با وجود چالش‌های حوزه انرژی انجام گرفت

افزایش تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تنی گندله در کارخانه فولادسازی غدیر ایرانیان

افزایش تولید  یک میلیون و ۲۰۰ هزار تنی گندله در کارخانه فولادسازی غدیر ایرانیان
کدخبر : 66525

راه اندازی نیروگاه و اهمیت تکنولوژی خورشیدی در مقابله با محدودیت‌های انرژی در کنار افزایش تولید در واحد فولادسازی واحد احیا کارخانه آهن و فولاد غدیر ایرانیان در گفت‌وگوی میرحسینی مدیر کنترل کیفی آهن و فولاد غدیر ایرانیان با خبرنگاران بررسی شد. تلاش‌هایی که آقای‌میرحسینی برای جبران زیان‌های عمده به دلیل قطعی انرژی در فصل‌های مختلف سال توسط آهن و فولاد غدیر ایرانیان در دستور کار این شرکت قرار گرفت از دیگر محورهای این مصاحبه بود.

به گزارش رصد اقتصادی، میرحسینی مدیر کنترل کیفی آهن و فولاد غدیر ایرانیان در حاشیه بازدید خبرنگاران از کارخانه فولادسازی غدیر ایرانیان، گفت: مدول احیای کارخانه فولادسازی در ابتدا با ظرفیت ۸۰۰ هزارتن در سال برای تولید گندله از آهن اسفنجی مورد بهره‌برداری قرار گرفت که اکنون این میزان به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن افزایش یافته است. در بالادست یک واحد تولیدی گندله به روش آلیس چارلمز  انجام می‌گیرد که سهامدار اصلی آن چادرملو است. در این روش گندله در نوار نقاله‌ای به طول ۱۵۰۰ متر به مدول‌های غدیر منتقل می‌شود.

وی افزود: در بخش غدیر ابتدا پایش ناخالصی‌ها انجام می‌گیرد و سپس وارد مخزن روزانه می‌شود. این مخزن دارای ظرفیت ۳ هزار تن در روز می‌باشد که اجازه کامل خالی یا پر شدن به دلیل شارژ دو مرحله‌ای در شبانه‌روز داده نمی‌شود. پس از این مرحله، آهن اسفنجی برای تولید گندله به وسیله نوارنقاله باکت کامبایر که دارای شیب تندی است به سمت کوره هدایت می‌شود.

میرحسینی ادامه داد: در روش میدرکس که متداول‌ترین روش در دنیا برای تبدیل آهن اسفنجی به گندله می‌باشد، مهم‌ترین بخش آن کوره است که دارای ارتفاع زیادی است. اندازه کوره در این واحد تولید ۶۴ متر است که به دلیل مگامدول‌ها که ظرفیت آن تا ۱۷۰۰ تن درسال می‌باشد این میزان ارتفاع کوره تا ۱۰۰ متر هم قرار گرفته است. 

میرحسینی با بیان اینکه گاز احیایی جریان معکوس با گندله دارد، تصریح کرد: قسمت اعظم فرایند احیا، گازهای منوکسید کربن و هیدروژن می‌باشد. در این مرحله هم گرمای مورد نیاز تامین می‌شود و هم اینکه گازهای مربوطه در این فرایند مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. در انتهای کوره نیز گاز خنک‌کننده‌ای برای اسفنجی تولیدشده، فرایند خنک‌کنندگی را به انجام می‌رساند تا پس از خروج از کوره با اکسیداسیون مجدد فعال نگردد.

وی بیان کرد: گاز طبیعی با ورود به ریفورمر در حضور کاتالیزور نیکل در دمای ۱۱۳۰درجه به گازهای هیدروژن و مونوکسیدکربن تقسیم می‌شود. بدین ترتیب گاز احیایی موردنیاز خوراک از طریق خط لوله باسل وارد کوره برای فرایند احیا می‌گردد. در قسمت بالایی کوره هم گندله به آهن اسفنجی تبدیل می‌شود و در قسمت پایین کوره آهن اسفنجی پس از سردشدن، مرحله کربن‌گیری را طی می‌کند که برای کوره‌های قوس الکتریکی در کاهش مصرف انرژی و فرایند خصوصی تاثیر بسزایی دارد.

میرحسینی با اشاره به خسارت‌های ناشی از قطعی انرژی در فرایند تولید گندله، گفت: از آنجایی که در تابستان با مشکل قطعی انرژی برق مواجه هستیم یک نیروگاه در جهت تامین برق موردنیاز واحدهای تولیدی این مجموعه را تاسیس کردیم. دکتر صادقیان برای عبور از چالش‌های محدودیت و قطعی مصرف انرژی با تشکیل کمیته‌های علمی، فناوری و دانش‌بنیان مباحث انرژی خورشیدی را به عنوان برنامه افق ۱۴۰۴ در دست بررسی قرار داده است. تامین سرمایه موردنیاز این بخش از محل سود انباشته توسط غدیر انجام می‌گیرد.

وی در پایان اعلام کرد: با توجه به اینکه زیان تولید از دست رفته در زمان قطعی برق بسیار بالاست، قطعا با راه‌اندازی نیروگاه و افزایش تولید، هزینه‌کردها جبران می‌شود. به طور متوسط در تابستان مدت یک ماه قطعی برق و در فصل سرما نیز ۷۰ روز قطعی گاز را داریم. در سال حدود ۳۰۰ هزار تن تولید محصول را به دلیل قطعی انرژی‌های آب، برق و گاز از دست می‌دهیم.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه