پتروشیمی ایلام | فاطمه باقری

نقش‌آفرینی پتروشیمی ایلام در اقتصاد استان با عمل به مسئولیت‌های اجتماعی

نقش‌آفرینی پتروشیمی ایلام در اقتصاد استان با عمل به مسئولیت‌های اجتماعی
کدخبر : 63598

فعالیت مجتمع پتروشیمی ایلام در استان بر مبنای سودآوری و تولید است و نقش مهمی را در اقتصاد استان ایلام ایفا می‌کند. این شرکت در کنار فعالیت‌های مربوط به تامین نیازهای داخل و پایین‌دست، در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی نیز عملکردی مطلوب از خود برجای گذاشته است.

به گزارش رصد اقتصادی، استان ایلام دارای ظرفیت‌های قابل توجهی در حوزه نفت و گاز است و مجتمع پتروشیمی ایلام از شرکت‌های تابعه گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در این منطقه است که نقش مهمی در اقتصاد استان ایلام برعهده دارد. در سال جاری صنعت پتروشیمی ۱۶ میلیارد دلار برای کشور ارز آوری داشته و اهداف پتروشیمی ایلام نیز برمبنای سودآوری و نقش‌آفرینی در این مسیر با توجه به حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و عمل به وظایف کنترل آلایندگی‌ها و حفظ محیط زیستتبیین گردیده است.

پتروشیمی ایلام سه سهام‌دار عمده از جمله هلدینگ خلیج‌فارس، صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت تاپیکو دارد.  حجم کاری در مجتمع پتروشیمی ایلام زیاد است، اگر بخشی از این فعالیت ها متوقف شود این شرکت دچار ضرر و زیان میلیارد دلاری در ساعت می شود. در سال گذشته چهار مرحله تعمیرات اساسی در شرکت پتروشیمی ایلام اتفاق افتاد که این تعمیرات بدون به‌ کارگیری پیمانکار و توسط مهندسان خود این شرکت انجام شده‌ است.

واحد الفین مجتمع پتروشیمی ایلام براساس طراحی شرکت‌های آلمانی بوده و قابلیت‌های بسیاری دارد. در سال ۱۴٠٠ باتوجه به مشکلات زیادی که این مجتمع داشت قرار شد به فروش گذاشته شود اما با توجه به تلاش‌های زیادی که در حوزه تأمین خوراک و میادین گازی انجام شد این امر اتفاق نیفتاد.

خوراک‌های مورد نیاز پتروشیمی ۱۱۹ تن شامل ۲۹تن اتان،۴٠ تن ال. پی.جی و گاز مایع و ۵٠ میعانات گازی است که تنها بخشی از این میزان یعنی ۱۵تن اتان،۲۳ تن ال.پی.جی و ۱۵تن میعانات گازی تامین شده این امر به‌ دلیل اینکه تنگه بیجار توسعه لازم را نداشته و تا ۲ الی ۳ سال آینده این خوراک تأمین نخواهد شد.

این شرکت فعال در صنعت پتروشیمی واقع در استان ایلام در کنار فعالیت‌های مربوط به افزایش سهم و در جهت تکمیل زنجیره این صنعت، اقدامات شایسته‌ای را در گسترش برنامه‌ها و فعالیت‌های مبتنی بر مسئولیت اجتماعی از جمله کمک به محیط زیست و کاهش آلایندگی با اجرای طرح‌های زیست محیطی در دستور کار خود قرار داده است.

مدیرعامل پتروشیمی ایلام درباره عمل به فعالیت‌های مبتنی بر مسئولیت‌های اجتماعی معتقد است که این شرکت در سال گذشته ۲ برابر مصوبات مجموع عمومی در حوزه مسئولیت های اجتماعی هزینه کرده است و در حال حاضر ۲ هزار و ۲۰ نفر در این مجتمع مشغول به کار هستند. از این تعداد ۶۵۶ نفر در حوزه پیمانکاری تامین نیرو، ۶۲۷ نفر نیروی روز مزد و ۱۸۱ نفر نیز در حوزه کارشناسی فنی فعالیت دارند.

مجتمع پتروشیمی ایلام تاکنون در چند حوزه فعالیت‌های خود را در زمینه عمل به مسئولیت‌های اجتماعی به انجام رسانیده است. مهم‌ترین بخش آن که در حال حاضر مورد توجه می‌باشد اینست که این مجتمع بدون اینکه از شبکه سراسری برقی دریافت کند ظرفیت تزریق چهار مگاوات برق به شبکه سراسری را نیز دارد.

یکی از بزرگترین اقدامات پتروشیمی ایلام راه اندازی واحد شیرین‌سازی خوراک‌های ترش تحویلی از پالایشگاه گاز ایلام است. این واحد استثنائی‌ترین و تنهاترین واحد شیرین سازی کشور است که در مجتمع پتروشیمی ایلام قراردارد و قابلیت شیرین سازی ۴٠ تن ال.پی.جی و گاز مایع ترش و همچنین ۵٠ تن در ساعت میعانات گازی ترش را دارد.

با توجه به اینکه صنعت پتروشیمی سه آلایندگی هوا،خاک و آب را به دنبال دارد، طبق اعلام مدیرعامل مجتمع پتروشیمی ایلام، دود فلر اتیلن این مجتمع در حد مجاز است و نگرانی در این زمینه وجود ندارد و در این زمینه نیز مکاتباتی با محیط زیست جهت استقرار نفر مقیم در مجتمع و نظارت مستقیم انجام شده است.

در همین راستا و باتوجه به برنامه‌های تبیینی این شرکت در این حوزه، یادداشت تفاهم‌نامه همکاری با موضوع مسئولیت‌های اجتماعی شرکت پتروشیمی ایلام با حضور مدیرعامل این شرکت و دفتر امور اجتماعی استانداری ایلام در ۷ بند منعقد شد و به امضاء طرفین رسید. همکاری در سرفصل‌های مسئولیت اجتماعی شامل اجتماعی فرهنگی، محیط‌زیست، توانمندسازی و عمرانی و همچنین اردو‌های راهیان پیشرفت و تعامل مشترک در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی از مهم‌ترین بند‌های این یادداشت تفاهم همکاری بود. در این یاداشت تفاهم همکاری تاکید شده است که مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها نقش بسیار مهمی در توسعه پایدار جوامع و جبران ساختار اجتماعی مناطق محلی دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه