سخن سردبیر / فاطمه باقری

کارکردها و مزایای روابط عمومی در خدمت برندسازی کسب و کار

کارکردها و مزایای روابط عمومی در خدمت برندسازی کسب و کار
کدخبر : 68739

یکی از عوامل مهمی که در پیشبرد اهداف و سرنوشت سازمان‌ها اهمیت دارد، کیفیت رابطه آن سازمان با گروه مخاطب هدف و افکار عمومی جامعه‌ است. ‌ارتباط با جامعه و مخاطبان با کمک روابط عمومی مثبت باعث می‌شود تا سازمان‌ در دستیابی به اهداف خود موفق‌تـر باشد.

سخن سردبیر/ فاطمه باقری؛ روابط عمومی از بخش‌های اثرگذار برندهای کسب‌وکاری و سازمان‌ها می‌باشد و یک مدیریت موفق نمی‌تواند بدون روابط عمومی اثربخش انتظار روابط سودمند در حیطه کاری خود داشته باشند. در واقع روابط عمومی نقش بسیار مهمی بر اهداف بازاریابی و برندینگ شما دارد و به تعامل بلند مدت با مخاطب شما کمک زیادی می‌کند.

باتوجه به نقش تاثیرگذار فعالیت‌های روابط عمومی، بسیاری از مدیران سازمان‌ها تصمیم گرفتند تا با راه‌اندازی این بخش ارتباط مفید‌تری را با افراد داخل و خارج سازمان برقرار کنند. روابـط عمـومی قـدیمی‌تـرین شـکل ارتباطات اجتماعی است که با برقراری ارتباط در میان مردم و شنیدن مشکلات و انتقال آنها به سیاست‌مداران نتیجه اقدامات برنامه‌ریزی شده برای رفع چالش‌ها را با مردم درمیان می‌گذاشتند که تاثیری شگرف بر افکار عمومی و ارزیابی عملکردها داشت.

در تعاریف ساده‌تر، روابط عمومی یک فرآیند ارتباطی اسـتراتژیک است که روابط دوسربرد را بین سازمان (برند) و مردم ایجاد می‌کند. به مرور زمان، مجموعه مراحل رصد تا ارزیابی به یک استراتژی برای رسیدن به جایگاه در میان مردم تبدیل شد و  تاریخچه روابط عمومی به شکل امروزی را می‌توان به سال‌های ۱۹۰۰ به بعد در آمریکا مرتبط دانست. در ایران نیز اولین روابط عمومی در سال ۱۳۲۷ شمسی از طرف شرکت نفت ایران و انگلیس در ایران به وجود آمد که مرکز مهم‌ترین تشکیلات و فعالیت‌های آن در آبادان بود.

 گستردگی اهداف فعالیت‌های روابط عمومی بسیار متنوع است که از جمله آنها می‌توان به افزایش آشنایی مخاطبین با برند و ایجاد اعتماد به برند با استفاده از روابط عمومی، کنترل بحران‌های پیش‌آمده درباره شهرت و اعتبار برند، رساندن داستان برند کسب‌وکار به گوش مخاطبان و ایجاد حس مثبت در آن‌ها، بررسی و برنامه‌ریزی برای ایجاد ارتباط دوطرفه بین مدیران و کارمندان سازمان، همکاری با رسانه‌ها و سایت‌های خبری برای انتشار اخبار درباره برند، اطلاع‌رسانی وگزارش‌دهی از رویدادها و فعالیت‌های سازمانی به مخاطبان و مشتریان اشاره کرد.

توجه به نظرات، پیشنهادات کارمندان سازمان‌ و همدلی با آن‌ها، پیاده‌سازی روش‌ها و تکنیک‌های روابط عمومی در سازمان، ایجاد حسن رابطه بین کارکنان، مشاوران و مدیران سازمان، کمک به جذب نیروهای با استعداد و ایجاد بستری برای شکوفایی توانایی کارمندان، تقویت ارزش‌ها و فرهنگ‌های سازمانی در محیط کار، استفاده از ابزارهای مختلف برای اطلاع رسانی به موقع، ایجاد تعامل و همکاری فعال با مطبوعات و رسانه‌ها، انتقال انتقادات و پیشنهادات به مدیران و ارائه بازخورد به کارکنان، برگزاری جلسات داخلی بین کارکنان و مدیران به صورت ماهیانه، ارائه داستان‌ موفقیت و تجربه‌های کارمندان سازمان، برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارمندان روابط عمومی و مشخص‌کردن دقیق وظایف و مسئولیت‌‌های بخش روابط عمومی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در ارتقاء روابط عمومی و کارکردهای این بخش است.

برندسازی و افزایش اعتبار، کاهش هزینه عملیاتی، تعامل دوطرفه برند با مخاطب، مدیریت بحران‌ها از مزایایی روابط عمومی به حساب می‌آید. استراتژی روابط عمومی موفق می‌تواند هزینه‌های تبلیغاتی سازمان را کاهش دهد و روی جذب مشتری و وفادارسازی مخاطب اثر بیشتری داشته باشد.با توجه به گستردگی رسانه‌ها و ابزارهای مختلف، امکان انتقال سریع و مقرون‌به‌صرفه انواع فرمت‌های پیام و ارتباط دوسویه با مخاطبان و مشتریان، یکی از مزایای روابط عمومی دیجیتال و ایجاد تعامل بهتر و موثرتر با مخاطبان است. با استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های روابط عمومی می‌توان مسائل پیرامون برند خود را رصد کرد و قبل از به وجودآمدن بحران از آن باخبر شد. مدیریت نارضایتی‌ها و رسیدگی به شکایات در زمان درست و به‌موقع از از خدشه‌دارشدن وجهه برند جلوگیری می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه