه‌ها در سال جاری می‌توان به استفاده از پسماندهای فولادی و ضایعات برای بازگشت به خط تولید اشاره کرد.

دومین قطب تولید فولاد خام کشور، قصد دارد با اجرای طرح‌های توسعه‌ای متعدد در درون و بیرون شرکت در بخش‌های مختلف زنجیره صنعت فولاد برای تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین شرکت های فولادی یکپارچه در کشور و منطقه تحقق بخشد. سال ۱۴۰۲، سالی درخشان در شرکت‌های تابعه فولاد خوزستان با افتتاح فولادسازی شادگان، استخراج محصول در معدن خواف از دستاوردهای مهم گروه فولاد خوزستان بود. 

به گفته امین ابراهیمی، مدیرعامل فولاد خوزستان، طرح‌های توسعه فولاد خوزستان بر اساس اسناد بالادستی و سهم ۲۵ درصدی فخوز از صنعت فولاد کشور، تا سال ۱۴۱۰ تعریف شده است. برای رسیدن به این سهم یعنی تولید ۱۳٫۷ میلیون تن فولاد، در سال‌های آینده هدف‌گذاری‌های لازم انجام شده است. 

برای این منظور افزایش ظرفیت خطوط کنسانتره‌سازی و گندله‌سازی توسعه فراگیر سناباد به پنج میلیون تن، اجرای مگامدول احیا مستقیم (زمزم ۳) به ظرفیت ۱٫۸ میلیون تن ، نوسازی خطوط کنونی ذوب و ریخته‌گری، اجرای پروژه‌های اسلب جایگزین و خط بلوم جدید،  اجرای فاز های اول و دوم فولادسازی شادگان، تملک فولاد اکسین خوزستان ، تملک شرکت‌ها و پروژه‌های فولادی، افزایش سهام مدیریتی، سرمایه‌گذاری و خرید معادن سنگ آهن و مشارکت در پهنه‌های اکتشافی جدید و ایجاد ظرفیت‌های جدید در مکان‌های مناسب از نظر فنی، اقتصادی، بازار و زیست‌محیطی در دستور کار فولاد خوزستان قرار گرفت.

افتتاح زمزم ۳ شروع راهی تازه برای حرکت به سوی توسعه است. صنعت فولاد به برکت انقلاب اسلامی ، رشدی ۴۰  برابری را رقم زده و در کمتر از ۱۵ سال نه تنها نسبت به واردات خودکفا شده، بلکه جزو صادرکنندگان شده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه