سخن سردبیر | فاطمه باقری

لزوم توجه بیشتر برای توسعه صنعت گردشگری در ایران

لزوم توجه بیشتر برای توسعه صنعت گردشگری در ایران
کدخبر : 65668

صنعت جهانگردی امروزی به اندازه سایر صنایع اهمیت پیدا کرده است. همه‌ کشورها تمام تلاش خود را برای توسعه جذابیت‌های گردشگری و رسیدن به استانداردهای جهانی به کار می‌گیرند. این صنعت می‌تواند یکی از شاخص‌های توسعه هر کشوری باشد چرا که تمام بخش‌های اقتصادی و اجتماعی مرتبط به طور مستقیم با آن‌ هستند.

فاطمه باقری، سردبیر: صنعت جهانگردی امروزی به اندازه سایر صنایع اهمیت پیدا کرده است. همه‌ کشورها تمام تلاش خود را برای توسعه جذابیت‌های گردشگری و رسیدن به استانداردهای جهانی به کار می‌گیرند. این صنعت می‌تواند یکی از شاخص‌های توسعه هر کشوری باشد چرا که تمام بخش‌های اقتصادی و اجتماعی به طور مستقیم با آن‌ مرتبط هستند.

سفر و گردش از قدیم‌الایام یکی از  عناصر فعالیت‌های بشری بوده است. انسان‌ها همواره به دنبال جستجوی دیدن مناظر، زیبایی‌ها و جهان‌های ناشناخته بوده‌اند. تمایل برای تبدیل شدن به قطب گردشگری موجب بازتاب فرهنگی میان نقاط مختلف زمین و اشاعه یک الگوی فرهنگی می‌شود. 

ایران به دلیل زمینه‌های بی‌نظیر فرهنگی و جغرافیایی خود، دارای پتانسیل بالایی در جهت جذب گردشگران است. از آنجایی که صنعت گردشگری در ایران به‌لحاظ مقایسه‌ای همچنان مناسب و قابل‌توجه نیست، نیازمند توجه و استراتژی‌های موثر و استانداردسازی با مولفه های جهانی برای توسعه این صنعت هستیم.

این صنعت مهم، با رشد سریع خود و افزایش تقاضا برای گردشگری، می‌تواند اثرات عمیقی در توسعه و رفاه جامعه داشته باشد. امیدواریم با توجه و تلاش مناسب از طرف مسئولان و ارکان ذی‌نفع برای بهبود صنعت گردشگری در ایران به جایگاه مطلوب در این حوزه دست پیدا کنیم.

شناخت هرچه بیشتر سازمان جهانی گردشگری از ایران و همگام سازی سازمان های داخلی با معیارهای گردشگران و ظرفیت‌های فرهنگی، تمدنی و جاذبه‌های گردشگری آن در معرفی این ظرفیت‌ها به کشورهای مختلف نقش مهمی ایفا خواهد کرد. 

امروز تعداد زیادی از مردم دنیا مایل هستند که برای بازدید از جاذبه‌های طبیعی و آثار فرهنگی و تمدنی به ایران سفر کنند، لذا یکی از مسئولیت‌های مهم مدیران و مسئولان این است که زمینه حضور گردشگران در ایران را تسهیل کنند. رئیس‌جمهور یکی از گام‌های مؤثر در این زمینه را لغو روادید برای اتباع 33 کشور دانست که اخیرا انجام شده است.

آذر ماه امسال سرپرست دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی در مصاحبه ای گفت که سفر به ایران در هشت ماه نخست امسال با ۴۸.۵ درصد رشد روبه‌رو بوده و در این مدت ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به انگیزه‌های تجارت، درمان، زیارت و توریستی به ایران سفر کرده‌اند که مسافرانی از مبدا بحرین، کویت، عراق، عربستان، ترکیه، تاجیکستان، آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، افغانستان، چین، روسیه و هند بوده‌اند. این مقام مسئول آمار 6 ماه ابتدایی امسال رشد 51درصدی در جذب گردشگران اروپایی را 6600 سوئدی و 12 هزار آلمانی اعلام کرد.

حوزه‌های فناورانه، مناطق آزاد، جاذبه‌های تاریخی و مذهبی و طبیعی، گردشگری سلامت، گردشگری دریامحور از جمله مباحثی است که اخیرا دولت سیزدهم با اهتمام به آن سعی درجذب توریست با سرمایه‌گذار برای توسعه و طرح‌های مربوط به این حوزه کرده است.

با توجه به اینکه طراحی فضاهای داخلی در هتل‌های توریستی نقش مهمی دارد، می‌توان با بهره‌گیری از فرهنگ و سنت‌های بومی مناطق مختلف، شهرک‌های توریستی منحصربه‌فرد ایجاد نمود و گردشگران را جذب کرد. از این رو، توجه به طراحی داخلی هتل‌ها و استفاده از عناصر فرهنگی می‌تواند جذابیت زیادی ایجاد کند.

صنایع دستی نیز می‌تواند جزو جاذبه‌های گردشگری شمرده شود. اهمیت این صنایع در اقتصاد رو به رشد امروزی آشکار است و می‌تواند از طریق صنعت جهانگردی تأثیر عمیق و جذابی داشته باشد. ایران با جایگاه خود در جهان از نظر جاذبه‌های گردشگری می‌تواند یکی از قطب‌های جهانگردی بین‌المللی باشد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه