رپرتاژ اگهی

پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی یا حقوقی چه تفاوتی دارند؟

پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی یا حقوقی چه تفاوتی دارند؟
کدخبر : 29231

مهم‌ترین پرسشی که در اولین گام برای تشکیل پرونده مالیاتی کارفرمایان محترم از یک مشاوره مالیاتی می‌پرسند، این است که پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی یا حقوقی چه تفاوتی دارند؟ پاسخ به این سوال یک جایی دقیقاً منوط به چند کسب و کار محدود می‌شود که در ادامه تمام موارد را بیان می‌کنیم، اما گاهی موضوع برندسازی شغلی و محدودیت‌های فروش یا ارائه خدمات هم مطرح می‌شود که همواره اعتماد بیشتری به اشخاص حقوقی بوده است. در این نوشتار سعی می‌کنیم به بررسی تمام این موارد بپردازیم. در ابتدا به محاسن ثبت شرکت اشاره می‌کنیم که از جمله آنها دریافت مجوز برای بهره‌برداری و استفاده از معافیت نرخ صفر مالیاتی، استفاده از معافیت 5% در پرداخت مالیات برای اشخاص حقوقی تولیدکننده و نحوه برخورد در سازمان امور مالیاتی نسبت به پرونده مالیاتی شرکت‌ها در مقابل اشخاص حقیقی است. از جمله محاسن تشکیل پرونده مالیاتی با شخصیت حقیقی می‌توان به دو سال امکان استفاده از جایگاه و انجام تکالیف مالیاتی گروه سوم اشاره کرد که می‌تواند حلّال و کارگشای برخی موضوعات مالیاتی، از جمله عدم تکلیف قانونی کسر و پرداخت 2% مالیات تکلیفی از ارائه‌کنندگان خدمات باشد. با توجه به حساسیتی که می‌تواند شغل شما داشته باشد و محدویتی که در این نوشتار داریم، توصیه ما به شما این است که حتماً با یک مشاوره مالیاتی در ارتباط باشید. ما به شما موسسه مشاوره مالیاتی دادیس را پیشنهاد می‌کنیم.

پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی یا حقوقی چه تفاوتی دارند؟

شرایط استفاده از معافیت مالیاتی نرخ صفر مالیاتی

از مهم‌ترین موضوعاتی که صرفاً به عنوان سرفصل‌های اصلی شرایط استفاده از معافیت نرخ صفر مالیاتی محسوب می‌شود، ایجاد شخصیتی حقوقی، دریافت مجوز از نهاد مربوط به فعالیت، رعایت فاصله 120 کیلومتری واحد تولیدی یا کارخانه از تهران و 30 کیلومتری سایر استان‌ها به جز موارد استثنای شهرک‌های صنعتی استان قم، سمنان، اشتهارد و کاسپین، فعالیت در حوزه جهانگردی و ایرانگردی، ایجاد دهکده‌های سلامت، ایجاد سفره‌خانه‌های سنتی، تأسیس واحدهای پذیرایی در پایانه‌های زمینی، دریایی و هوایی در مناطق مرزی، احداث مجتمع‌های رفاهی بین شهری، ایجاد مراکز گردشگری و اقامتی با تأیید و دریافت مجوز از وزارت ارشاد، تأسیس شرکت های دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری یا ایجاد اشتغال در موارد مذکور موجبات استفاده از تسهیلات نرخ صفر مالیاتی را فراهم می‌کند. البته این قانون جزئیات بیشتری دارد که اکیداً توصیه می‌کنیم به صفحه مشاور مالیاتی معافیت های مالیاتی مراجعه نمایید. شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت dadis.ir از آخرین جزئیات معافیت نرخ صفر مالیاتی مطلع شوید.

معافیت مالیاتی 5% اشخاص حقوقی و حقیقی

کاهش یا معافیت مالیاتی 5% اشخاص حقوقی و حقیقی برای واحدهای تولیدی که در قانون بودجه سال 1401 برای رسیدگی به عملکرد سال 1400 با توجه به مصوبات کرونا به تصویب رسیده است، شامل واحدهای تولیدی اشخاص حقیقی یا مشاغل نوپاست که مالیات تشخیصی آنها در سال 1400 کمتر از 100 میلیون تومان باشد. هر چند که این معافیت خیلی چشم‌گیر نیست، کاهش نرخ 5% از مالیات واحدهای تولیدی مشمولین مالیات بر درآمد طبق ماده 105 از 25% به 20% (صرفا اشخاص حقوقی) که دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت‌خانه‌های مربوطه هستند، قابل توجه و تصمیمی بر بهبود وضعیت تولید در کشور می‌باشد. 

معافیت مالیاتی 5% اشخاص حقوقی و حقیقی

چه مشاغلی بهتر است به عنوان شخصیت حقوقی ثبت شوند:

با توجه به ماده 95 قانون مالیات های مستقیم، می‌توانیم پاسخگوی این سوال باشیم که چه مشاغلی بهتر است به عنوان شخصیت حقوقی ثبت بشوند؛ به عبارتی تمام اشخاص زیر، که در گروه مشاغل باشند، مشمول اخذ دفاتر، گزارش معاملات فصلی، ارائه اظهارنامه ارزش افزوده، کسر و پرداخت مالیات‌های تکلیفی و ارائه گردش مواد و آنالیز محصول و بهای تمام شده و سایر موارد هستند. اشخاص حقوقی نیز مشمول همین وظایف هستند و از این حیث تکالیف کاملاً یکسانی دارند؛ پس توصیه می‌کنیم که از این بین تأسیس یا ثبت شرکت را انتخاب کنند.

1- تمام واردکنندگان و صادرکنندگان؛ 

2- صاحبان کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و بهره‌برداران معادن؛ 

3- صاحبان هتل‌های سه ستاره و بالاتر و صاحبان بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و کلینیک‌های تخصصی؛ 

4- صرافی‌ها؛

5- موسسات حسابرسی و حسابداری و ارائه‌دهندگان خدمات مدیریتی، مشاوره‌ای، انفورماتیک و طراحی سیستم؛

6- صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای؛ 

7- صاحبان موسسات حمل و نقل موتوری، زمینی، دریایی و هوایی، اعم از مسافری و یا باربری. 

تفاوت در پلمپ دفاتر قانونی اشخاص حقیقی یا حقوقی 

برای بررسی تفاوت در پلمپ دفاتر قانونی اشخاص حقیقی یا حقوقی توجه داشته باشیم که صرفاً اشخاص حقیقی گروه اول و تمام اشخاص حقوقی باید قبل از شروع سال مالی جدید نسبت به اخذ دفاتر قانونی پلمپ، از جمله دفتر کل و روزنامه اقدام کنند و به‌طبع موظف به درج وقایع روزانه در دفتر روزنامه هستند و حداکثر تا پانزدهم ماه بعد به دفتر کل منتقل می‌شوند. البته سازمان امور مالیاتی در این راستا نیز تمهیداتی برای مؤدیان گروه اول در نظر گرفته است. مؤدیان می‌توانند با ارائه‌ی نامه‌ یا درخواستی به سازمان امور مالیاتی، نرم‌افزار مورد استفاده را معرفی کرده، سند مرکبی از فعالیت‌های ماهیانه را در پایان هر ماه در دفتر روزنامه ثبت و حداکثر تا پانزدهم ماه بعد به دفتر کل منتقل کنند. البته با توجه به موضوع تصمیم‌گیری در مورد ثبت شرکت یا پرونده مشاغل، شما در ابتدای فعالیت هستید و به شرطی که تا قبل از اخذ دفاتر قانونی هیچ‌گونه فعالیت پولی و مالی نداشته باشید، می‌توانید دفاتر قانونی پلمپ را در سال جاری اخذ کنید.

پرداخت مالیات اجاره مالک

یکی از تفاوت های قانونی در پرداخت مالیات اجاره مالک یا پرداخت مالیات اجاره از طرف اجاره‌دهنده است. طبق بند 9 ماده 53 قانون مالیات های مستقیم، اشخاص حقوقی موظف به کسر مالیات از اجاره پرداختی به موجر و پرداخت این مالیات تکلیفی تا پایان ماه بعد به سازمان امور مالیاتی به نمایندگی از طرف موجر هستند و در صورت عدم پرداخت، اصل و جریمه تأخیر در پرداخت به عهده مستاجر(شخصیت حقوقی) است و اشخاص حقیقی یا مشاغل طبق قانون وظیفه یا تکلیفی از این بابت ندارند. این موضوع با توجه به نوع فعالیت می‌تواند در تصمیم‌گیری شما حائز اهمیت باشد که موجر نیز می‌تواند تا سقف معافیت معیشتی طبق قانون بودجه مصوب از پرداخت مالیات معاف باشد و اگر دریافتی وی از بابت اجاره کمتر از این مبلغ باشد، می‌تواند مابه‌تفاوت آن را تا پایان اسفند سال ارائه اظهارنامه از سازمان امور مالیاتی دریافت کند.

نحوه ارائه صورت معاملات فصلی اشخاص حقیقی و حقوقی 

به منظور بررسی تفاوت در نحوه ارائه صورت معاملات فصلی اشخاص حقیقی و حقوقی، مد نظر داشته باشید که تمام مشمولین قانون ارزش افزوده و اشخاص حقیقی گروه اول و اشخاص حقوقی، بر اساس الزام قانون و برای نظارت بر اطلاعات پولی چرخه اقتصادی سازمان امور مالیاتی موظف به ارائه صورت معاملات فصلی تا 45 روز بعد از پایان هر فصل هستند که با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی، اطلاعات خرید و فروش، اطلاعات پیمانکار و کارفرما را در پیمان‌های بلند مدت، اطلاعات واردات و صادرات و حق‌العملکاری خود را به انضمام گزارش اجاره پرداختی یا اجاره دریافتی در سامانه صورت معاملات فصلی ثبت کنند. گفتنی است، مجموع مبالغ گزارش شده باید با اطلاعات مالی در اظهارنامه یکسان باشد. حال اگر مشمول قانون ارزش افزوده نمی‌شوید، می‌توانید با انتخاب پرونده اشخاص حقیقی از ارسال گزارش صورت معاملات فصلی به عنوان یکی از دغدغه‌های گزارشگری به دور باشید.

نحوه ارائه صورت معاملات فصلی اشخاص حقیقی و حقوقی 

تفاوت در ارسال اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی 

به لحاظ بررس تفاوت در ارسال اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی یا حقوقی باید توجه کنیم تمام اشخاصی که فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند، خرد یا کلان، موظف به ارائه اظهارنامه هستند و این موضوع شامل اظهارنامه مالیات حقوق هم می‌شود که شخص دیگری از طرف شما مسئولیت می‌پذیرد. موضوع حائز اهمیت در اینجا استفاده از تبصره ماده 100 یا عدم امکان استفاده از این توافق است که در ادامه به آن می‌پردازیم. اما تنها موضوعی که خیلی در تصمیم‌گیری شما تأثیر دارد، تفاوت تاریخ ارسال است که مشاغل تا پایان خرداد یا سه ماه بعد از پایان سال، و اشخاص حقوقی تا پایان تیر یا حداکثر تا 4 ماه بعد از پایان سال موظف به ارسال اظهارنامه عملکرد هستند.

استفاده از تبصره ماده 100 

مؤدیان گروه دوم و سوم هر ساله امکان استفاده از توافق‌نامه تبصره ماده 100 را دارند. برای عملکرد سال 1400 با تغییر قانون بودجه عبارت ده برابر معافیت ماده 84 مذکور در متن تبصره ماده 100 قانون مالیات مستقیم که برای سال 1400 این معافیت طبق قانون بودجه 48 میلیون تومان بوده، به سی برابر افزایش داشته است. به عبارتی، در صورتی‌که فروش یا ارائه خدمات شما در سال 1400 تا مبلغ یک میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان باشد، می‌توانید از مزایای این اصلاحیه موقت قانون بهره‌مند شوید. (جزء قوانین مؤخر است) البته به این نکته توجه داشته باشید اگر به هر دلیلی شما کتمان درآمد داشته باشید و سازمان امور مالیاتی متوجه کتمان درآمد شما بشود، توافق‌نامه یا گزارشی که تحت عنوان تبصره ماده 100 به سازمان امور مالیاتی ارسال نمودید، باطل می‌شود و علاوه بر جریمه کتمان، مشمول جریمه 30%ی عدم ارسال اظهارنامه نیز می‌شوید که غیر قابل بخشودگی است.

شایان ذکر است، سازمان امور مالیاتی تا 5 سال بعد از پایان دوره مالی امکان بررسی حسابهایی را که توسط شما در اظهارنامه گزارش نشده‌اند، دارد.

نماینده اشخاص حقیقی و حقوقی در هیات های حل اختلاف مالیاتی

به طور کلی برای تعیین نماینده اشخاص حقیقی به جز اشخاص گروه اول در هیات های حل اختلاف مالیاتی، بهتر است نماینده شما از طرف صنف مربوطه انتخاب گردد و برای اشخاص حقوقی و مؤدیان گروه اول نماینده‌ای از طرف جامعه حسابداران رسمی یا جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران معرفی گردد تا با تسلط کامل بر استانداردهای حسابداری برای دفاع از پرونده حاضر شود. به خاطر داشته باشید، اگر اسناد و مدارک معتبری ندارید، حتماً در اولین لایحه دفاعیه خود که به خدمت رئیس کل اداره تقدیم می‌کنید، نماینده خود را برای حضور در هیات های حل اختلاف مالیاتی از طرف صنف مربوطه تعیین نمایید.

مشاوره ثبت و تشکیل پرونده مالیاتی حقیقی یا حقوقی

برای مشاوره ثبت و تشکیل پرونده مالیاتی حقیقی یا حقوقی در این نوشتار مجال توضیح بیشتر نبود. اما شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت دادیس یا تماس با شماره 09121966291 با توجه به جزئیات فعالیت اقتصادی خود از یک مشاوره مالیاتی مبتنی بر آخرین تغییرات قانون برای اتخاذ بهترین تصمیم بهره‌مند شوید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه