ارز دیجیتال

تعداد آدرس‌های نهنگ ارز دیجیتال نشان‌ دهنده چیست؟

تعداد آدرس‌های نهنگ ارز دیجیتال نشان‌ دهنده چیست؟
کدخبر : 43488

ارز‌های دیجیتال امروزه چه نقش پررنگی را در زندگی بسیاری از افراد ایفا می‌کنند. بیت کوین، اتریوم، بایننس، کاردانو و... از این قبیل ارز‌ها هستند که اگر شناختی از این بازار ندارید هم احتمالاً اسم آن‌ها را شنیده‌اید. در این مقاله قصد داریم به یکی از مواردی بپردازیم که می‌تواند در قیمت این رمزارز‌ها تأثیرگذار باشد. آیا تا کنون با اصطلاح نهنگ ارز دیجیتال روبرو شده‌اید؟ ابتدا به تعریف مقدماتی آن می‌پردازیم و سپس تأثیر نهنگ‌ها بر قیمت ارز‌های دیجیتال را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نهنگ ارز دیجیتال چیست؟

نهنگ (Whale) ارز دیجیتال به افراد یا شرکت‌هایی گفته می‌شود که سرمایه بسیار زیادی را در یک یا چند رمز ارز در اختیار دارند و با کوچکترین حرکتی می‌توانند تأثیر بزرگی در این بازار ایجاد کنند. نهنگ‌ها را بزرگ‌ترین بازیگران دنیای رمزارز‌ها می‌دانند.

در تعریف نهنگ در هر رمز ارز، مقیاس‌ها ممکن است متفاوت باشد. به طور مثال با توجه به قیمت بیت کوین، دارنده هزار تا ده هزار واحد از این ارز می‌تواند یک نهنگ بیت کوین لقب گیرد، درحالی‌که برای اتریوم این میزان متفاوت خواهد بود.

نهنگ‌ها به گونه‌های مختلفی شکل می‌گیرند؛ یکی از این دسته‌ها کسانی هستند که در ابتدای عرضه یک ارز، مقدار بسیار زیادی را با قیمت اندک خریداری می‌کنند. افراد ثروتمند با رصد کردن بازار رمزارز‌ها، میزان استقبال مردم از این بازار و مشورت با افراد متخصص، سرمایه‌های قابل توجهی را وارد این بازار می‌کنند.

تاثیر نهنگ‌ها

همانطور که بالاتر درباره تأثیر زیاد نهنگ‌ها در بازار رمزارز‌ها گفته شد، یک یا چند نهنگ به تنهایی می‌توانند با ایجاد فشار خرید و فروش، نرخ بازار را تحت تأثیر قرار داده و باعث پامپ و دامپ قیمت در بازار رمزارز‌ها شوند. برای شناخت این دو اصطلاح، موارد زیر را بخوانید.

دامپ (کاهش) قیمت

نهنگ‌ها گا‌هاً پس از بررسی شرایط بازار، تصمیم می‌گیرند که تمامی سرمایه خود را به فروش برسانند، درحالی‌که برای این میزان ارز خریداری وجود ندارد؛ همین روند باعث کاهش قیمت رمزارز موردنظر آن‌ها می‌شود. خریداران معمولی پس از این اتفاق، شروع به خرید این ارز می‌کنند و سرمایه آن‌ها مقداری کاهش می‌باید. حال که قیمت‌ها کاهش یافت، نهنگ‌ها مجدداً رمزارز مورد نظر را در حجم بسیار بالا خریداری می‌کنند و صاحب سودی مطلوب می‌شوند.

پامپ (افزایش) قیمت

گاهی اوقات نیز نهنگ‌ها قصد دارند قیمت ارز مورد نظر خود را افزایش دهند؛ مشابه فرایند دامپ، اما با کمی تفاوت. آن‌ها تمام سرمایه خود را به قیمتی بالاتر وارد بازار می‌کنند؛ در اینجا که بازار توانایی خرید این حجم از رمزارز ارائه شده را ندارد، قیمت ارز مورد نظر افزایش پیدا می‌کند.

پس از این رشد ناگهانی، خریداران تازه‌کار یا حتی باتجربه‌تر تصور می‌کنند که نرخ این ارز افزایشی است و اقدام به خرید آن می‌کنند. اکنون نوبت به نهنگ‌ها می‌رسد که با رضایت کامل شروع به فروش ارز خود کنند.

نهنگ بیت کوین

بیت کوین، که به پادشاه ارز‌های دیجیتال مشهور است، کارکرد مشابه دلار آمریکا و ریال ایران دارد. البته بین آن و ارز‌های رسمی کشور‌ها مانند دلار تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. یکی از برجسته‌ترین تفاوت‌های این رمزارز با ارز‌های رسمی کشور‌ها در این است، که این توکن توسط دولت‌ها و نهاد‌های مالی ایجاد نشده است و پشتوانه‌ای جز مقبولیت عمومی ندارد.

مانند سایر ارز‌های دیجیتال فعال در بازار، این رمزارز نیز نهنگ‌هایی دارد که می‌توانند بر قیمت آن در بازار تأثیرگذار باشند. یکی از معما‌هایی که اخیراً در بازار رمزارز‌ها وجود دارد، نهنگ‌های بیت‌کوین هستند که از اواخر سال قبل میلادی جهت‌گیری خود را در بازار تغییر نداده‌اند و این آرامش در بازار این ارز ترسناک به‌نظر می‌رسد.

قیمت بیت کوین، که به بالاترین میزان خود در شش هفته گذشته (۲۱۰۸۵ دلار) رسیده بود، مجدداً کاهش یافت و به ۲۰۴۷۰ دلار بازگشت. اکنون با وجود نوسانات غیرمنتظره در بازار این ارز دیجیتال، آگاهی از فعالیت‌های بعدی نهنگ‌ها می‌تواند در مسیر پیش‌روی بازار مفید باشد.

دوراهی نهنگ‌ها

تعداد آدرس‌های نهنگ ارز دیجیتال معمولاً نشان‌دهنده تغییرات بلند مدت روند قیمت هستند. در طول سال گذشته، نهنگ‌ها و سرمایه‌گذاران سازمانی اکثرا در حال فروش موجودی خود بوده‌اند.

تا اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی، نهنگ‌ها در این بازار مشغول انباشت سرمایه ارزی خود بودند، اما از ماه اکتبر ۲۰۲۱ و پیش از رسیدن بیت کوین به بالاترین نرخ خود، این افراد شروع به فروش رمزارز مورد نظر خود کردند. چیزی که اکنون بازار را دچار ابهام کرده، حضور کم‌رنگ نهنگ‌ها در ماه‌های اخیر است.

داده‌های موجود از تراکنش‌های این افراد، گویای همین ابهام است؛ دارایی‌های گروهی که مالک ۱۰ هزار تا ۱۰۰ هزار بیت کوین هستند روند رو به رشدی از ۱۱. ۲ درصد به ۱۲. ۱۳ درصد را در ماه اکتبر تجربه کردند، درحالی‌که دارایی مالکان ۱۰۰ هزار تا یک میلیون از این رمزارز در همین مدت از ۴. ۳۴ درصد به ۳. ۵۶ درصد کاهش یافت. این موضوع نشان می‌دهد که نهنگ‌ها همچنان در خصوص روند قیمت بیت کوین تردید دارند.

خرید بیت کوین

اگر شما هم جز افرادی هستید که قصد دارید با خرید بیت کوین وارد بازار ارز‌های دیجیتال شوید، لازم است که به یک سری از موارد توجه کنید. چند مورد از آن‌ها را در زیر عنوان می‌کنیم:

۱. این بازار بسیار پرریسک است؛ بیشتر از ظرفیت قابل ریسک خود سرمایه‌گذاری نکنید.

۲. پیش از خرید بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری، تحقیقات کامل انجام دهید.

۳. در برابر ترس از دست دادن (فومو) مقاومت کنید؛ برای به‌ثمر نشستن سرمایه‌گذاری خود صبور باشید.

۴. اگر موقعیت خرید یک ارز خیلی خوب به‌نظر می‌رسد، احتمالاً عکس آن محقق می‌شود.

۵. به کارمزد و عواقب مالیاتی توجه کنید؛ هر تراکنش در کیف پول‌های دیجیتال شما متحمل کارمزد می‌شود و با افزایش قیمت ارز‌های دیجیتال، بخشی از سود شما شامل مالیات خواهد بود.

برای خرید بیت کوین و سایر ارز‌های دیجیتال، همچنین شناخت دقیق از بهترین رمزارز‌های بازار جهانی، می‌توانید به صرافی والکس مراجعه نمایید. این صرافی با ارائه خدمات متنوع و پشتیبانی ۲۴ ساعته، پلتفرمی امن برای مبادلات ارز‌های دیجیتال است. چهار سال سابقه در حوزه کریپتوکارنسی، والکس را به یکی از پیشگامان و اثر‌گذاران بر بازار داخلی ارز‌های دیجیتال در ایران تبدیل کرده است.

کلام پایانی

نهنگ ارز‌های دیجیتال، اصطلاحی منتسب به افراد و سازمان‌هایی است که سرمایه قابل توجهی را در بازار رمزارز مورد نظر خود در اختیار دارند و حرکت‌های آن‌ها در قیمت بازار این ارز‌ها مؤثر است.

تعداد آدرس‌های نهنگ ارز دیجیتال معمولاً نشان‌دهنده تغییرات بلند مدت روند قیمت هستند. در رابطه با بیت کوین، نهنگ‌ها در طول سال اخیر بیشتر مشغول فروش دارایی‌های خود بوده و با وجود نوسانات قیمت، جهت‌گیری خود در بازار را تغییر نداده‌اند.

اگر قصد خرید بیت کوین و سایر ارز‌های دیجیتال و همچنین شناخت بهتر بهترین رمزارز‌های موجود در بازار را دارید، می‌توانید به صرافی والکس مراجعه کنید که با چهار سال سابقه در حوزه کریپتوکارنسی، یکی از پیشگامان بازار داخلی ارز‌های دیجیتال به‌حساب می‌آید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه