فولاد خوزستان

بیش از ۲۰ سال شفافیت در عملکرد، عامل اصلی حمایت سهامداران فخوز

بیش از ۲۰ سال شفافیت در عملکرد، عامل اصلی حمایت سهامداران فخوز
کدخبر : 62364

بازار سرمایه همواره به عنوان یک بستر مطمئن برای ارتقای ارزش دارایی‌ها به حساب می‌آید. مکانی که در سرمایه‌گذار با حضور خود در بورس می‌تواند در کنار حفظ اصل دارایی به برگشتی سودی تضمین‌شده امیدوار باشد. شرکت فولاد خوزستان از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعت فولاد ایران است که با نماد «فخوز» بالغ بر ۲۰ سال در بازار بورس ایران حضوری درخشان و شفاف دارد.

به گزارش فاطمه باقری خبرنگار رصد اقتصادی، بازار بورس و سهام ایران، علیرغم تمامی چالش‌های سال‌های گذشته که به نوعی حس اعتماد را در میان برخی سهامداران کاهش داد به خوبی توانست اعتماد از دست‌رفته را دوباره به بازار برگرداند. البته هنوز تا تکمیل این مسیر و شناخت عموم جامعه از روش‌های سرمایه‌گذاری و سودآوری از این طریق فاصله داریم، اما با آموزش‌های متداول می‌توان مردم کشورمان و علاقمندان به حوزه سهامداری را با چگونگی کسب سود و شرکت در بازار سرمایه و تالار شیشه‌ای آشنا کرد.

 

بازار سهام جایی است که با علم و آگاهی از بنگاه‌های اقتصادی، مطالعه پیشینه، زمینه فعالیت، طرح‌های توسعه و آینده‌ بنگاه، می‌توان آورده نقدی را با خیال مطمئن سرمایه‌گذاری کرد و در بازه زمانی مشخص علاوه بر دسترسی به سرمایه، از سود تضمین شده اطمینان داشت. سرمایه‌هایی که در لحظه می‌تواند نقش‌آفرینی گسترده‌ای در زمینه شکوفایی اقتصادی، اشتغال‌زایی، تداوم فعالیت و توسعه را ایفا کند.

 

شرکت فولاد خوزستان به عنوان بزرگ ترین عرضه‌کننده‌ شمش صادراتی فولاد ایران از دو دهه‌ پیش تا به امروز با نماد «فخوز» در بورس کشور حضور درخشانی داشته است.  فخوز در این مدت و خصوصا طی سال‌های اخیر با برنامه‌های توسعه‌ای توانسته لحظات خوشی را از سوددهی به سهامداران خود اعطا کند. 

 

شرکت فولاد خوزستان در مسیر شفافیت آماری خود اقدام به برپایی مسیر بازدید سهامداران فخوز در ۲۹ آذرماه ۱۴۰۲ کرد که در این بازدید سهامداران توانستند به صورتی شفاف در جریان عملکرد فخوز قرار بگیرند.

 

فولاد خوزستان در سال جاری جهش ۷۲ درصدی سود ناخالص را تجربه کرد. فخوز رشد ۴۲ درصد رشد را در درآمدهای عملیاتی داشت و ۳۹ مرتبه رکوردشکنی کرد.

 

طی ۸ ماهه سال ۱۴۰۲، فولاد خوزستان ۴۴ پروژه را به اتمام رساند و ۵۷ طرح در دست اجرا دارد. در این مدت فاز اول واحد فولاد سازی فولاد شادگان به مرحله بهره برداری رسید و ۳۴ پروژه زیست‌محیطی در دستور کار فخوز قرار گرفت.

 

حجم معاملات شمش فولاد این شرکت در بورس کالا در سال ۱۴۰۲ تاکنون با رشد ۹ درصدی روبه رو گردید به طوری که فخوز موفق شد تا رتبه سوم معاملات بورس کالا را به دست بیاورد. این شرکت ۳۰ قراداد صادراتی و ۲۸۰ قرداد داخلی منعقد کرد.

 

فخوز همواره با خوشنامی در میان شرکت‌های پربازدید بورس ایران به دلیل رعایت شاخص‌های میزان فروش و درآمد، درصد رشد فروش و فروش سرانه، نسبت ارزش افزوده، میزان اشتغالِ ایجادکرده، میزان دارایی و ارزش بازار، سودآوری، درصد رشد سودآوری، درصد بازدهی فروش و حاشیه سود، درصد بازدهی دارایی‌ها و گردش دارایی (مرتبه)، درصد بازده ارزش ویژه، میزان صادرات و درآمدهای دلاری حاصل از آن و درصد رشد صادرات، میزان درصد صادرات به فروش و صادرات سرانه، نسبت جاری، جریان خالص وجوه ناشی از عملیات به فروش و سود، پوشش هزینه بهره و نسبت بدهی (مرتبه)، درصد بازده بازار حقوق صاحبان سهام، نسبت P/E و نسبت P/B قرار گرفته است.

 

از جمله افتخارات کسب شده توسط شرکت فولاد خوزستان می‌توان به قرار گرفتن در میان پانصد شرکت برتر حوزه صادرات به دلیل صادرات یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری معادل سه درصد تولید ناخالص ملی در سال ۱۴۰۰ و پیشتازی در بومی‌سازی اشاره کرد.

 

فولاد خوزستان قصد دارد تا در گام چهارم توسعه‌ای خود ۱۳میلیون و ششصد هزار تن فولاد معادل ۲۵ درصد بازار فولاد کشور را کسب کند. به همین منظور، طرح‌های توسعه‌ای بزرگی را آغاز کرد که عبارتند از: بزرگترین مگامدول آهن اسفنجی یعنی طرح زمزم سه با تولید سالانه دو میلیون تُن، احداث ماشین ریخته‌گری اسلب عریض، احداث کارخانه اکسیژن ۴، احداث نیروگاه اختصاصی به ظرفیت اسمی ۱۰۲۰ مگاوات در دو مرحله، تملک معادن در نقاط مختلف کشور، مشارکت در طرح اکتشافی پهنه‌ی جغرافیایی آباده _ جازموریان، حرکت به سمت انقلاب صنعتی چهارم.

 

صدها طرح توسعه‌ای دیگر با در نظر گرفتن شرایط زیست‌محیطی، مواردی هستند که فولاد خوزستان را به یک کارگاه بزرگ توسعه پایدار تبدیل کرده است. کارگاهی که در عین پرداختن به تولید، از توسعه و فتح بازارهای جدید غافل نبوده و نیست.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه