رپرتاژ اگهی /

مجازات فرار راننده مقصر از صحنه تصادف و روش‌های پیگیری خسارت

مجازات فرار راننده مقصر از صحنه تصادف و روش‌های پیگیری خسارت
کدخبر : 46535

فرار راننده مقصر از صحنه تصادف یکی از رفتارهای نسنجیده بعد از وقوع یک حادثه‌ی ترسناک است.

 یکی از تلخ‌ترین مواردی که همواره رانندگان و مردم را تهدید می‌کند، تصادف رانندگی است. هر تصادفی یک مقصر دارد و یک زیان دیده. فرد مقصر در تصادفات می‌تواند از بیمه شخص ثالث برای جبران خسارت استفاده کند.

 

6f1dd4e1-dc83-448d-ad9f-a8bdc5e3a541

مجازات فرار راننده مقصر از صحنه تصادف

فرار راننده مقصر از صحنه تصادف نه تنها دردی را دوا نمی‌کند بلکه می‌توانید شروعی تازه برای اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی و جبران‌ناپذیر باشد. جدا از بیشتر شدن جرم او، این امکان وجود دارد تا در تصادفات جرحی، فرد به دلیل دیر رسیدن به بیمارستان فوت کند. اما در صورت وقوع چنین اتفاقی، مجازات فرار از صحنه تصادف چیست؟ یا بعد از آن باید چه کرد؟ برای گرفتن پاسخ چنین سوالاتی و آشنایی هرچه بیشتر با چنین شرایطی، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

 

اولین اقدام بعد از فرار راننده مقصر از صحنه تصادف

 

اقدامات لازم بعد از فرار راننده مقصر از صحنه تصادف

در صورت روبرو شدن با چنین شرایطی، اول از همه به خودتان مسلط شوید تا بتوانید از ناحق شدن حقتان جلوگیری کنید. همانند دیگر انواع تصادفات، بعد فرار راننده مقصر از صحنه تصادف ابتدا با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید و واقعه را برای آنها شرح دهید. اولین مرحله برای رساندن فرد متواری به سزای عملش حضور مأمور آگاهی و داشتن صورت جلسه است.

 

بعد از تشکیل صورت جلسه، فرد زیان داده می‌بایست در کلانتری حاضر شود و با طرح دعوی و تنظیم شکایت نامه این موضوع را پیگیری کند. اگر فرد زیان دیده تنها ماشینش صدمه دیده باشد، وجود کروکی تصادف به همراه بیمه نامه می‌تواند مشکل را حل کند. اما در صورتی که آسیب بدنی رخ داده باشد، زیان دیده باید با حضور در پزشکی قانونی این مشکل را پیگیری نماید.

 

اقدام دوم بعد از فرار راننده مقصر، ترسیم صحنه تصادف

در صورتی که قبل از حضور مأمور راهنمایی رانندگی صحنه تصادف به هم خورد، لازم است که کارشناسان راهور و دادگستری در محل وقوع حادثه حاضر شوند و به ترسیم مجدد صحنه تصادف بپردازند تا بتوانند مجازات فرار راننده مقصر از صحنه تصادف را با اطلاعات کامل‌تری انجام دهند. بعد از ترسیم صحنه تصادف و تکمیل شدن پرونده، دادسرا باقی ماجرا را پیگیری می‌کند.

 

نحوه دریافت خسارت فرد زیان دیده از شرکت بیمه

در زمان پیگیری پرونده در دادسرا شکایت نامه و درخواست توسط فرد زیان دیده تنظیم می‌شود. فرد زیان دیده باید واقعه را به صورت کامل تعریف و در برگه بازجویی بنویسد. بعد از آن بررسی‌های نهایی انجام می‌شود و در صورت اثبات جرم راننده مقصر، شرکت بیمه وظیفه دارد خسارت را به فرد زیان دیده پرداخت کند.

 

شاید از خود بپرسید که ” آمدیم و آن راننده، مقصر شناخته نشد، آن زمان تکلیف چیست؟” آیا خسارت فرد زیان دیده نادیده گرفته می‌شود؟ جواب قطعاً منفی است. چون در چنین شرایطی و بعد از فرار راننده مقصر از صحنه تصادف و گناهکار شناخته نشدن فرد مقصر، خسارت فرد زیان دیده از محل صندوق خسارات پرداخت می‌شود.

 

اگر مراحلی که بالاتر گفته شد را به صورت کامل و با دقت پیگیری شود، دریافت خسارت برای فرد زیان دیده قطعی است. با آماده‌سازی مستندات مربوطه به صحنه تصادف امکان پایمال شدن حق شما ۰ درصد است. به صورت کلی در صورت فرار راننده مقصر از صحنه تصادف، اصلاً نگران نباشید چون به احتمال خیلی زیاد با پیگیری‌ها قانونی خسارت شما از فرد مقصر گرفته می‌شود و در بدترین حالت امکان دریافت هزینه‌های شما از صندوق خسارات فراهم می‌شود.

 

۵ مرحله اصلی بعد از فرار راننده مقصر

اگر از بد روزگار با حادثه رانندگی مواجه شدید که فرد مقصر متواری شد، بهتر است طبق مراحل زیر پیش بروید تا بتوانید در کوتاه‌ترین زمان ضمن رساندن وی به سزای عملش، خسارت خود را نیز دریافت کنید:

 

  • آرامش خود را حفظ کنید تا بتوانید شرایط به صورت کامل کنترل کنید
  • با پلیس آگاهی تماس بگیرید و آنها را از وقوع چنین حادثه‌ای مطلع کنید
  • تشکیل پرونده و تهیه صورت جلسه با امضای شاهدان و شهادت آنها
  • در صورت وارد شدن خسارت بدنی یا جرحی، گزارش اورژانس را دریافت کنید
  • تهیه صورت جلسه و گواهی و گزارش برای ارائه به شورای حل اختلاف و انجام شکایت از فرد متواری

 

مجازات فرار از صحنه تصادف

a09b5a02-0161-485f-bd56-aa25bfe42b7b

ترسیم صحنه تصادف و دریافت خسارت

تا به اینجا در مورد چگونگی دریافت خسارت فرد زیان دیده در صورت فرار راننده مقصر از صحنه تصادف صحبت کردیم و متوجه شدیم به هر حال حق فرد زیان دیده در چنین تصادفاتی پایمال نخواهد شد. اما این پایان قصه نیست و قانون شرایطی متفاوتی برای فرد مقصری که از صحنه تصادف فرار کرده را تدارک دیده است. مجازات فرار از صحنه تصادف یکسان نیست به شرایط زیر بستگی دارد:

 

·مجازات برای تصادف منجر به مرگ

در صورتی که بعد از متواری شدن فرد مقصر از صحنه تصادف، یکی از افراد داخل ماشین زیان دیده از دنیا برود و فوت کند، فرد مقصر مرتکب قتل شبه عمد شده و برای او قصاص در نظر گرفته می‌شود.

 

در صورتی که در چنین حادثه‌ای فرد زیان دیده یا همراهانش آسیب بدنی و جرحی دیده باشند، میزان جرم راننده متواری با بررسی کامل شرایط در نظر گرفته می‌شود. با توجه به قوانین و تبصره‌های مربوطه، مقصر تصادفات رانندگی تنها در شرایطی می‌تواند ماشین را تکان دهد که هدف نجات جان فرد یا افراد ماشین زیان دیده باشد. در صورتی هم که راننده مقصر فرد آسیب دیده را به بیمارستان انتقال دهد، دادگاه در مورد جرایم و مجازات به وی تخفیف خواهد داد.شما می‌توانید جزییات مربوط به خسارات جرحی و فوت و مالی تصادفات و نحوه پرداخت آن را با بیمه خودرو ، در راهنمای بیمه شخص ثالث چیست به صورت کامل بخوانید!

 

·مجازات فرد متواری در صورت مرگ غیرعمد یا آسیب دیدگی جدی فرد زیان دیده

اگر فرار راننده مقصر از صحنه تصادف به خاطر عدم رعایت قوانین و بی‌احتیاطی باعث قتل غیرعمدی شود، بسته به شرایط برای او ۶ ماه تا ۳ سال حبس و پرداخت دیه در نظر گرفته می‌شود.

در صورتی هم که فرد زیان دیده با از کار افتادگی عضوی از بدن یا صدمه دیدن حواس ۵ گانه روبرو شود، فرد مقصر به حدود ۲ماه تا یک سال حبس، همچنین پرداخت نرخ دیه مصوب محکوم خواهد شد. وجود بیمه شخص ثالث در چنین شرایطی اهمیت بسیاری دارد.

 

چه مواردی جرم راننده متواری شده را افزایش می‌‎دهد؟

برخی شرایط و اتفاقات، می‌تواند مجازات و جرایم راننده مقصر و متواری شده را افزایش دهد. مهم‌ترین این عوامل به شرح زیر هستند:

 

  • مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی
  • نداشتن گواهی نامه یا همراه نداشتن آن (مجازات رانندگی بدون گواهینامه را مطالعه کنید)
  • مشکلات فنی ماشین مقصر (در صورتی که این مشکلات باعث تصادف شده باشد)
  • عدم رعایت قوانین و رانندگی با سرعت غیرمجاز

 

نحوه مجازت راننده مست و متواری

در صورتی که یک راننده در شرایط غیرعادی مانند مستی باعث تصادف شود و بعد از صحنه تصادف بگریزد، مجازات بیشتری برای وی در نظر گرفته می‌شود. در صورتی که مستی راننده متواری اثبات شود، ممکن است برای مدتی از رانندگی محروم شود و علاوه بر پرداخت جریمه نقدی بیشتر، ۲۰ نمره منفی برایش نیز در نظر گرفته شود. از آنجا که طبق قوانین بیمه مرکزی ، بیمه شخص ثالث الزامی است ، نداشتن بیمه شخص ثالث در چنین شرایطی قطعاً خیلی دردسر ساز خواهد شد.

 

جای متواری شدن، بیمه معتبر تهیه کنید

در این مقاله به صورت کامل در مورد جرایم و شرایط سخت فرار راننده مقصر از صحنه تصادف صحبت کردیم و بعد در مورد مجازات فرار این افراد اطلاعاتی کسب کردیم. پیشنهاد ما استفاده همزمان از بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث است تا در هر شرایطی استرس از شما دور بماند. از صحنه تصادف فرار نکنید که فقط اوضاع را پیچیده و سخت‌تر می‌کند.

 

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسئولیتی بابت آن ندارد .... 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه