منطقه آزاد چابهار | منطقه ویژه سرخس

کریدور شرق، ترانزیت ریلی و جاده‌ای جدید ایران

کریدور شرق، ترانزیت ریلی و جاده‌ای جدید ایران
کدخبر : 65814

در دومین کارگروه کریدور شرق در زمینه ظرفیت‌ها، بسترها، خطوط جاده‌ای و ریلی منطقه آزاد چابهار به سرخس با محوریت توسعه ارتباط‌ها با کشورهای همجوار باحضور مدیران عامل، معاونین، استاندار و...سخنرانی شد.

به گزارش پایگاه خبری رصداقتصادی، کارگروه هماهنگی توسعه کریدور شرق با حضور استاندار محترم خراسان رضوی جناب آقای نظری، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار جناب آقای مقدم و مدیرعامل منطقه ویژه سرخس آقای کلایی برگزار شد. 

مقدم مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در نشست تخصصی "کریدور شرق، مسیر ارتباطی افغانستان ، ایران و اقیانوس هند" از اهمیت کمربند شرقی کشور و ارتباط مناطق آزاد و مناطق ویژه گفت. آقای مقدم در این نشست خواهان شناسایی نقطه نظرات و راه‌های توسعه و ایجاد طرح های بیشتر و بهتر برای رسیدن به اهداف نیز شد و حضور تاجران و فعالان اقتصادی در چابهار را زمینه تقویت طرح ها دانست.

مقدم افزود: ایجاد انجمن و کارگروه بخش خصوصی در مناطق یکی از راه‌های توسعه همکاری درکنار بسترهای فراهم شده است.

درکنار این کارگروه تفاهم‌نامه ای تنظیم شده که بین ۳ استاندار شرقی کشور و وزارت راه و‌شهرسازی و شورای مناطق آزاد خواهد بود و به همکاری بیشتر و توسعه طرح ها در مناطق کمک خواهد کرد.

کریدور شرق

 استاندار خراسان رضوی از اهمیت ویژه کریدور شرق و خط ارتباطی شمال به جنوب نیز گفتند و راه کمکی برای توسعه همکاری ها و اقتصاد منطقه دانستند و بندر چابهار و دسترسی‌ها و موقعیت های منطقه آزاد چابهار را طرفیت خوبی در بخش شرقی کشور دانستند. و چابهار به عنوان نقطه بندرگاه چابهار را بهترین موقعیت برای فعال‌سازی شمال به جنوب دانستند و اتصال این نقطه و کریدور به آسیای مرکزی، افغانستان، پاکستان و با واسطه این کشورها به چین و ازبکستان و تاجیکستان.... یکی از اقبال‌ها و ظرفیت‌های خوب منطقه دانستند. 

۳ موضوع در این منطقه حائز اهمیت است که نمی‌شود چمش‌پوشی کرد و باید از آن نهایت بهره‌ را برد. یک ظرفیت جابه‌جایی کریدور دوم حمل‌ونقل که شامل حمل‌ونقل زمینی و ریلی و سوم مسائل اداری و تنظیم گمرکات طرفیت جابه‌جایی و بالابردن ظرفیت وسایل حمل‌ونقل در کوتاه‌ترین مدت از جمله مسائلی‌است که‌در برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت کریدور شرق شناسایی شده که مسیر چابهار به دوغارون و سرخس در آینده نزدیک در زمینه ریلی ‌و جاده‌ای توسعه خواهد یافت.

آقای نظری پیشنهاد دادند که مباحث کارشناسی در زمینه شناسایی برنامه مشترک بین استان‌های شرقی دنبال شود و حتی خراسان شمالی (گرگان) هم‌می تواند در این کریدور حضور داشته باشد.

 آقای نظری افزود: باید با استفاده از ظرفیت های موجود و بلندنظری حاکمیت برای توسعه کریدور تلاش کرد که باتوجه به بررسی ها هماهنگی‌ها و توجه‌های لازم اتفاق افتاده و ۱۲ درصد افزایش صادرات در این‌منطقه در سال ۱۴۰۲ اتفاق افتاده است و در منطقه ویژه دوغارون و سرخس و مرز اتفاق‌های خوبی رقم‌خورده است  که در آینده نزدیک منطقه ویژه دوغارون و سرخس به منطقه آزاد تبدیل خواهد شد که ۷۵ درصد ترانزیت ریلی کشور از سرخس صورت می‌گیرد که سرمایه‌گذاری خارجی قائل توجهی در منطقه ویژه سرخس تاکنون بوده است. استان خراسان رضوی با بقیه استان‌ها از جمله سیستان‌وبلوچستان که مبدا کریدور شرق هست هماهنگ است و دهکده لجستیک در مشهد فعال است و ظرفیت‌های موجود و کمک دهنده به کریدور درحال پیگیری‌ است و در سفر به روسیه و ارائه طرح‌ها از کریدور شرق و ظرفیت‌های آن جهت سرمایه‌گذاری شد.

وی افزود: با تلاش های مسئولان و استان‌های مرتبط ... یک کریدور شرقی اقتصادی قوی در بخش ریلی و جاده‌ای در زمینه صادرات و ترانزیت در آینده نزدیک خواهیم داشت.

 

کریدور شرق

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه